پرویز کرمی در یادداشتی آورده است: دریا نعمت است. دریا کار است. دریا درآمد است. دریا ارتباط است. دریا فرهنگ است. دریا زندگی است. غلوی در کار نیست. اینها بخشی از همه دریاست. دریا، دریاست. همین.  در دوره ای هستیم که کشورمان علاوه بر نیاز مبرم به ایجاد شغل و درآمد، به ایجاد هژمونی ارتباطی و فناوری نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در متن کامل این یادداشت می خوانیم:

دریا از آنجا که آب و نفت و گاز و غذا اقتصاد و فرهنگ را یکجا با هم دارد، اهمیتی انحصاری و یکتا در نقشه استراتژیک جهان دارد. دوسوم جهان را آبها و در حقیقت جمع دریاها از آن خود کرده است. با این همه، بخش اندکی از این گستردگی در سایه حضور و توانمندی انسان، آرام گرفته است. همین بخش اندک نیز، گاه آنچنان حیاتی و سرنوشت‌ساز برای ملت ها نقش بازی می کند که به دنیایی می ارزد. کشور ما به مدد تلاش و مرزبانی نیاکان ما، از مزیت و اهمیت دریا، بهره هایی جسته است و ایران اسلامی عزیزمان را به یکی از استراتژیک ترین سرزمین های جهان تبدیل کرده است. حالا ما همه چیز داریم و باید از این همه، برای مردم‌مان توشه ای برچینیم. واقعیت این است که ما به این نعمت عزیز، کم توجهی کرده ایم تا کنون. زمان هم، همینطور بی‌محابا و پرشتاب، در حال گذر است و کشورهای منطقه و جهان دائما بر آتش موتور لوکوموتیو پیشرفت‌شان در این حوزه می‌دمند. ما از این همه نعمتی که تحت عنوان دریاست، چه بهره ای گرفته ایم؟

دریا می تواند در کنار همه نعمتهایش گستره ای از شغل های پرشمار را برایمان فراهم کند و این امر، از آنجا که خواست بزرگان نظام ما و در راستای منافع ملی است، باید تبدیل به دغدغه ای شود که در افکار عمومی و اتمسفر جامعه، جاری شود تا رنگ حقیقت به خود گیرد. فرهنگسازی در این زمینه حرف اول و آخر را می زند و ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به جد و بی‌وقفه در تحقق این هدف هستیم. خوشبختانه همه ارکان دولت محترم نیز عزم خود را جزم کرده است تا در گام نخست و محکم خود، سواحل مکران تا بندر چابهار را با نسیم رونق و اشتغال، شاداب تر و دلنشین تر کند. دانستن این نکته بسیار مهم است که برای ایجاد اشتغال و رفع کاستی های اقتصادی و زیست‌محیطی کشورمان توسط دریا، نیازمند ترویج تفکر دانش بنیانی به این عرصه است. اقتصاد دانش بنیان تنها راه پیشرفت ما و از میان برداشتن موانع و مشکلات است. از این رو، دریا نیز نمی باید که از این مقوله خود را جدا بیند. برای شتاب گرفتن این تفکر، رونق فرهنگی باید در میان فعالان صنعتی، فناوران و مردم بومی فراهم شود.

شکر آنکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از ستادهای فناوری راهبردی خود را تحت عنوان ستاد دریایی به این موضوع دریا اختصاص داده است. و چند طرح کلان ملی از قبیل کشتی اقیانوس‌پیما، تولید میگو و ماهی قزل آلای عاری از بیماری های خاص، پرنده دوزیست، شبکه پایش و پیش‌بینی دریایی و کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیما، از جمله طرح های کلانی است که علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق دانش بنیانی در عرصه دریا، سلامت و دانایی را برای آحاد جامعه به دنبال دارد. و نکته آخر اینکه، دانش‌آموزان، نور چشم همه ما هستند.

واقعیت این است که همه رنج ها و دشواری ها و نگرانی های مسوولان و بزرگان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، برای خاطر آسودگی و امنیت و سربلندی همین دانش‌آموزانی است که در آینده ای نه چندان دور، سکان کشتی انقلاب را به دست خواهند گرفت و در این دریای مواج پر از نیرنگ، باید اعتقادات و تاریخ و هویت‌مان را سلامت و امن به جلو ببرند. پس برگزاری جشنواره دانش‌آموزی دریا، که امسال نخستین دوره اش را تجربه می کنیم، حرکتی است در مسیر تعالی فرهنگ و اقتصاد و علم و فناوری جامعه. همانقدر که بچه ها به پشتوانگی ما بزرگ ترها نیازمندند، ما نیز به کسب شعور و آگاهی و همت و توانمندی و غیرت آنان محتاجیم تا آسوده‌خاطر فرداها باشیم. فردا برای ما خواهد بود اگر امروز را به درستی دریابیم. امیدوارم دانش‌آموزان عزیز، فناوران، صنعتگران، مسوولان و همه زحمتکشان محترم جمهوری اسلامی ایران، در جهت رسیدن به اهداف بلند بشری انقلاب اسلامی، سربلند و دانا و قدرتمند بمانند.  

*مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

***
نخستین جشنواره دانش آموزی دریا به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 21 و 22 مهرماه سال جاری در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.