شاید شما هم مثل من فکر میکنید ایده کسب و کارهای موفق باید واقعا منحصر به فرد و خاص باشد، و منتظر باشید که آسمان دهان باز کند و یک ایده که کسی تا الان به چشم ندیده برای شما پایین بیاید. اما به قول معروف ایدههای ناب و حتی خیلی خیلی خاص نه شاخ دارند و نه دم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کافیست به دور و ور خود یک نگاه بیاندازید، و شاید بهتر، به درون خودتان. ایدههای خاص همیشه ساده هستند.
چه کسی فکر میکند شاید اجاره اسباب بازی هم ایجاد درآمد کند؟ پس بهتر است که داستان رانن لچمن را با هم مرور کنیم.
رانن لچمن (Ranan Lachman) خلبان سابق هواپیماهای جنگی که از دانشگاه Duke مدرک MBA خود را دریافت کرده است میگوید که آرزویش کار کردن در یک اسباب بازی فروشی بوده و اکنون آرزویش برآورده شده است.
لچمن می گوید ایده کسب و کار میلیون دالاری او در یکی از لحظاتی که شما بعنوان یک پدر یا مادر متوجه میشوید درحال انجام کار اشتباهی هستید به ذهنش رسیده و آنهم صرف بیش از 5000 دلار در سال برای اسباب بازیهای شرکت لگو است.
توضیح: لگو یکی از بزرگترین شرکتهای تولید اسباب بازی در دنیاست. محصول مشهور این کمپانی آجرهای پلاستیکی خانه سازی است که یکی از شناخته شده ترین اسباب بازیهای دنیاست. امروزه مجموعههای لگو شامل مجسمه های کوچک، ماشین ها و سازههای مختلف می شود.
لچمن متوجه شد که اجاره کردن مجموعههای لگو و بازگرداندن آنها وقتی پسرش از آنها خسته میشود بسیار مقرون به صرفهتر از خرید آن میباشد. خوب، همچین سرویسی وجود نداشت، پس او آن را ایجاد کرد.
داستان موفقیت لچمن این مساله که کارآفرین ها همیشه باید خود راه انداز
باشند و کسب و کارشان را با سرمایه کوچک راه اندازی و سریع رشد کنند را
تایید می کند.
لچمن هم در اندازه کوچکی شروع به کار کرد و کسب و کار خود را Pley نامید.
او پس اندازش را صرف راه اندازی یک وبسایت تجارت الکترونیکی و خرید صدها
مجموعه بازی جدید کرد. او از گاراژ خانگیاش شروع به ارسال بازیها به
متقاضیان کرد. اما چیزی که او نتفلیکس برای لگو مینامد رشد ماهیانه 50
درصدی داشت. امروز، انبار اسباببازیهای Pley در سانخوزه، کالیفرنیا در
همسایگی نتفلیکس واقعی قرار دارد.
مدل کسب و کار لچمن خیلی شبیه نتفلیکس است، به همین دلیل او مدیر ارشد عملیاتی سابق نتفلیکس را به هیئت مدیره اضافه کرد و چندین کارمند نتفلیکس را نیز برای کمک به ایجاد زیرساخت فناوری لازم جذب کرد.
لچمن میگوید کاربران با ورود به وبسایت ما میتوانند اسباب بازیها را از کاتالوگ انتخاب کنند و تعداد نامحدودی اسباببازی به لیست انتخابی خود اضافه کنند. اولین مورد انتخابی در لیست آنها به محض بازگشت به انبار برایشان ارسال شده و کاربران میتوانند تا هر زمانی که میخواهند آن را نزد خود نگه دارند. وقتی که از آن اسباب بازی خسته شدند، آن را بازگردانده و اسباب بازی انتخابی بعدی در لیست برایشان ارسال میشود.
شرکت کاتالوگی شامل 300 بازی دارد و توانسته بیش از 250000 از پیکرههای لگو را از ماه می 2013 به مشتری ها ارسال کند. بسته به اندازه و ارزش بازیها خانوادهها حق عضویتهای ماهیانه 15، 25 یا 39 دلاری پرداخت کردهاند. حق عضویتها بر اساس مصاحبه با هزاران خانواده از خریداران لگو تعیین شده است.
لچمن موقفیت سریعش را به قدرت تفکر تیمی نسبت می دهد. چند نفر از کارمندان PhDاش الگوریتم و پایگاه دادهای توسعه دادهاند که قادر است بر اساس وزن قطعات تشخیص دهد که کدام قطعه از بازی گم شده است. ویژگی تشخیص رنگ قطعات گم شده نیز در آینده به الگوریتم اضافه خواهد شد. به این ترتیب با باز گردانده شدن یک بازی به انبار، ضدعفونی کردن آن، جایگزینی قطعات گم شده و ارسال آن به کاربر بعدی فقط 2.5 دقیقه طول میکشد.
لچمن به اینکه باعث صرفه جویی در هزینه خانوادهها شده افتخار میکند و می گوید که ما احتمالا اولین شرکت در جهان هستیم که به بچهها یاد میدهیم که اسباببازیهایشان را به همدیگر قرض بگذارند. برنامه بلند مدت لچمن این است که بازیهای آموزشی برندهای دیگر را نیز ارائه دهد و سرویس خود را در سراسر جهان گسترش دهد.
وقتی کسب و کار لچمن را بررسی می کنیم ده رمزی که ریچارد برانسون برای موفقیت مطرح می کند، یعنی دنبال کردن رویاها، ایجاد یک تغییر مثبت، ایمان به ایده ها، عشق ورزیدن به کاری که می کنید و … مثل قطعات یک پازل کنار هم قرار گرفته و همدیگر را تکمیل می کنند. پس سعی کنیم که به خود اطمینان داشته باشیم، ایدهها را در نیازهای خود، خانواده و اطرافیانمان و در مردم اطرافمان ببینیم و کسب و کارمان را از ایده تا راه اندازی و رشد، زندگی کنیم.