سامانه های راداری ثبت تخلفات سرعت نسل سوم، دستاوردی نو در سیستم‌های حمل و نقل هوشمند است که مدیریت هوشمند کنترل سرعت را در خیابان‌ها، جاده‌ها و اتوبان‌های پرتردد فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در سطح جهانی، سالانه حدوداً 3/1 میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و بین 30 الی 50 میلیون نفر نیز در سال مجروح می‌شوند. اما، کشورهای صنعتی، با بهره‌گیری از یافته‌های علمی و تجربه‌شده که حاصل سال‌ها تحقیق و آزمایشات میدانی است توانسته‌اند، با سرعت و به‌صورت پایدار تا 85% تصادفات مرگبار را در کشورهایشان کاهش دهند که این یافته‌ها در سطح جهانی هم منتشرشده است.

 دکتر امیر احمد سپهری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان گستران صنایع نوین پارس با اشاره به میزان تلفات جاده‌ای در ایران گفت: تلفات جاده‌ای در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی است. سامانه‌های ثابت ثبت تخلفات سرعت نسل دوم و سوم، زیر مجموعه‌ای از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) هستند و به طور کلی تکنولوژی ITS زیر مجموعه‌ای از ICT است، به عنوان مثال سامانه‌های نسل سوم ثبت تخلفات سرعت با حسگرهای راداری به بازار عرضه شده‌اند که تمام کمبودها و کاستی‌های سامانه نسل های اول و دوم را بر طرف کرده‌اند. از طرفی با تغییر تکنولوژی، سیستم‌های ICT هر چند سال بهینه سازی می‌شوند که در این صورت امید است تلفات جاده ای تا میزان چشمگیری کاهش یابد.

وی بابیان اینکه دوربین سرعت‌سنج استقراری با حسگر راداری تنها سامانه ایست که امروزه به‌صورت گسترده در کشورهای صنعتی برای ثبت تخلفات سرعت به‌کار می‌رود گفت:  سامانه نسل اول و دوم تنها زمانی عمل می‌کنند که فقط یک خودرو در محدوده دید سامانه قرار گیرد، در نتیجه زمانی که بیش از یک خودرو در خطوط مختلف جلوی دید سامانه قرار گرفته باشد، قادر به تعیین خودروها نیست، از این رو این سامانه‌ها از بهره‌وری کافی برای خیابان‌ها، جاده‌ها و اتوبان‌های پر تردد برخوردار نیستند، لذا با پیشرفت تکنولوژی، سامانه‌های نسل سوم، تمام مشکلات سامانه‌های نسل اول و دوم را برطرف کرده است.

به گفته وی: اصول کار این سامانه‌ها بر مبنای پدیده داپلر است. زمانی که خودرویی در محدوده امواج رادار سرعت‌سنج قرار می‌گیرد اگر به سامانه نزدیک شود فرکانس امواج برگشتی کم می‌شود.. با بهره‌گیری از پدیده داپلر، دوربین راداری با دقت بسیار بالا، سرعت خودروها را تعیین میکند. دوربین‌های راداری ثبت تخلفات سرعت به‌صورت استقراری، دستی و خودرویی عرضه می‌شوند.

کاهش 85%  تلفات رانندگی با راه‌اندازی سامانه‌های راداری ثبت تخلفات در تونل توحید

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با یادآوری به وقوع تصادفات بیشمار در تونل توحید گفت:‌تصادفات مرگبار در تونل توحید تهران جان بسیاری را می‌گرفت تا اینکه این تونل در سال 1389 به سامانه‌های راداری ثبت تخلفات سرعت نسل سوم GSN-RC301 که تکنولوژی آن در ایران و خارج از کشور ثبت اختراع‌شده است مجهز شد. پس از نصب این سامانه‌ها  و اعمال حد سرعت مجاز، شاهد کاهش 85%  تلفات رانندگی در این تونل بوده‌ایم.

سپهری با اشاره به میزان تولیدات این سامانه در کشور گفت: تولید محصول سامانه ثبت تخلف سرعت راداری نسل سوم 1200 دستگاه در سال است و در حال حاضر جهت صادرات به کشورهای بلژیک، ویتنام و یوگسلاوی اقدامات اولیه انجام‌شده است.
 
وی ادامه داد: این شرکت همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر داشته و دارای مرکز تحقیقات بسیار پیشرفته با نیروهای مجرب و نخبه است. که هم درزمینه ITS و هم درزمینه مهندسی پزشکی دارای دانش فنی روز دنیاست.

سپهری با مقایسه محصولات تولیدشده به نسبت نمونه‌های مشابه خارجی آن بیان کرد: قیمت هر سامانه ثبت تخلف سرعت راداری که از شرکت  خارجی GATSO خریداری می‌شد به مبلغ 300 هزار دلار در سال 1385 بوده است که نمونه قراردادها و مستندات موجود است این سامانه‌ها در حال حاضر در اتوبان تهران- قم و تهران -قزوین نصب است (در حال حاضر به دلیل عدم نگهداری غیرفعال است). با توجه به نیاز کشورمان به این محصول (ایران صدرنشین تلفات جاده‌ای در سطح دنیا) و همچنین بازار بسیار خوب این محصول به لحاظ گستردگی کشورم با تولید داخلی آن صرفه‌جویی بسیار زیاد ارزی صورت گرفته است.

سپهری با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در چرخه تولید و تبدیل علم به ثروت نیازمند کمک رسانیهای مسئولین هستیم و امیدواریم بتوانیم در این راستا با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم بیش از پیش موفق‌تر به کار ادامه دهیم.

وی در پایان افزود:محصول سامانه ثبت تخلف سرعت راداری نسل سوم که دارای ثبت اختراع داخلی و بین‌المللی است و منطبق با رفتار ترافیکی کشورمان است در مقایسه با نمونه خارجی برتری زیادی دارد. که مقایسه این محصول با نمونه خارجی در صفحه 11 کتابچه پیوست مشهود است.