ماهنامه «سرآمد» در هفدهمین شماره خود، به طور ویژه درباره بهبود فرآیند کسب و کار در سازمان با مخاطبان خود به گفت‌وگو نشسته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تناقض از ارکان طبیعت و ضامن بقای آن است. شب بی روز معنا ندارد، خوبی بدون بدی. زندگی اجتماعی آدم ها هم جدا از این قانون فراگیر کائنات نیست. جوانی، در مقابل پیری قیمت دارد و کهنسالی هم در مقابل نونهالی ارزش می یابد. کشور ما از جوان ترین های دنیاست و در حین حال که دارای چنین ثروت عظیمی است، با چالش هایی به همان اندازه بزرگ هم مواجه است.

جوانان روحیه خطرپذیری و ریسک بالا دارند اما عاری از تجربه‌اند. پیران و استخوان خرد کرده ها، نیروی جوانی شان برای تبدیل علم به عمل، تحلیل رفته اما کوله‌بارشان جای امن تجربه هاست. با این همه، جوانان ایران اسلامی، امروز ثابت کرده اند که پختگی و تجربه پیران را قدر می دانند و خواهان فرصت و وسعت برای نشان دادن قابلیت هایشان هستند. پس بد نیست که پیران از «لاین» کناری برانند و با آسودگی، خط سرعت و سبقت را به برنایان بسپارند.

هفدهمین ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» در نخستین روزهای آبان ماه 94 نسخه های تازه ای برای خیل نیروی جوان ایرانی پیچیده و راه هایی برای بهبود فرآیند کار در سازمان، پیش روی آنان گذاشته است. پرویز کرمی سردبیر ماهنامه، در نخستین گام؛ نکته کلیدی موفیت را یاددآوری کرده و در یادداشتی با عنوان «جوانان سعادتمند و پند پیر دانا» از اهمیت جوانان و جایگاه والای تجربه کهنسالی گفته است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «پیران در واقع چون قبلا زیسته اند، می توانند جوان ترها را راهنمایی کنند تا پاک تر و درست تر زندگانی کنند. پیرها را از این رو مشیر و مشاور بر می گزینیم که می دانیم آنها به پیچ و خم زندگی آشنا هستند و راه درست و غلط را می شناسند. کسی که در سایه مشورت پیرها زندگی می کنند عین خردمند هنرپیشه ای است که دو بار زندگی می کند. راهنمایی و پند پیران نیز از این حیث ارزشمند است که آنها دقیق تر و درست تر به جهان نگاه می کنند. اینکه بزرگان، جوانان سعادتمند را دعوت به شنیدن پند و موعظه پیران می کنند دلیلش همین است که ارزش تجربه و دانش را می دانند...» از آنجا که بخش عمده ای از مخاطبان «سرآمد» جوانان سعادت‌جوی این سرزمین هستند، انشاءالله که این نکته کلیدی، کارگر افتد.

در ادامه «سرآمد» هفدهم، محمد یوسف نیا درباره توصیه های رهبر معظم انقلاب به نخبگان، یادداشتی با عنوان «فردایی دیگر» نوشته و در آن تاکید کرده است که «ناامیدی سهم مهلکی برای توسعه علمی کشور خواهد بود».

اما نشستن پای صحبت های زبان شناس برجسته ایرانی که بعد از 40 سال تدریس هنوز به ایران احساس دین می کند، حلاوت خاص خود را دارد. دکتر لطف الله یارمحمدی صریح و ساده سخن می گوید و تا مغز استخوان آدم ها رسوخ می کند. می گوید: «من تا حدودی معتقد به پیشامد هستم. بله، واقعا این طور است که من در تمام دوران تحصیلم شاگرد اول بودم و می توانستم بروم پزشکی بخوانم، ولی راستش پول نداشتم...» و در ادامه، خوشبینانه و امیدوارانه سخن می گوید و ادامه می دهد: «این روزها دانشجوها واقعا علاقه مند هستند و علاقه ها به مراتب از گذشته بالاتر رفته است. دانشجویان امروز واقعا می خواهند یاد بگیرند و همین جور منتظر هستند که حرف خوبی از دهانت در بیاید که آن را به اصطلاح روی هوا بگیرند...»

در ادامه سلسله گفت وگوهای سرآمد با علم به عمل رسانندگان موفق کشور، مسعود طباطبایی از کارآفرینان ایرانی پای میز گپ این ماهنامه آمده و نشسته و از تجربه های به درد بخورش گفته است: «فرقی نمی کند لپ تاپ باشد یا کفش و لباس. با خدماتی که بسیاری از فروشگاه های آنلاین دارند، مثل پرداخت در محل، عودت وجه در صورت عدم رضایت از محصول، تغییر سایز و رنگ محصولات به صورت رایگان، گارانتی اصالت کالا و... ریسک خرید اینترنتی به حداقل می رسد.» یا مثلا خانم الناز احمدی مدیرعامل یک شرکت موفق دیگر کارآفرین، آنچه پیران در خشت خام دیده اند را به زبان آورده است: «اساس پیشرفت شرکت نیازسنجی درست و هم دلی است که در پرسنل کاری وجود دارد.اساس شرکت خانوادگی است و سیاست مان این بوده که با بقیه پرسنل هم به صورت خانواده برخورد کنیم. در این محیط سعی بر این است که نیازهای همه تا حد ممکن برآورده شود و فکر می کنم این اساس پیشرفت ماست.»

در کنار اخبار و گزارش رخدادهای مهم حوزه نخبگان در ماه گذشته، خواندن یادداشتی از دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم، لطف خودش را دارد. او نگاهی فناورانه به دریا انداخته و نوشته است: «باید باور داشته باشیم که اگر تغییر بنیادی در نوع نگاه جامعه به نحوه کسب درآمد در کشور عوض نشود مشکلات ما در حوزه کسب و کار و صنعت و فناوری ادامه دار خواهد بود و اگر اقتصاد پویای متکی بر ظرفیت های انسانی و محیطی و همچنین براساس اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم باید از اقتصاد نفتی دور شویم و این در نخست باید در اراده تک تک ما باشد...»

یک مدیرعامل جوان حوزه فناوری هم در گفت وگویی با شماره هفدهم سرآمد، از اهمیت آب برای کشورمان گفته و ادامه داده است: «بحران انرژی مال اروپایی هاست، به فکر آب باشیم.» مهندس مهدی جعفری همدانی، با این همه؛ امیدوار به آینده است و به جای غر زدن، از واقعیت ها حرف می زند: «ما مجبوریم به طرح های کوتاه مدت فکر کنیم. ولی اگر در حال حاضر نتوانیم مصرف آب را کنترل کنیم، چهار سال دیگر به بحران بر می خوریم. بعضی کارشناس های بدبین می گویند همین الان دچار بحران هستیم، ولی من و مجموعه دوستانم در بررسی هایمان می بینیم که هنوز هم بسیاری از چاه ها آب دارند و آب های خوب دارند و این مطلوب است.»

در ادامه بعد از خواندن گزارش و یادداشتی درباره معضل آلودگی هوا و راه های برون رفت از آن، سیداحمد مهدی مدیرعامل یک شرکت نانونی از تجربه مسیر پرفراز و نشیب مدیرعاملی اش گفته است که بی شک مخاطبان زیادی را خواهد داشت. او توصیه می کند: «اگر افراد بتوانند پیش از شروع کار شخصی، کنار یک مجموعه آرام آرام تجربه کسب کنند، احتمال موفقیت شان خیلی بیشتر است. ما این را در بازار هم می بینیم. کسی که رفته در مغازه پدرش چند سال تجربه کسب کرده، بعدا وقتی که می خواهد روی پای خودش بایستد، خیلی موفق تر است.»

گزارش ویژه این شماره سرآمد هم درباره بهبود فرآیند کار در سازمان است و نکته هایی را درباره آنکه چطور قوانین زیاد ما را از کار کردن باز می دارد، مطرح می کند که در روزگار ایران امروز که به سمت تحقق اقتصاد دانش بنیان در حال حرکت است، کارآمد و راه گشا خواهد بود.

در دیگر صفحات «سرآمد» هفدهم، به اندازه کافی مطالب خواندنی و آموختنی گنجانده شده است تا مخاطبان تمایل داشته باشند، این ماهنامه کوچک قطع جیبی را تا چند روز و هفته با خود جابه جا کنند. مطالبی از تاریخ و ادبیات گرفته تا سینما و سلامتی.

هفدهمین ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی ویژه آبان ماه وارد عرصه مطبوعات شده است.