همایش «رویداد پیوند آب و انرژی شریف» با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، در اسفندماه سال جاری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امین نوبختی؛ رئیس «رویداد پیوند آب و انرژی شریف» گفت: دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از نهادهای علمی پیشگام کشور در حوزه علم وفناوری، سابقه در توسعه صنایع ملی کشور داشته است. در همین راستا، اولین رویداد پیوند آب و انرژی ایران با همکاری شتابدهنده شریف برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: بحران آب و انرژی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دنیای امروز است. در سال‌های اخیر توجه پژوهشگران و اندیشمندان این حوزه در سطح جهان، به پیوند آب و انرژی معطوف شده است؛ چرا که از یک سو آب نقش عمده‌ای در تولید نیرو و تبدیل انرژی دارد.

نوبختی ادامه داد: از سوی دیگر، انرژی مورد نیاز برای تولید، انتقال، تصفیه و بهره برداری از آب در مصارف مختلف، قابل ملاحظه است. هدف از برگزاری این رویداد، فراهم نمودن بستری مناسب جهت گردآوری و تعامل فی مابین مهندسان، مدیران و فعالان محیط زیست به منظور افزایش آگاهی و همچنین اهمیت یافتن این موضوع در جامعه مهندسی و صنعت، و ورود فناوری‌های نوین مهندسی به این حوزه است.

صنعتی شدن ایده‌های راهگشا برای رفع معضلات آب و انرژی

با توجه به بحران روز افزون آب و انرژی در جهان و بخصوص کشور ما، نیاز به طرح‌ها و ایده‌هایی مفید در این حوزه بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. یکی از اهداف این رویداد رساندن ایده‌هایی کارآمد و راهگشا برای رفع معضلات حوزه آب و انرژی به شرکت‌ها و نهادهای مرتبط است. پس، در همین راستا مسابقه فناوری‌ها در این همایش برگزار خواهد شد.

نخستین قدم این مسابقه مرحله‌ی برگزاری تریگر آب و انرژی است.  لازمه‌شکوفایی ایده‌ها ونیازهای حوزه آب و انرژی و هدایت آنها با هدف تیم سازی است و نهایتا شرکت کنندگان به تشکیل تیم پرداخته و اقدام به پردازش ایده های خود می کنند.
پس اتمام تریگر، ایده‌ها و طرح های برگزیده به لیگ تجاری‌سازی راه می یابند.  در این مرحله مقدمات لازم برای تبدیل یک ایده به رویداد کارآفرینی ( استارت آپ) و صنعتی شدن آموزش داده می‌شود. تأمین 90 درصد از هزینه‌های مرحله‌ی لیگ تجاری‌سازی برعهده ی مرکز تجاری‌سازی دانشگاه شریف است.  سپس تیم‌ها به عملی کردن ایده‌های خود می‌پردازند.

در روز سمینار این طرح‌ها داوری می‌شوند و طرح‌های برتر ضمن دریافت جوایزی نفیس به مرحله تجاری‏سازی راه می یابند و در آخر، تیم‌های برگزیده به شتاب دهنده‌ها راه میابند و برای صنعتی کردن طرح خود تلاش تازه‌ای را پی می‌گیرند.

محورهای این مسابقه مدیریت هوشمند تاسیسات آب و انرژی، تولید همزمان آب و نیرو، مصرف هوشمند آب در کشاورزی وسنجش، ابزار دقیق و اتوماسیون هستند.

تریگر آب و انرژی

استارتاپ تریگر رویدادی است که توسط شتابدهنده شریف طراحی شده و هر سه ماه یکبار با حمایت معاونت علمی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود. این رویداد در طول یک هفتهبرگزار می شود که در قالب برنامه های متنوع آموزشی و کاربردی، فرایند ایده پردازی و تیم سازی را به مخاطبان خود آموزش می دهد. ضمن آنکهفضای شبکه سازی و استفاده از خدمات فکری و مشاوره ای منتورها و مشاوران مجرب نیز در برنامه وجود دارد. تا کنون سه رویداد از این نوع برگزار شده و چهارمین رویداد نیز با عنوان تریگر آب و انرژی برگزار می شود.

زینب علی پور، مسئول برگزاری تریگر آب و انرژی،  ضمن تاکید بر نام این برنامه که «تریگر» از اصطلاح «ماشه اسلحه» گرفته شده است توضیح داد: تریگر به معنای ماشه اسلحه محسوب می‌شود و ما این نام را برای رویدادمان انتخاب کردیم چرا که این رویداد تلنگری برای آغاز فعالیت کارآفرینی است.

به گفته علی پور، تریگر آب و انرژی از 30 آبان تا 6 آذرماه برگزار می‌شود. چهار روز اول این رویداد یعنی از 30 آبان تا سوم آذرماه با کارگاه‌هایی که از ساعت 16 تا 20:30 برگزار می‌شود همراه است.

وی بیان کرد: چهار کارگاه مدل تجاری سازی، موثرسازی ایده‌ها، هوشمندسازی تاسیسات آب و انرژی و مدیریت هوشمند سازی مصرف آب در کشاورزی کارگاه‌هایی هستند که در این روزها برگزار می‌شوند.

مسئول برگزاری تریگر آب و انرژی،  افزود: در کنار کارگاه‌های برگزاری، روزانه سخنرانی‌های تخصصی آب و انرژی هم با حضور مدیرعاملان شرکت‌های موفق و کارآفرین خواهیم داشت که به شرکت کننده‌ها دید صنعتی می‌دهد.

وی توضیح داد: در این چهار روز برنامه فَست میتینگ یا دیدار سریع صورت می‌گیرد. در این برنامه هر شرکت کننده باید با یک شرکت‌کننده دیگر رو در رو شود و هر کدام یک دقیقه فرصت دارند تا خود را به طرف مقابل معرفی کنند. در نتیجه تمامی 50 شرکت کننده در دیدارهای دو دقیقه‌ای با یکدیگر آشنا می‌شوند.

علی پور روز چهارم را بدون برنامه عنوان کرد و درباره روز پنجم برگزاری تریگر آب و انرژی گفت: در این روز شرکت کننده‌ها باید تیم تشکیل داده، ایده‌های خود را پر و بال بدهند و آن را از لحاظ بازاریابی و ایده تکمیل کنند.

وی ادامه داد: روز ششم شرکت کننده‌ها تنها تا ظهر فرصت دارند تا ایده خود را به داورها ارائه دهند. داورها ایده‌های برگزیده را انتخاب می‌کنند و پس از آن این ایده‌ها وارد لیگ تجاری سازی می‌شوند.

به گفته مسئول برگزاری تریگر آب و انرژی،  پس از لیگ تجاری سازی برگزیدگان تا اسفندماه فرصت دارند تا ایده‌های خود را پخته و صنعتی کنند. در این راه نیز برای شرکت کنندگان کارگاه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.