مهندسان سیستمی طراحی کرده‌اند که دارای قابلیت پاسخگویی خودکار به سوالات مطرح‌شده می‌باشد. این سیستم سوالات را بررسی می‌کند و به سرعت پاسخ‌هایی می‌دهد که با احتمال بالایی صحیح هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بر اساس اعلام راب های، که در شرکت آی‌بی‌ام( IBM) و گروه واتسون( Watson) همکاری می‌کند، در رویداد هاب محاسبات شناختی IBM در سانفرانسیسکو (IBM Cognitive Computing Hub)، سیستمی برای حل مشکلات مرتبط با سناریوهای پرسش و پاسخ طراحی شده‌است که در آن سوالات در مورد موضوعات مشخص بررسی می‌شود و به سرعت پاسخ‌هایی با احتمال موفقیت بالا ارائه می‌شود.
بر اساس گفته‌های مایک رادین تا زمانی که گروه کسب‌وکار واتسون در اوایل 2014 برای به‌کارگیری واستون اقدام کرد، آی‌بی‌ام تنها 3 همکار داشت درحالی‌که تعداد زیادی مشتری‌ علاقه‌مند وجود داشت. در سانفرانسیسکو، رادین گفت که امروز بیش از 350 شرکت، شامل شرکت‌های نوپای واتسون و 77 هزار توسعه‌دهنده که به ابر توسعه‌دهنده واتسون دسترسی دارند، بر روی این پلتفرم کار می‌کنند.
هدف تلاش‌های آی‌بی‌ام ایجاد انقلابی در دسترسی به اطلاعات و تحلیل آنها برای هدفی است که به گفته رادین دمکراتیزه‌کردن اطلاعات در یک مقیاس جهانی است. این امر نمی‌تواند کار آسانی باشد، چون بیش از 90 درصد اطلاعات دیجیتالی خلق‌شده، اطلاعات بدون ساختار یا دارای ساختار ناقص می‌باشند که توسط سیستم‌های سنتی قابل‌استفاده نمی‌باشند. در مدت کوتاهی واتسون همان‌طور که آی‌بی‌ام باور دارد پاسخ بسیاری از سوالات بزرگ و پیچیده خواهد بود. بنابراین آیا واتسون و اهداف شرکت باید جدی گرفته شود؟ این حقیقت را در نظر بگیرید که این اولین یا تنها تلاش آی‌بی‌ام نیست. به عنوان مثال در سال 1997 پروژه دیپ‌بلو( Deep Blue) اولین رایانه‌ای بود که توانست قهرمان شطرنج دنیا، گری کاسپاروف را شکست دهد. نقطه بزرگتر این بود که چگونه توسعه دیپ‌بلو، آی‌بی‌ام را تحت‌تاثیر قرار داد. این سیستم باعث می‌شد که شرکت با بررسی تعداد زیادی از راه‌حل‌های ممکن، فناوری‌های محاسباتی موازی را کاوش کند. این امر در نهایت باعث شروع راه‌حل‌های تجاری آی‌بی‌ام در مدل‌سازی مالی، تحلیل ریسک، دیتا ماینینگ و توسعه دارو شد.

منبع : http://www.pund-it.com/blog/ibm-watson-broadening-the-horizon-of-cognitive-computing/