سابقه ی چندین میلیون ساله تکاملی ما انسان‎ها به ما این را آموخته است که از روی کوچکترین حرکات و تغییرات در وضعیت فرد مقابل تا حد زیادی بتوانیم حدس بزنیم که او در چه حالی است و تا چه اندازه می‌تواند ما را هم تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، انسان ها امروزه در روابط خود با دیگران، به صورت ناخودآگاه به چیزهای زیادی دقت می کنند که هر لحظه تصویری که از فرد مقابل در ذهنشان دارد را شکل می دهد.

همه ما، به سبب سابقه ی تکاملی مان، در برابر برخی شرایط، موقعیت ها، حرف ها، احساسات و رفتارها، حرکاتی را از خود نشان می دهیم که آنچه درونمان می گذرد را نشان می دهد. بسیاری از این حرکت ها، بسیار کوچک  و سریع هستند، مانند تغییرات حالت چشم ها، ابروها. یا حرکت های دست و طرز ایستادن و یا نشستن.

حالا سال هاست که دانشمندان پژوهش های زیادی را بر روی مطالعه «زبان بدن» انجام داده و می دهند. نتیجه این پژوهش ها نشان می دهد که همه ما انسان ها، از قوم و نژاد و جنسیتی و سن و سالی که باشیم، یک سری حرکات مشترک یا بسیار مشابه داریم که احساسات درونی یکسانی را نشان می دهند. و حتی اگر بسیار هم محافظه کار باشیم باز این حرکات کوچک، احساساتمان را لو می دهند. مثلا همه ما وقتی از چیزی می ترسیم یا شگفت زده می شویم، چشمانمان گرد می شود و ابروهایمان بالاتر می روند. یا وقتی عصبانی هستیم ابروهایمان در هم می رود و …

در این زمینه کتاب های زیادی نوشته شده است. کتاب هایی که با خواندن آن ها یاد خواهید گرفت زبان بدن مردم را درک کنید و بر اساس حرکت های طرف مقابلتان بدانید که او چه حسی دارد.

پژوهش های مختلف نشان می دهند که زبان بدن 50 تا 70 درصد کل یک ارتباط را شامل می شود. یادگرفتن این زبان بخصوص در تعامل با مشتریان، همکاران و کارمندان بسیار مهم است و می تواند اطلاعات مهمی را به شما بدهد. البته باید توجه کرد که حرکت ها و ژست های این افراد را بر اساس شرایط و Context فعلی، به صورت گروهی از حرکات، تفسیر کنید نه به صورت تک تک.

آیا نشانه های غیر گفتاری در تبلیغات وجود دارند؟

بله! در واقع بخش زیادی از تبلیغات بخصوص تبلیغات تصویری، نشانه ها و حرکت های غیر گفتاری یا همان زبان بدن هستند. آن هم به این دلیل که تبلیغ کننده، می خواهد از ثانیه به ثانیه ی تبلیغش بهترین استفاده را ببرد و بیشتری پیام ممکن را به مخاطبش منتقل نماید.

بنابراین می توان دریافت که زبان بدن، نقش مهم و تاثیر گذاری را بر مخاطبان تبلیغات ایفا می کند. در تبلیغات نشان دادن قابلیت اعتماد و جلب اعتماد بیننده، بسیار حیاتی است. در نتیجه همه کار باید کرد تا بیینده باور کند پیامی که در تبلیغ ارائه می شود راست است. ژست ها و اشارات مختلفی هستند که انسان در ارتباطش با دیگری، بکار می برد که به صورت ناخودآگاه راست یا دروغ بودن حرفی که می زند را تا حدود زیادی آشکار می کند.

برای جلب اعتماد، باید نشان دهید چیزی برای پنهان کردن ندارید:

جلوگیری از موانع در ارتباط، اولین گام در نشان دادن یک زبان بدن مثبت است. با این کار زمانِ نشان دادن صداقت و اعتماد فرا می رسد. دو عاملی که موجب بوجود آمدن یک رابطه ی پایدار خواهند شد. یادتان هست وقتی پس از چند سال دوری، دوست یا آشنایی را دیدید، او چگونه با شما دیدار کرد؟ او احتمالا با لبخند و اشتیاق، آغوشش را به سوی شما باز کرده و کف دستانش رو به بالا یا روبرو بوده. همین ژست باز و مثبت، دل آدم را گرم می کند.

حرکت های دیگری هم هستند که مانند این، احترام، صداقت و زبان بدن مثبت را نشان می دهند. یک راه عالی برای نشان دادن صداقت، باز نگه داشتن دست ها و نشان دادن کف دست است. این حرکت، تمایل و صداقت را نشان می دهد طوری که انگار چیزی برای مخفی کردن ندارید و می خواهید دیگران به شما اعتماد کنند.

نشانه های دیگری از این دست عبارتند از:

  • راست ایستادن، برای نشان دادن انرژی و اعتماد به نفس.
  • نگاه به چشمان و برقراری تماس چشمی مناسب، که صداقت و اعتقاد قلبی شما را به حرفی که می زنید نشان می دهد.
  • نگه داشتن سر در وضعیت خنثی، سرتان را رو به مخاطبتان خم نکنید، یا خیلی بالا نگیرید.
  • حالت بدن و لباس هایتان را باز نگه دارید و چیزی جلویتان نگذارید.
  • لبخند بزنید.

یک مثال: تحلیل یک تبلیغ تلویزیونی

برای بررسی دقیقتر این موضوع توجه شما را به یک مثال جلب می کنم. اخیرا یک تبلیغ تلویزیونی شرکت مدیران خودرو (MVM) در زمان پخش بازی های جام جهانی، به صورت مداوم از صدا و سیما پخش شد. این تبلیغ با عنوان یار دوازدهم، اشاره می کند به قرعه کشی این شرکت در ارائه کمک هزینه سفر به جام جهانی برزیل به تعدادی از مشتریان آن شرکت.

نکته تامل بر انگیز و اشتباه بزرگ تبلیغاتی که البته از چنین شرکتی بعید به نظر می آید، زبان بدن نادرستِ مدیر فروش این شرکت در هنگام مصاحبه است.


در این تیزر تبلیغاتی با چند نفر هر کدام چند ثانیه مصاحبه می شود تا بلکه بیننده در جای ناظرِ سوم شخص، پیام تبلیغاتی غیر مستقیم را دریابد. از میان مصاحبه شونده ها، مهمترین فرد که بیشترین زمان را در اختیار دارد، مدیر فروش شرکت است.

این ویدیو را تماشا کنید:

این تبلیغ اهداف مختلفی را دنبال می کند که مهمترین آن، بر انگیختن حس میهن دوستی در میان بینندگان و هواداران تیم ملی، و ارتباط این حس با برند مدیران خودرو است. همچنین، هدف دیگر این تبلیغ، به رخ کشیدن حسن نیت، مشتری مداری و دغدغه های بلند بالای و در سطح ملیِ آن شرکت است.

اما در همین تبلیغ نه چندان کوتاه (به نسبت دیگر تبلیغات تلویزیونی) که تلاش شده است به صورت خام و بکر به نظر بیاید، اشتباهاتی به چشم می خورد که می تواند ناخودآگاه ِ بیننده را تحت تاثیر منفی قرار دهد

  1. تن صدای این مدیر، قدرت، و اعتماد به نفس لازم را نشان نمی دهد.
  2. او بیشتر از آن چه که لازم باشد هیجان زده است. لبخند های کنترل نشده دارد.
  3. نفس گیری نادرست است.

به ثانیه های 40 به بعد دقت کنید که چگونه تمرکزش را از دست می دهد، در وضعیت سر و گردنش را تغییر تندی می دهد، به دور دست نگاه می کند و جملاتش را از یاد می برد، آب دهانش را قورت می دهد تا زمان بیشتری بخرد و جملاتش را به یاد بیاورد. این عدم تمرکز و تغییر جهت نگاه دقیقا همزمان با بیان جمله ی «هواداری از تیم ملی» اتفاق می افتد.

انگار که حتی این مدیر فروش هم اعتقاد ندارد که این طرحی که اجرا کرده اند کمکی به هواداری از تیم ملی بکند.

البته این تیزر، نسخه طولانی تری دارد که نتوانستم آن را در اینترنت بیابم. در این نسخه طولانی، آن مدیر فروش، مزایای خودروهای تولیدی را با تکرار همان اشتباهات مطرح می کند. طوری که بیننده شک می کند آیا واقعا او به عنوان مدیر فروش به این خودروها اعتقاد دارد یا صرفا می خواهد آن ها را بفروشد؟!