به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این هواپیمای تمام برقی که قرار است نخستین پروازهای خود را از تابستان 2016 از فرودگاه اشتوتگارت آغاز کند، با یک سلول سوختی دارای غشای تبادل پروتون نیرودهی میشود.
سلولهای سوختی با غشای تبادل پروتون یک ایده قدیمی هستند و در ماموریتهای کاوشی اولیه فضا بکار میرفتند اما بعدها به دلیل تولید ضعیف نیرو کنار گذاشته شدند. سلول سوختی با اکسیژن و هیدروژن کار میکند و محصول جانبی آن آب است.
سلولهای سوختی بتازگی هواپیماهای تجربی را نیرودهی میکنند، اما روش ساخت آنها از لحاظ اقتصادی هنوز پنج سال تا واقعیت فاصله دارد.
طراحی و رویکردی که برای HY4 در نظر گرفته شده، خیلی متفاوت بنظر نمیرسد. این هواپیما با همکاری دانشگاه اولم، شرکت هواپیماسازی Pipistrel و شرکت تولیدکننده سلول سوخت Hydrogenics طراحی شده است.
هدف کنونی، ساخت یک هواپیمای چهار سرنشینه با سلول سوختی است که 80 کیلووات نیرو تولید میکند. حداکثر سرعت مورد انتظار 201 کیلومتر در ساعت بوده و سرعت استاندارد کروز آن 145 کیلومتر در ساعت است. وزن کلی هواپیما 1497 کیلوگرم و محدوده پرواز آن بین 724 تا 1448 کیلومتر است.
این ویژگیها برای یک هواپیما بسیار عالی به نظر میرسند اما جالبترین موضوع در مورد آن، بدنه هواپیماست که شامل یک بال بلند با دو بدنه دو سرنشینه جدا و یک موتور در مرکز است.