طبق آمار بین‌المللی، یک درصد از کودکان دارای امراض قلبی مادرزادی‌اند که معمولاً بدون معاینات تخصصی، غیر مشهودند و تعدادی نیز در دوران طفولیت دچار امراض قلبی می­شوند. ازاین‌رو محققین در عرصه پزشکی به تشخیص و پیشگیری و درمان بیماری قلبی در نوزادان  پرداخته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با تلاش پانزده ساله پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پلی تکنیک بلژیک و یکی از شرکت‌های دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری پردیس، سامانه‌ی هوشمند تشخیص بیماری‌های قلبی کودکان در کشور طراحی و ساخته شد.

دکتر امیراحمد سپهری مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان گستران صنایع نوین پارس گفت: کودکان بسیاری در جهان پس از تولد دارای بیماری مادرزادی قلبی هستند که در صورت عدم تشخیص سریع، این بیماری به صورت عارضه قلبی در سنین بالاتر برای آنان خواهد ماند. از این رو تشخیص این نوع بیماری‌ها توسط فوق تخصص قلب کودکان یا پزشکان مجرب در این زمینه انجام می‌شود که در بسیاری از نقاط کشور و جهان دسترسی به متخصص مربوطه دشوار و با هزینه‌های زیاد همراه است.

بیش از 93 درصد دقت در تشخیص بیماری با سامانه  Pooya-Heart سپهری  با اشاره به اینکه شناسایی بیماری قلبی در کودکان امکان پیشگیری را میسر می‌کند گفت: با فرض وجود  000، 000، 15  کودک در ایران،  حداقل 000، 150 کودک دارای بیمار قلبی هستند. در صورتیکه این امراض در سنین پایین‌تر و حداکثر تا قبل از سن 12 سالگی تشخیص داده شوند، در بسیاری موارد به راحتی قابل درمان  است.

وی ادامه داد: پزشکان با گوشی پزشکی و شنیدن صدای قلب، کودکان را معاینه می‌کنند که برابر آمار جهانی و آمار گرفته شده در ایران، دقت تشخیص پزشکان متخصص اطفال در تشخیص امراض قلبی از راه گوش دادن به صدای قلب کودک حدود 40% است و این در حالیست که سامانه  Pooya-Heart دارای دقت تشخیصی بیش از 93% است که در آینده با تکمیل دیتا، دقت هم به مرز 100 درصد خواهد بود.

این فعال حوزه فناوری در خصوص الگوریتم طراحی شده در این سیستم هوشمند اظهار کرد: الگوریتم انحصاری Arash – Band طراحی شده توسط متخصصان این گروه در آمریکا و در سطح بین‌المللی ثبت اختراع شده است. الگوریتم Arash – Band ارائه دهنده و استخراج کننده‌ی باندهای فرکانسی ویژه بخش‌های مختلف قلب است.

به گفته وی، استخراج باندهای فرکانسی ویژه و بهره‌گیری از الگوریتم‌های پردازش، آماری و طبقه‌بندی کننده‌های الگوریتم‌های پردازشی، آماری و طبقه‌بندی های هوشمند، غربالگری مطمئنی برای قلب کودک مهیا کرده است.

لبی در کودکان بیان کرد:  عدم تشخیص به موقع نارسایی قلبی در کودکان گاهی باعث عوارض جبران ناپذیری مانند از کار افتادن قلب شده که تنها راه درمان آن پیوند قلب است و یا در آینده  به امراض قلبی بزرگ‌سال تبدیل می‌شوند. این قبیل معالجات ریسک بالایی داشته و مشکلات و هزینه‌های سنگینی را به بیمار و نیز به بخش درمانی کشور تحمیل خواهند کرد. در صورتیکه، با عملکرد به موقع و هرچه زودتر،  تا قبل از سن 12 سالگی بیماری کودک تشخیص داده شود تا حد بسیار بالایی از این مشکلات کاسته خواهد شد.

سپهری با بیان اهمیت غربالگری در در روند درمان بیماری بیان کرد: تعداد قابل توجهی از کودکان که دارای نارسایی‌های قلبی هستند به دلیل عدم غربالگری  به موقع مشکلات قلبی آنها حاد شده و به اعمال جراحی منتهی گشته و یا دچار اختلال عملکردی شده که تا پایان عمر همراه آنها خواهد بود. این یک مشکل اساسی برای تمام کشورها بوده و سامانه Pooya-Heart  قادر است در سطح جهانی این مشکل را برطرف کند. این سامانه در کشورهای صنعتی هم برای تشخیص سوفل بی گناه و کودکانیکه در بدو تولد غربالگری نشده و یا بعداً دچار عارضه قلبی شده‌اند  مورد نیاز است.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایلی که قبل از ورود به دبستان و یا مهدکودک، کودکان معاینه قلبی نمی‌شوند (به خصوص در کشورهای درحال‌توسعه) این است که تا به حال سیستمی با این توانایی وجود نداشته است ولی با این سامانه می‌توان تمام کودکان را قبل از ورود به مهدکودک و یا دبستان مورد معاینه قرار داد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در خصوص میزان اشتغال زایی شرکت به خصوص در مبحث نخبه‌ها بیان کرد: این شرکت همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر داشته و دارای مرکز تحقیقات بسیار پیشرفته با نیروهای مجرب و نخبه است. که هم در زمینه ITS و هم در زمینه مهندسی پزشکی دارای دانش فنی روز دنیاست.

سپهری در خصوص میزان رقابت پذیری سامانه تشخیص بیماری مادرزادی با نمونه خارجی آن از لحاظ قیمت و مرغوبیت   بیان کرد: محصول سامانه تشخیص بیماری مادرزادی قلبی کودکان که در 32 کشور ثبت اختراع گردیده در دنیا بسیار نو است که نمونه خارجی هم ندارد. در خصوص محصول سامانه تشخیص بیماری مادرزادی قلبی کودکان که ثبت اختراع شده و در دنیا بسیار نو است و نمونه خارجی هم ندارد، میلیون‏ها کودک را از مرگ نجات خواهد داد.

وی در پایان با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در چرخه تولید و تبدیل علم به ثروت نیازمند کمک رسانی‏های مسئولین هستیم و امیدواریم بتوانیم در این راستا با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم بیش از پیش موفق‌تر به کار ادامه دهیم.