مجری طرح ملی فناوری طراحی و ساخت انطباقی کمباین برداشت پنبه گفت: ماشین برداشت پنبه با استفاده از فناوری های موجود در دنیا با تلاش محققان و دانشمندان ایرانی و به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بومی‌سازی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عباس مهدی‌نیا مجری طرح ملی فناوری طراحی و ساخت انطباقی کمباین برداشت پنبه در خصوص جزییات این طرح، بیان کرد: پنبه یکی از گیاهان صنعتی مهم دنیا است که در بسیاری از صنایع به خصوص نساجی و روغن خوراکی کاربرد فراوانی دارد و به نوعی یک گیاه استراتژیک محسوب می‌شود، برداشت این محصول در ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه با دست انجام می‌گیرد؛ در حالی که در کشورهای توسعه یافته‌ای نظیر آمریکا کاملا مکانیزه است.

وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های کارگری و همچنین کمبود کارگر در روستاها، سهم هزینه برداشت از هزینه تولید به بیش از 40 درصد رسیده است، این امر در کنار کاهش قیمت جهانی پنبه باعث کاهش سطح زیر کشت محصول از 300 هزار هکتار  به کمتر از 100 هزار هکتار شده است.

به گفته مهدی‌نیا، ماشین‌های برداشت پنبه ماشین‌های پیشرفته‌ای هستند و قیمت آنها بالا است، به علاوه بیشتر آن‌ها برای کار در مزارع بزرگ طراحی و ساخته شده‌اند و یا قابلیت برداشت واریته‌های خاصی از پنبه را دارند.

 

فناوری های وارداتی برداشت پنبه پاسخگوی نیاز داخلی نیست

وی تصریح کرد: تاکنون تکنولوژی‌های وارداتی کاربرد مناسبی در کشور پیدا نکرده‌اند، این طرح به دنبال بومی‌سازی ماشین برداشت پنبه با استفاده از فن‌آوری‌های موجود در دنیا و محدودیت‌ها و واقعیات موجود در بخش صنعت و کشاورزی کشور بود که به همت محققان موفق بوده است.

مجری طرح ملی فناوری طراحی و ساخت انطباقی کمباین برداشت پنبه، اظهار کرد: ماشین‌های برداشت پنبه در دنیا از دو نوع وش چین(picker) و غوزه چین (stripper) هستند که هر یک برای مزارع و شرایط خاص خود کاربرد دارند که هر دوی این ماشین ها در این طرح ساخته شده است.

وی در خصوص ماشین وش چین، گفت: این ماشین قادر است عملیات برداشت را در دو یا چند چین انجام داده و تنها وش پنبه را برداشت کند، ماشین وش چین ساخته شده در این طرح از نوع سه ردیفه بوده و فاصله ردیف ها 80 تا 70 سانتیمتر و قابل تنظیم است و قدرت موتور 100 اسب بخار و ظرفیت مخزن 17 متر مکعب است، این ماشین تاکنون در یک سال اخیر مورد تست و ارزیابی قرار گرفته و رفع ایراد شده است.

مهدی‌نیا با ارائه توضیحاتی در خصوص ماشین برداشت غوزه پنبه، گفت: این ماشین در مزارع با عملکرد پایین، مزارع با روش کاشت غیر ردیفی و نیز مزارعی که محدودیت بارندگی وجود نداشته کاربرد دارد و قادر هستیم با این ماشین در یک چین، مزرعه را برداشت کنیم، این ماشین دارای عرض کار 5/2 متر بوده و از نظر مشخصات فنی شبیه کمباین نوع اول است. بخش عمده قسمت‌های هد و غوزه شکن، طراحی و ساخت داخلی است، این ماشین در سال اول 15 هکتار  برداشت داشته و سال زراعی جاری تست دوم مزرعه‌ای خود را خواهد داشت.

 

ماشین برداشت پنبه قابلیت تولید انبود در کشور دارد

وی در خصوص میزان تولید این دستگاه در کشور بیان کرد: در حال حاضر این دستگاه در کشور تولید نمی شود؛ اما برنامه تولید انبوه آن در سال‌های آینده و پس از سرمایه‌گذاری لازم را داریم.

مجری طرح ملی فناوری طراحی و ساخت انطباقی کمباین برداشت پنبه با اشاره به وضعیت تولید و استفاده از این دستگاه در دنیا، گفت: برداشت پنبه در کشورهای توسعه یافته نظیر امریکا به صورت کامل مکانیزه و در کشورهایی نظیر ایران تقریبا به طور کامل با دست انجام می‌گیرد، به همین دلیل در ایران ضروری بود که چنین ماشینی طراحی و ساخته شود.

مهدی‌نیا شرایط صادرات دستگاه تولیدی در کشور را مناسب دانست و گفت: تنها در سه کشور همسایه ایران  یعنی ترکمنستان، ازبکستان و پاکستان بیش از 5 میلیون هکتار سطح زیر کشت داریم که با فرض برداشت 300 هکتار سالانه برای هر ماشین میزان نیاز بازار بسیار بالا است.

وی در خصوص هزینه تمام شده تولید این دستگاه در کشور، خاطرنشان کرد: هزینه تمام شده تا کنون حدود پنج میلیارد ریال بوده است که میزان تسهیلات مصوب برای اجرای این طرح چهار میلیارد ریال بوده که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین اعتبار شده است.

مجری طرح ملی فناوری طراحی و ساخت انطباقی کمباین برداشت پنبه افزود: اولین و مهم‌ترین اثر ساخت این دستگاه در کشور کاهش هزینه تولید و سهولت برداشت پنبه توسط کشاورزان است و قطعا این کار منجر به افزایش سطح زیر کشت خواهد شد.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت بیشتر و تولید بالاتر به مفهوم اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف صنعت نظیر نساجی، روغن خوراکی، خوراک دام و  غیره خواهد بود. گفته می‌شود که هر هکتار مزرعه پنبه باعث اشتغال مستقیم 5 نفر و مستقیم و غیر مستقیم 13 نفر می‌شود.