معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جمع برگزیدگان نخستین نمایشگاه وجشنواره دانش آموزی دریا با اشاره به این که فرهنگ دریا فرهنگ توجه به اهمیت اقتصادی و فناورانه دریا است، گفت: باید با فعالیت های فرهنگ سازی وترویجی مثل برگزاری جشنواره ها، توجه بیشتری به دریا داشته باشیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره دانش آموزی دریا با اشاره به این که دوره ی ارزش گزاری بر منابع زیرزمینی و معادن گذشته و در دوره جدید خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی اصلی ترین دارایی کشورها است، بیان کرد: باید به نیروی انسانی از جمله جوانان کشور به دید یک دارایی ارزنده نگاه کرد. چرا که خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی باعث می شود، درآمدی صدها برابر منابع نفتی نصیب کشور شود.

ستاری با اشاره به این که پیش از این شرکت های بزرگ نفتی، گازی جزء شرکت هایی با دارایی های زیاد و ثروتمند بوده اند، به تغییر این روند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ثروتمند ترین شرکت ها آن هایی هستند که به خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی خود تکیه دارند و بر خلاف دیدگاه گذشته که در آن شرکت هایی با دارایی های فیزیکی زیاد و شرکت های بزرگ نفتی جزو ثروتمندترین شرکت ها بوده اند، اکنون شرکت هایی که بر دارایی های فکری و فناوری مبتنی هستند، جزو برترین شزکت ها محسوب می شوند. چرا که در اقتصاد دانش بنیان مهم این است که بدانیم چگونه می توانیم از فکر ثروت آفرینی کنیم. این حرکت فناورانه در کشور ما نیز آغاز شده و شرکت هایی با مدیران میانگین 30 سال موفق شدند به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کنند.

ضرورت بازنگری توجه دوباره به دریا

رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی، با تاکید بر ضرورت توجه به دریا وصنایع و فناوری های دریایی گفت: ما به طور تاریخی از دریا گریزان بوده ایم و پایه های توجه به دریا به عنوان یک دارایی خدادادی نیازمند تقویت و توجه ویژه است.

وی با اشاره به اینکه اکثر کشورهای دارای ساحل پایتخت خود را کنار ساحل ساخته اند و توجه خاصی به دریا داشته اند اما ما پیوسته و در طول تاریخ پایتخت خود را دور از دریا ساخته ایم و همواره از دریا دور بودیم بیان کرد: متاسفانه فرهنگ گذشته دریا همواره به عنوان یک چالش دیده شده در حالی که منبع بزرگ و به عنوان یک ثروت به شمار می آید که با بهره گیری از علم و تلفیق آن با فناوری می تواند موجب تولید ارزش افزوده فراوانی برای کشور در این حوزه می شود.

وی با اشاره به ظهور فناوری های همگرا (NBICS) به عنوان یکی از مظاهر تحول در دنیای جدید عنوان کرد: انقلاب آینده در حوزه علوم و فناوری های همگرا (انبیکس) و جدید خواهد بود و حوزه دریا دارای ظرفیت بسیار ارزنده برای ثروت آفرینی از طریق این فناوری های جدید است.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با اشاره به ضرورت تغییر دیدگاه در رویکرد جامعه به اقتصاد دانش بنیان و توجه بخشی بیشتر به دریا اظهار کرد: اصلی ترین هدف ما از اجرای این جشنواره ها این است که نگاه جامعه از جمله دانش آموزان را به حوزه دانش تغییر دهیم و آنان را با فناوری و مفاهیم کارآفرینی از همین سنین آشنا کنیم تا در آینده به سمت ثروت آفرینی و خلق ارزش افزوده و نوآوری از طریق ایجاد شرکت های دانش بنیان خود هدایت شوند.

وی با اشاره به همکاری معاونت علمی و فناوری و وزارت آموزش و پرورش در فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان به پژوهش سراهای دانش آموزی اشاره کرد و گفت: توسعه و ترویج فناوری های نوین از طریق پژوهش سراهای دانش آموزی از اهداف معاونت علمی و فناوری است و همانطوری که در طرح «شهاب» با آموزش و پرورش همکاری داریم، از این حوزه نیز حمایت کرده وخواهیم کرد.

در پایان نفرات اول بخش های گوناگون جشنواره دانش آموزی دریا، لوح تقدیر و تندیس خود را از دستان دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دریافت کردند.

نخستین جشنواره دانش آموزی دریا با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دریایی کشور و آثار دانش آموزان، مسابقات شناورهای کنترل از راه دور و کارگاه های آموزشی، 21 و 22 مهرماه سال جاری در باغ موزه دفاع مقدس برپاست.