دکتر سهراب‌پور گفت: دستاوردهای علمی کشور در حوزه‌های مختلف علاوه براینکه مدیون بکارگیری قابلیت‌های نخبگان است، مرهون مدیریت صحیح داشته‌ها و توانایی‌های نخبگان و مستعدان‌برتر است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
دکتر سعید سهراب‌پور؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در اختتامیه «نهمین همایش ملی نخبگان فردا» که چهارشنبه بیست‌ودوم مهرماه در سالن خلیج‌فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد، آرامش امروز جامعه و دستاوردهای علمی نخبگان، محققان و دانشمندان کشور را مدیون خون شهدا و ایثارگری رزمندگان هشت‌سال دفاع‌مقدس دانست.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در جنگ تحمیلی همه بلوک غرب و شرق برای نابودی انقلاب اسلامی ایران کمر همت بسته بودند که به لطف رشادت جوانان آن روزهای ایران، این کشور از گردنه خطرناک به سلامت عبور کرد. به همین دلیل به همه جوانان و خاصه مستعدان‌برتر توصیه می‌کنم در احوالات شهداء انقلاب و جنگ تحمیلی مطالعه کنند و آنان را به عنوان الگوهایی نیک انتخاب کنند.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: جرقه اولین نوآوری‌های جوانان کشور پس از انقلاب در جنگ تحمیلی زده شد. زمانی که کشور از سوی هر دو بلوک غرب و شرق تحریم بود. به دلیل نوپا بودن انقلاب نیروی نظامی کشور از امکانات بالایی برخوردار نبود و علاوه برآن در حساس‌ترین برهه ممکن جنگی نابرابر به کشور تحمیل شده بود. در این زمان جوانان باهوش و خوش‌فکر ایرانی توانستند با نوآوری در تسلیحات نظامی در حساسترین زمان ممکن اهرمی کمکی برای کشور باشند.

سهراب‌پور تصریح کرد: پس از جنگ و بعد از پایان دوران بازسازیِ ویرانی‌های باقیمانده از آن که خسارات جبران‌ناپذیری بر کشور وارد کرده بود، ایران وارد دوران نهضت علمی شد و به صورت نظام‌مند این نهضت به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور از سوی مقام‌معظم‌رهبری مطرح شد.

وی با اشاره به دیدار سالیانه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های کشور با مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان، این دیدارها را منشاء بسیاری از ایده‌ها دانست و خاطرنشان کرد: ایده راه‌اندازی بنیادی فراوزارتخانه‌ای که بتواند ضمن شناسایی و حمایت از مستعدان کشور، زمینه را برای حرکت و رشد علمی و در نهایت اثرگذاری آنان در جامعه فراهم کند در همین جلسات توسط شخص رهبری بیان شد. در پی این فرمایش بنیاد ملی نخبگان به عنوان نهادی فراوزارتخانه‌ای در ذیل ریاست‌جمهوری تاسیس شد.

سهراب‌پور رهبر فرزانه انقلاب را پرچمدار نهضت علمی کشور دانست و اظهار داشت: در دوران ریاست در دانشگاه صنعتی شریف 5 برنده جایزه نوبل ازجمله دو فیزیکدان، دو شیمیدان و یک اقتصاددان را به دانشگاه شریف دعوت کردیم که در این بین به برنده نوبل اقتصاد مدرک دکتری افتخاری دانشگاه صنعتی شریف نیز اعطا شد. پیشرفت‌های علمی کشور پس از انقلاب برای آنان بسیار تعجب‌آور بود تا جائیکه در این مورد از من پرسش کردند و من نیز به آنان گفتم پرچمدار این حرکت و جهش علمی رهبری کشور هستند چراکه ایشان نه تنها رهبر سیاسی بلکه رهبر معنوی جامعه ایران هستند به همین دلیل اجرای فرمایشات ایشان برای مسئولان کشور یک فرضیه است.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تعریف واژه نخبه، گفت: مستعدبرتر نخبه نیست چراکه هنوز به اثرگذاری بارز در جامعه تخصصی خود نرسیده است اما در مسیر نخبگی قرار دارد. از نگاه بنیاد ملی نخبگان و بر طبق مصوبات این بنیاد برگزیدگان جایزه علامه طباطبایی و شهید آوینی ازجمله نخبگان کشور هستند چراکه توانسته‌‎اند با سال‌ها تلاش و کوشش و به دست آوردن دستاوردهای علمی در حوزه تخصصی خود، به جایگاهی رفیع برسند.

وی مسئولیت‌پذیری را یکی از مهمترین شاخص‌های نخبه و مستعدبرتر عنوان کرد و گفت: نخبه و مستعدبرتر به دلیل برخورداری بیشتری از نعمت هوش و استعدادهای ذاتی، مسئولیت بیشتری نیز در قبال جامعه خود دارد و در واقع به نوعی باید در خود نسبت به جامعه، کشور و شهداء احساس دین کند.

سهراب‌پور مدیریت صحیح نخبگان را شرط اثرگذاری این افراد در جامعه عنوان و تصریح کرد: افراد باهوش در همه نقاط جهان وجود دارد اما آنچه مهم است مدیریت صحیح این هوش و دارایی ذاتی است. هر نقطه‌ای و هر سازمانی که توانسته است در مدیریت و فراهم کردن بستر مناسب برای نخبگان و مستعدان‌برتر بهتر عمل کند، به پیشرفت‌های بهتری نیز دست یافته است. در ایران نیز نمونه‌های بسیار خوبی از این دست وجود دارند. دستاوردهای بزرگ در سلول‌های بنیادین و انرژی‌هسته‌ای و حتی بخش نظامی کشور مرهون استفاده صحیح از ظرفیت و پتانسل نخبگان و مستعدان‌برتر است.

وی با اشاره به لزوم حفظ امید و خودباوری در بین جوانان اظهار، داشت: جوان مسلمان ایرانی خصوصاً صاحب استعدادبرتر به هیچ‌وجه حق ندارد مأیوس و ناامید شود چراکه نا امیدی از رحمت خداوند گناهی کبیره است و با آموزه‌های دینی، فرهنگ و تمدن غنی کشور و ایدئولوژی جامعه ایرانی هم‌خوانی ندارد. از سوی دیگر به اساتید دانشگاه نیز توصیه می‌کنم همواره مراقب رفتار و عکس‌العمل‌های خود باشند زیرا آنان چه بخواهند و چه نخواهند به عنوان الگو در جامعه شناخته می شوند.

سهراب‌پور در پایان گفت: همه نسل‌های گذشته تا حد امکان تلاش خود را برای ارتقاء و تعالی ایران اسلامی بکار گرفته‌اند و امروز زمان آن فرارسیده است که مستعدان‌برتر پرچم علم و فناوری را به دست گیرند و با سرعت بیش از گذشته ایران را به سمت توسعه‌ و پیشرفت هدایت کنند.