مسابقات فن‌آورد که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار می‌شود، از اول آبان ماه رقابت‌های خود را آغاز کرده است و این رقابت‌ها تا هفته اول آذرماه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فن‌آورد توسط دبیرخانه مسابقات فن‌آورد توسط انجمن دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف و معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت بیش از ۱۰ دانشگاه، پژوهشگاه و موسسه آموزشی معتبر کشوری برای دومین سال متوالی برگزار می‌شود.

فن آورد رویدادی است که تلاش می‌کند پلی باشد میان نیروهای مستعد کار و شرکت‌هایی که به دنبال جذب بهترین‌ها هستند. این رویداد رقابتی چالش برانگیز میان نیروهای مستعد برگزار خواهد شد تا در نهایت ضمن رتبه بندی آن‌ها، افراد برتر به بهترین شرکت‌های بازار کار معرفی شوند.

رقابت‌ها در این دوره در شش رشته برنامه نویسی کامپیوتر، برنامه نویسی تلفن‌های هوشمند، دادی کاوی، برق، معماری و گرافیک صورت می‌پذیرد.

شایان ذکر است که مرحله اول فن آورد به صورت اینترنتی برگزار می‌شود و راه یافتگان به مرحله دوم، به صورت حضوری با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. در نهایت نیز مرحله آخر مسابقات که با شرکت ۵۴ نفر نخست برگزار می‌شود، در قالب برنامه‌ای تلویزیونی اجرا خواهد شد.

فن‌آورد  را 40 داور که در حوزه های گوناگون مرتبط با رشته های  این رویداد هستند داوری می کنند.

 فن‌آورد، قدمی برای مهارت‌سنجی


محمد حسین قمری، رییس مجموعه میزان مجموعه رقابت‌های تخصصی مهارت سنجی فن آورد، اظهار کرد: ایده «فن‌آورد» سال گذشته حول این موضوع مطرح شد که مدارک دانشگاهی موید مهارت‌های افراد نیستند ومعلوم نیست کسی که مدرک لیسانس و فوق لیسانس می‌گیرد، چه مهارتی دارد و صنعت چطور باید این افراد و مهارت‌های آنها را شناسایی کند.

وی ادامه داد: همین مسئله موجب شد تا شرکت‌های صنعتی به سمت رزومه‌ها سوق پیدا کنند. این در حالی است که در کشور ما رزومه‌ها اعتبار لازم را ندارند. چرا که برخی افراد بدون انجام دادن اقدامی آن را در رزومه خود ذکر می‌کنند.

قمری افزود: در همین راستا از طرفی شرکت‌های زیادی را دیدیم که نیاز به نیروی انسانی دارند و در طرفی دیگر دانشجویان خوبی که نیاز به کار دارند به چشم خوردند. طی بررسی اولیه به مسئله مهارت سنجی و مهارت محوری رسیدیم. موضوع مهمی که این روزها برای شرکت‌های صنعتی بیشتر مطرح است.

وی در ادامه توضیح داد: طی این طرح تصمیم بر این شد تا مهارت‌های تخصصی را با کمک هیئت علمی و داوران ارزیابی کنیم. در پایان هم یک گواهی تأیید برای مهارت‌های افراد ارائه کنیم تا این اشخاص به صنعت معرفی شوند.

برگزار کننده  «مجموعه رقابت‌های تخصصی مهارت سنجی فن‌آورد» که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به این مسئله که سال گذشته این ایده به صورت طرح اولیه اجرا شد، بیان کرد: دانشگاه شریف، تهران و امیرکبیر نخستین مکان‌هایی بودند که این طرح در آنها اجرایی شد و با استقبال خوبی رو به رو بودیم. تا جایی که دانشگاه علم و صنعت، مازندران، اهواز، مشهد و دانشگاه‌های دیگر نیز این طرح را تبلیغ کردند تا در نهایت از 23 استان 600 نفر شرکت کردند.

وی همچنین گفت: بسیاری از شرکت‌های صنعتی هم به ما مراجعه کردند تا افراد متخصص را به آنها معرفی کنیم. پس از آن که این برنامه به پایان رسید نیز شرکت کننده‌های رشته‌های مختلف تقاضا داشتند تا رشته‌هایی به این ایده برای بررسی اضافه شود. همچنین شرکت‌هایی مثل مخابرات پیشنهاد کردند تا چند مهارت خاص مهارت سنجی شود تا برای استخدام برگزیده شوند.

به گفته قمری وزارت علوم، ایران داک، یک شرکت زیردریایی در اصفهان، صدا و سیما و غیره مجموعه‌هایی بودند که اعلام آمادگی کردند تا از طریق این مهارت سنجی جذب نیرو داشته باشند.

فن‌آورد از جمله بزرگ‌ترین مسابقات تخصصی مهارت سنجی کشور


فن‌آورد از جمله بزرگ‌ترین رقابت تخصصی بین حرفه‌ای‌هاست که دنبال اثبات توانمندی‌های خود هستند، این رقابت یک رقابت حساس، چالش برانگیز و از همه مهم‌تر واقعی، بین شرکت‌کنندگان فن‌آورد است.

همه در فن‌آورد توانایی‌های خود را به چالش می‌کشند


فن‌آورد یک رویداد ملی است و همه می‌توانند در آن شرکت کنند و توانایی‌های خود را به چالش کشند. بیشتر حرفه‌ای‏های کشور برای کسب رتبه بهتر در بزرگ‌ترین رتبه بندی تخصصی کشور در فن‌آورد شرکت می‌کنند.

دانشجویان و فارغ التحصیلان برای شناخت بهتر نیاز جامعه صنعتی و معرفی شدن به بهترین شرکت‌های صنعتی کشور در فن‌آورد شرکت می‌کنند.

افراد جویای کار متناسب با توانمندی‌هایشان برای معرفی شدن به بهترین سمت و متناسب‌ترین پیشنهاد کاری در فن‌آورد شرکت می‌کنند تا علاوه بر فرصت معرفی، رزومه معتبر مهارتی خود را از انجمن دانشجویی و جهاد دانشگاه صنعتی شریف دریافت کنند.

کسانی که دنبال یادگیری مهارت‌های روز و به درد بخور نیز هستند در فن‌آورد شرکت می‌کنند تا بتوانند با معرفی فن‌آورد با تخفیف قابل توجهی به منابع مشخص آموزشی معتبر نظیر دوره‌های مجتمع فنی و سایت فرادرس، دسترسی پیدا کنند و همچنین با مرور پاسخ‌های نفرات برتر بر سطح دانش و مهارت خود بیافزایند.