معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری گفت: ایجاد اشتغال، تولید ثروت و کارآفرینی در گروی اصلاح فرهنگ اقتصادی پیشین و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نخستین «نشست هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری» که صبح امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور رییس جمهوری و جمعی از مسوولان و صاحبان شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد، با بیان این که تولید ثروت ملی در گروی تثبیت و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان است گفت: از ابتدای راه و نخستین روزهای آغاز دولت تدبیر و امید به دنبال اصلاح فرهنگ و روش‌های پیشین ایجاد اشتغال، تولید ثروت و کارآفرینی را دنبال می‌کردیم. زیرا با روش‌های پیشین و رویکردهایی که در گذشته به اقتصاد و کار‌آفرینی داشتیم، امروزه نمی توانیم ایجاد اشتغال کنیم.

وی ادامه داد: امروزه شاهدیم جوانانی با سنین کم تر از 30 سال ، در ا

یجاد اشتغال به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده اند. از سوی دیگر، ایجاد اشتغال و توسعه بازار از آن شرکت‌هایی است که به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب نمی‌زنند، در ازای دارایی های فیزیکی به سرمایه فکری و نیروی انسانی توجه دارند و سرمایه فکری و ارزش افزوده در خلق ثروت، ارزنده‌ترین دارایی آن‌هاست.

در اقتصاد دانش بنیان آسیب به محیط زیست ممنوع است

رییس ستاد توسعه فناوری آب، خاک، خشکسالی و محیط زیست کشور همچنین ابراز کرد: در سال‌های گذاشته در صنعت سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده و بدون احتساب هزینه منابع طبیعی مانند آب، هوا و محیط زیست، به صورت بی رویه از این منابع بهره‌کشی شده است؛ اما در نهایت امروزه شاهد وجود صنایعی هستیم که رقابتی نیستند، آسیب‌های قابل توجهی به محیط زیست خود وارد ساخته و در حین حال، در ایجاد اشتغال موفقیت چندانی نداشته‌اند. اما در فرهنگ اشتغال مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان، این طور نیست و اشتباهاتی مانند خام‌فروشی، آسیب به محیط زیست و بهره‌کشی بی رویه از منابع طبیعی ممنوع بوده و دارایی‌های فکری از داشته‌های فیزیکی ارزشمندتر است.

ستاری ادامه داد: اولویت اقتصاد دانش‌بنیان شناخت ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشور و استفاده بهینه از آن‌ها به شکلی است که بیش‌ترین ارزش افزوده و بهره‌وری را به همراه داشته باشند.

درون گرایی مبتنی بر دانش و فناو ری داخلی؛ پایه اصلی اقتصاد دانش بنیان است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، درون‌گرایی مبتنی بر دانش و فناوری داخلی را از پایه‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و عنوان کرد: درون‌گرایی که از اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد مقاومتی است، در اقتصاد دانش‌بنیان رشد و تبلور می‌یابد ولی درون‌گرایی به مفهوم عدم ارتباط با دیگر کشورها و انزوا نیست، بلکه به این معناست که جوانان کشورمان، با دانش و تفکرو خلاقیت خودشان به تولید فناوری و ثروت و ارائه توانمندی خود در عرصه بین‌المللی می‌پردازند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که اقتصاد دانش‌بنیان زمینه‌ساز بروز توانمندی‌ها، استعدادها و جذب و حفظ دارایی های ارزنده فکری است، اظهار کرد: فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان نه تنها موجب مهاجرت و خروج استعدادها و نخبگان کشور نمی‌شود، بلکه با ایجاد زیست‌بوم مناسب بروز خلاقیت و کارآفرینی برای این استعدادها، زمینه‌ساز حفظ آنان و در عین حال جذب نخبگان خارج از کشور می‌شود. به طور مثال، در حال حاضر کره جنوبی با بهره‌گیری همین فرهنگ، به جایگاهی رسیده که جوانان و متخصصان کشورهایی مثل آمریکا، در کمپانی‌های مستقر در سئول کار می‌کنند.

آینده کشور در گرو ترویج و فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان است

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، آینده کشور را در گروی ترویج و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: صنعت کشور، بلکه تمامی بخش‌های کشور از جمله بنگاه‌های اقتصادی، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی باید به سمت این اقتصاد سوق پیدا کنند، چرا که آینده کشور در گرو اقتصاد دانش بنیان است و در آینده‌ای نه چندان دور، سهم قابل توجهی از سرانه GDP کشور، از محل اقتصاد دانش‌بنیان تحقق خواهد یافت. در حال حاضر این عدد بزرگ نیست ولی سال آینده، رشدی قابل توجه خواهد داشت

نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، بروز توانمندی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌ها و واحدهای فناور این حوزه را حاصل تلاش قریب به 2 ساله‌ی دولت و همه دست‌اندرکاران اقتصادی و فناوری کشور دانست و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان با رشد چند برابری طی 2 سال اخیر روبه‌رو بودند که حاصل کار جدی دولت برای ترویج و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان بوده استت. صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از افتخارات کشور، حمایت‌کننده‌ی این روند است و با وام‌های کم‌بهره و تسهیلات سرمایه‌گذاری، از توسعه و توانمند شدن شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند.

توجه به اقتصاد دانش بنیان از طریق محور قرار دادن پژوهش تجاری محور، ضروری است

ستاری، ضرورت توجه به اقتصاد دانش‌بنیان از سوی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری را از طریق محور قرار دادن تحقیقات و پژوهش و فناوری تجاری محور، ضروری دانست و گفت: خوشبختانه جهت‌گیری دانشگاه‌ها در حال اصلاح شدن است و حمایت از مراکز نوآوری، شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها و هدایت دانشجویان به این سمت، آغاز شده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به استارت آپ ها به عنوان لازمه حل مشکلات جامعه در عین ثروت آفرینی افزود: هر استارت ‌آپ حول حل کردن یک مشکل ایجاد می‌شود و راه حل هر مشکل از دریچه تجاری و با بهره گیری از نوآوری می‌نگرد. با فرهنگ‌سازی آن، هر جوان با مشاهده هر مشکل در سطح جامعه، حل آن مشکل و تولید ثروت توامان، اقدام و می‌تواند تحولی اساسی در جامعه خود ایجاد کند.

دارایی اقتصاد دانش بنیان، فکر و نوآوری است

وی افزود: استارت آپ‌ها نیازمند دارایی فیزیکی آن‌چنانی نیستند و اغلب شرکت‌های موفق دانش‌بنیان، با دارایی‌های اندک آغاز کرده‌اند و اکنون به موفقیت‌های چشم‌گیر و باورنکردنی دست یافته‌اند. چراکه دارایی این اقتصاد دانش، فکر و نوآوری است.
رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد ملی علم ایران)، توجه به فناوری‌های همگرا را ضروری و انقلاب آینده را در این حوزه دانست و افزود: فناوری‌های همگرا (NBICS) چیزی است که دنیا آن را محور قرار داده ئ کشورهای موفق آینده، بر اساس میزان اهمیت بخشی به این حوزه موفقیت خود را رقم خواهند زد.

بر اساس این گزارش، این نشست به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری و در راستای فرهنگسازی و ترویج موضوع اقتصاد دانش بنیان و معرفی کسب و کارهای نوین و شرکت های نوآور برگزار می شود.

شایسته یادآوری است، در نخستین "نشست هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری" که با حضور رئیس جمهور امروز بیست و ششم مهر ماه 1394 در سالن اجلاس سران برگزار می شود، پانلی با هدف بررسی وضعیت اقتصاد دانش بنیان کشور و ارایه راهکارها و پرسش و پاسخ اجرایی می شود. ساعت برگزاری این پانل از ساعت 10 الی 11:30 صبح خواهد بود. اعضای حاضر در این پانل آقایان اختیاری (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی)، شیخ زین الدین (معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، الیاسی (معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، رحیمی (عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی)، صاحبکار (سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، پرویز کرمی (مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان)هستند.