دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: با توصیه‌های مقام معظم رهبری، همت مسوولان، تلاش اساتید، دانشجویان و فناوران کشور،توانسته‌ایم موفقیت‌های زیادی در زمینه سلول‌های بنیادی به دست آوریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در نشست چهارشنبه های هر هفته که توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و با عنوان نشست صمیمانه با اهالی رسانه برگزار می شود، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی درباره جایگاه ایران در میان سایر کشورهای منطقه اظهار کرد: پیشرفت و رشد کشور ما در حوزه علوم سلولی در سطح منطقه تا حدی بوده است که کشورهای منطقه از جمله عراق، آذربایجان و افغانستان که تعداد آن ها در حدود 13 کشور است از ایران فعالیت هایی از جنس فعالیت های سلولی طلب می کنند زیرا کشور ما به دانش علوم سلولی دست پیدا کرده است.

وی در ادامه به برخی از موفقیت های ایران در عرصه علوم سلولی اشاره کرد و گفت: امروز ایران به دانش پایه سلول های بنیادی دست یافته است؛ علوم سلولی اکنون مانند علوم هسته ای در صنعت است و دانش راهبردی به شمار می رود که همه کشورهای دنیا به این دانش مهم دست نیافته اند اما با توصیه های مقام معظم رهبری، همت مسوولان، ، تلاش اساتید، دانشجویان و فناوران کشور، ما توانسته ایم موفقیت های زیادی در این زمینه به دست آوریم.

حمیدیه به ارایه خدمات پیشرفته سلولی به ویژه در زمینه پیوند سلول های بنیادی خون ساز به عنوان یکی از دستاوردهای ایران در این زمینه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 30 کشور به این دانش دست یافته اند که ایران یکی از کشورهایی است که خدمات مربوط به این حوزه را به بیماران ارایه می کند.

ایران صاحب کرسی در سطوح بین المللی در حوزه علوم سلولی

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی اظهار کرد: تعداد مقالات بسیار زیادی در حوزه علوم سلولی در کشور تولید شده و بسیاری از محققان و پژوهشگران کشور ما به مراسم ها و همایش های بزرگ بین المللی اروپا، آسیا و اقیانوسیه برای سخنرانی در حوزه علوم سلولی دعوت می شوند که این موضوع نشانگر این است که ما در دنیا حرفی برای زدن در حوزه علوم سلولی داریم و پیشرفت های بسیاری در این زمینه داشته ایم.

حمیدیه به برنامه های ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی اشاره کرد و گفت: ما در این ستاد، سند ملی علوم و فناوری های سلول های بنیادی را داریم که بسیار سند خوبی است و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. همچنین یک برنامه استراتژیک و نقشه راه را با تلاش و زحمات همکاران در ستاد، تصویب شده است و تا افق سال 1404 برای حوزه علوم سلولی کشور برنامه ریزی کرده ایم.

وی افزود: فراهم کردن زیر ساخت های لازم آموزشی، پژوهشی و درمانی و تجاری سازی محصولات از دیگر برنامه های مهم این ستاد است که باید حتما اجرایی شود که البته تلاش های بسیاری نیز در این زمینه در حال انجام است و علاوه بر این برنامه ها تلاش برای کاربردی سازی ترجمان دانش سلول درمانی نیز در برنامه های این ستاد است.

تشکیل 15 کارگروه در ستاد

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی همچنین یادآور شد: 15کارگروه در این ستاد تشکیل شده است تا بتوانیم با حضور محققان و پژوهشگران برجسته کشور برنامه های این ستاد را هرچه بهتر پیش ببریم.
فرهنگ سازی و ترویج در حوزه علوم سلولی ضروری است

وی با تاکید بر اهمیت موضوع فرهنگ سازی و ترویج در حوزه های مختلف که توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی پیگیری می شود، اظهار کرد: فرهنگ سازی و ترویج در حوزه علوم سلولی نکته بسیار مهمی است که باید به جد پیگیری شود و باید توجه داشت که آینده کشور در دست جوانان و افراد کم سن است که قرار است ایران را بسازند.

حمیدیه همچنین افزود: برنامه ریزی ما برای دانش آموزان دبیرستان و دانشجویان نیز در همکاری های مشترک در دستور کار است تا بتوانیم با برنامه ریزی صحیح انگیزه آن ها را زیاد کنیم که البته این موضوع منوط به فرهنگ سازی و ترویج آن برای عوام و خواص جامعه است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در ادامه به برخی از برنامه های این ستاد در راستای توسعه علوم سلولی در کشور اشاره کرد و گفت: تدوین نقشه راه و برنامه راهبردی توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی مبتنی بر سند ملی و نقشه جامع علمی کشور، از دیگر اقداماتی است که در این ستاد انجام شده و با پیگیری های صورت گرفته به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

سلول های بنیادی امید امروز، نوید سلامتی فردا

وی با اشاره به شعار ستاد تحت عنوان (سلول های بنیادی امید امروز، نوید سلامتی فردا ) گفت: در حال حاضر هفت تا هشت مرکز به صورت فعال در کشور در زمینه پیوند سلول های بنیادی خون ساز مشغول ارائه خدمات هستند و سالانه 700 تا 750 بیمار ایرانی از این خدمات بهره مند می شوند.

آیین نامه مراکز ارائه خدمات سلول درمانی در کشور در حال پیگیری است

حمیدیه همچنین اظهار کرد: طی پنج ماه اخیرکه بنده مسولیت دبیری ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی را عهده دار شدم دو آیین نامه با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصویب شده است.

وی درباره این آیین نامه ها گفت: آیین نامه تولید مواد سلولی، بافت و ژن درمانی تصویب و ابلاغ شده است و آیین نامه توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بند ناف نیز تدوین شده که بر اساس آن این مراکز پذیره نویسی برای دریافت خون بند ناف را آغاز کرده اند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، همچنین از پیگیری آیین نامه مراکز ارائه خدمات سلول درمانی در کشور خبر داد.

درمان 60 نوع بیماری کشنده و صعب العلاج با سلول های بنیادی خونساز

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی درباره انواع سلول های بنیادی اظهار کرد: سلول های بنیادی به دو دسته سلول‌های بنیادی خون ساز و سلول های بنیادی مزانشیمال تقسیم می شوند؛ سلول های بنیادی خون ساز کاربردهای آن تاییدیه بین المللی دارد و در درمان بیش از 60 بیماری کشنده مانند بیماری های خونی بدخیم نظیر سرطان ها، بیماری های خونی غیر بدخیم مانند تالاسمی، بیماری های مرتبط با نقص ایمنی واختلال متابولیسم بدن که هیچ راه درمانی ندارد و تنها راه درمان آنها پیوند سلول های بنیادی خون ساز است، به کار برده می شود.

حمیدیه افزود: در زمینه سلول های بنیادی مزانشیمال فاز یک و دو مطالعات بالینی آنها انجام شده است و اکنون در حال انجام فاز سه مطالعات بالینی هستیم ؛ این سلول ها قابلیت تبدیل شدن به سلول های چربی،استخوانی، ماهیچه ای، کبدی وعصبی را دارند.

وی افزود: در زمینه سلول های بنیادی مزانشیمال نیز چند مرکز از جمله پژوهشگاه رویان در حال فعالیت هستند و باید طی 10 سال آینده حداقل 10 قطب بزرگ در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور راه اندازی شود به گونه ای که ایران بتواند به عنوان یک مرجع علمی مورد توجه قرار گیرد.

اعتماد مردم و پزشکان در حوزه علوم سلولی را جلب کنیم

حمیدیه درباره وجود بی نظمی ها و بی اعتمادی که در برخی از موارد در ارائه خدمات علوم سلولی دیده می شود توضیح داد: متاسفانه این بی نظمی ها و مشکلات وجود دارد ولی ما باید در جهت رفع این موارد باشیم تا بتوانیم اعتماد مردم را در حوزه علوم سلولی و سلول درمانی به طور کامل جلب کنیم.

وی درادامه بیان کرد: با توجه به فعالیت غیر قانونی و غیر مجاز برخی از این مراکز درارائه خدمات سلولی، مردم به این حوزه بی اعتماد و بدبین می شوند که البته ما به جدیت دنبال حل این موضوع و جلوگیری از این گونه فعالیت های غیر مجاز هستیم چرا که تزریق سلول های بنیادی به صورت غیرقانونی به گونه ای که حتی در برخی از آرایشگاه ها این اقدام و همچنین اقداماتی مانند پی آر پی انجام می شود، سلامت جامعه را تهدید می کند.

وی تاکید کرد: ما باید اطمینان پیدا کنیم که از مواد سالم برای درمان مردم استفاده می شود و آیین نامه ها می تواند در این زمینه ما را یاری دهد.

دستیابی به دانش سلولی و جلوگیری از خروج ارز

وی درباره هزینه های پیوند سلول های بنیادی خونساز خاطر نشان کرد: در کشوری مانند آمریکا هزینه پیوند سلول های بنیادی خونساز بسیار بالا بوده و رقمی بین 500 هزار دلار تا یک میلیارد دلار است که تا قبل از اجرای برنامه بیمه در کشوری مانند آمریکا، بسیاری از افراد قادر به انجام این پیوند نبودند اما در کشور ما به دلیل دستیابی به دانش علوم سلولی و ارائه خدمات سلولی هزینه این پیوند ها بسیار پایین تر از کشورهای درگیر است.
وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: با اجرای این طرح تمامی بیماران نیازمند به پیوند سلول های بنیادی می توانند با بیمه سلامت این پیوند را انجام دهند.

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی در ادامه گفت: در صورتی که به این دانش دست نیافته بودیم باید برای هر بیمار نیازمند به پیوند سلول های بنیادی بین یک تا چهار میلیارد تومان هزینه می کردیم تا این بیمار در خارج از کشور پیوند را انجام دهد و از این راه ما خروج ارزی بسیاری داشتیم.

حمیدیه همچنین بیان کرد: با توجه به دستیابی ما به دانش علوم سلولی و انجام پیوندهای سلول های بنیادی و در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم ما می توانیم از کشورهای اطراف برای انجام پیوند بیمار پذیرش کنیم که هزینه درمانی این بیماران برای انجام پیوند در ایران به طور متوسط بین 60 تا 90 هزار دلار برای هر بیمار است که به طور قطع ارزآوری بسیاری را به کشور به همراه دارد.

سلسله نشست‌های صمیمانه با اصحاب رسانه به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و به منظور ترویج فرهنگ سازی علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان هر چهارشنبه با حضور یکی از معاونان ودبیران ستاد های 14 گانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود.