در یادداشتی به قلم پرویز کرمی آمده است، داشته‌های فرهنگ کهن ایران اسلامی، برای امروز ما، نعمتی بزرگ است. خانواده در فرهنگ ما، جایگاهی والا دارد، به همین خاطر است که در هجوم‌های بی امان و پشت هم تجاوزگران در اعصار گذشته، هویتمان همچنان حفظ شده است. بر همین اساس، فرهنگسازی‌های ما نیز در بخش‌های مختلف، نگاهی جدی به خانواده دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

در دیدار روز گذشته (چهارشنبه) با رهبر فرزانه انقلاب، مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان به همراه جمعی از دانشجویان و استعدادهای برتر علمی کشور و روسای جوان شرکت های دانش بنیان، همچون همیشه این دیدارها، دریایی از معنی و راهبرد و راهکار و روشنگری را به چشم دیدیم و راه پیش رویمان روشن تر شد.

رهبر معظم انقلاب، در این دیدار نصیحت هایی کردند پدرانه. پدرانه از این جهت که دلسوزی، مسئولیت پذیری، آینده نگری، تاثیرگذاری، مسلط بودن و هدایت کنندگی را همچنان در سخنانشان یکجا داشتند و شنونده، اگر شنونده باشد، توشه ای پربار برای آینده اش فراهم کرده است و حدیث مفصل خوانده است از این مجمل.

ایشان پیگیری کننده و موسس بنیاد ملی نخبگان و واضع معاونت مهم و اثرگذار علمی و فناوری ریاست جمهوری بودند و سالیانی است که بر فعالیت های آن، به دقت نظارت دارند. حاصل این پیگیری ها نیز براساس گزارش های عملکردی که طی این سال ها ارائه شده است، برجستگی ها و نقاط روشنی را در عرصه فعالیت های علمی کشور نمایان می کند.

از این رو، رهبر فرزانه انقلاب را می توان پرچمدار و هادی ملی علم و فناوری در ایران دانست؛ کشوری که به اذعان مراجع رصدکننده بین المللی حالا با شتاب و البته با رعایت سرعت مطمئنه، به سمت پیشرفت و فتح قله های علمی و فناوری در دنیا، حرکت می کند و همگان به وجود روزهای خوب و روشن، امید دارند.

ایشان همچنین در ادامه سخنانشان، چیره دستانه و در جملاتی کوتاه، تحلیلی ارزشمند و ماندگار از وضعیت نخبگان کشور کردند و ادامه دادند: «به جای آن که خود را در هاضمه بی رحم و آزمند جوامع بیگانه قرار دهید، سازنده هندسه صحیح سلامت کشور و تضمین کننده مغز و سلسله اعصاب و استخوان بندی جامعه خود باشید.»نظر به توصیه های رهبر حکیم، حالا دیگر حجت بر همه تمام شده است و هرکس نخواهد بر این نمط اقدام شایسته کند و همچنان بر طریق گذشته سیر کند، آیندگان این قصور را نخواهند بخشید.

ضمن آن که اینک، چنان چرخ های اقتصاد دانش بنیان با قدرت و اطمینان و به پشتوانگی دولت و آحاد جوانان مومن متخصص به حرکت افتاده است که عاقلانه ترین کار، همراهی و همسویی با آن است، در غیر این صورت، مخالف اندیشان راه به جایی نخواهند برد.

نکته دیگری که با توجه به این دیدار ارزشمند لازم است عنوان کنم، ضرورت «ایجاد هسته های علمی در دانشگاه ها با محوریت استادان برجسته، متعهد و انقلابی» به عنوان یکی از اقدامات لازم برای ادامه حرکت علمی نخبگان است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکیدی ویژه داشتند.

باید توجه داشته باشیم حمایت و توجه جدی به شرکت های دانش بنیان برای پیشبرد اهداف اقتصاد دانش بنیان و در نهایت به نتیجه رسیدن برنامه اقتصاد مقاومتی، تنها گزینه ای است که می توان با آن همه دغدغه ها را پاسخ داد.

این شرکت ها شامل جمعی از نخبگان، سرآمدان، استعدادهای برتر، فارغ التحصیلان و دانشجویان کشور است که خود به خود، آن هسته مدنظر «آقا» شکل خواهد گرفت.

تلاش شبانه روزی خدمتگزاران در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بر شاه بیت «حمایت از شرکت های دانش بنیان» استوار است.

از آنجا که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، خودشان به تنهایی یک رسانه قدرتمند و با نفوذ در کشور، منطقه و دنیا محسوب می شوند، ما نیز در جهت فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان، این بیانات را سرلوحه کارمان در ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان قرار می دهیم و به پشتوانگی دعاهای ایشان و مردم عزیز کشورمان، روبه پیشرفت قدم خواهیم برداشت اما ضروری است که رسانه های مختلف ما از جمله صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری ها، استمراردهنده این بیانات باشند و تا حصول نتیجه، پیگیری های لازم را انجام دهند.

پرویز کرمی - دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان