دانشمندان روباتی ساخته‌اند که با نسخه شبیه سازی شده ای از سلول‌های مغزی می‌تواند مسیر حرکتی خود را پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، رفتار و تعامل دو نوع از نورونها در مغز این امکان منحصربفرد را به انسانها و سایر حیوانات می دهد تا با ساخت نقشه ذهنی از محیط اطرافشان، مسیریابی دقیقی انجام دهند. آنچه که دانشمندان در سنگاپور انجام داده اند از آن جهت حیرت انگیز است زیرا این توانایی حالا در دنیای روباتها نیز قابل مشاهده و به کارگیری است.

در روباتی که این دانشمندان ساخته اند از مجموعه ای از سلولهای مجازی استفاده شده تا روبات بتواند مسیر حرکتی خود را به درستی در محیط اطرافش تشخیص دهد.

دانشمندان آژانس علوم، فناوری و تحقیقات سنگاپور موفق به شبیه سازی دو نوع سلول شده اند که در دنیای زیست شناسی از اهمیت زیادی برخوردارند: این سلولها در تعامل با یکدیگر برای مسیریابی در مغز انسان و حیوان به کار می روند. به این سلولها در اصطلاح «مکان» و «شبکه» گفته می شود.

دانشمندان در این پروژه بی سابقه توانسته اند از شبکه سلولهای مجازی شبیه سازی شده از روی نمونه های واقعی، نوعی سیستم موقعیت یاب (GPS) متفاوت ارایه کنند که به روباتهای کوچک چرخدار امکان پیدا کردن مسیر حرکتی و جابجایی در محیط اطراف را می دهد.

اوج هنرنمایی آنها خلق مدلی دو بعدی ساده ای سلولهای مورد نظر در دنیای نرم افزاری است که با استفاده از آن حرکت هدفدار و بابرنامه روبات امکانپذیر می شود.