محققان با کمک سلول‌های پوست انسان بالغ موفق به ساخت مدلی کامل برای مغز شدند که بلوغ آن با مغز جنین پنج‌هفته‌ای برابری می‌کند و تقریبا همه ژن‌های موجود در مغز جنین را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دانشمندان در دانشگاه ایالتی اوهایو (Ohio State) یک مغز کامل انسانی ساختند که بلوغ آن با مغز یک جنین پنج هفته‌ای برابری می‌کند. برای ساخت این مدل حدود 15 هفته وقت لازم است. طبق گفته رنه آناند ، استاد بیوشیمی و داروشناسی دانشگاه اوهایو این مدل با کمک سلول‌های پوست انسان بالغ طراحی‌ شده و کامل‌ترین مدل مغز انسانی است که تا به حال ساخته‌شده‌است. نمونه آزمایشگاهی، با اندازه یک مداد پاک‌کن، دارای یک ساختار قابل‌شناسایی است و شامل 99 درصد از ژن‌های موجود در مغز جنین انسان است. به نظر محققان، اگر 16 تا 20 هفته به مغز اجازه رشد داده‌شود، ممکن است آن 1 درصد ژن‌هایی که هنوز کامل نشده‌اند نیز تکمیل گردد. این سیستم، آزمایش سریع‌تر و دقیق‌تر داروها را قبل از پیش‌مطالعه بالینی آن‌ها فراهم می‌کند.

این مدل مغزی کاربردهای بسیاری برای بهبود سلامت انسان دارد. چراکه نسبت به جوندگان اطلاعات بهتر و بیشتری مربوط به تست و توسعه روش‌های درمانی فراهم می‌کند. آناند، که ارتباط بین گیرنده‌های نیکوتین و اختلالات سیستم عصبی مرکزی را مطالعه می‌کند، پس از مواجهه با نتایج ناامیدکننده در مطالعه روی جوندگان، به دنبال یک مدل زیستی عصب انسان بوده‌است. با توجه به بودجه زیاد در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه، او مهندسی سلول‌های بنیادی را نیز به برنامه تحقیقاتی خود اضافه کرد. چهار سال بعد، او یک کپی از مغز انسان ساخت. این مدل، محققان را قادر به مطالعاتی در زمینه ژنتیک و محیط‌زیست ساخته‌است. طبق علم ژن‌شناسی، 600 ژن در معرض بیماری اوتیسم وجود دارد، اما روابط ریاضی و روش‌های آماری به‌تنهایی توانایی شناسایی آن‌ها را ندارند و نیاز به یک سیستم آزمایشی (یک مغز انسان) احساس می‌شود. تبدیل سلول‌های پوست فرد بالغ به سلول‌های پرتوان (سلول‌های بنیادی بالغ که می‌توانند برای تبدیل‌شدن به هر گونه بافتی در بدن برنامه‌ریزی شوند) یک زمینه در حال توسعه علمی است که شینیا یاماناکا ، کاشف این روش جایزه نوبل سال 2012 را به‌سبب آن به‌دست‌آورد.

آناند و مک کی به مدل خود اجازه رشد تا 12 هفته را دادند و در طول این مدت شاهد تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای بودند. آنان در حال حاضر مدل مغزی بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون و اوتیسم را ایجاد کردند و امیدوارند که با پیشرفت بیشتر و علاوه‌براین با پمپاژ جریان خون، مدل بتواند برای مطالعات درمان سکته مغزی استفاده شود.

منبع : http://www.nanowerk.com/news2/biotech/newsid=41082.php