مرکز توسعه کسب و کار فناوری با هدف حمایت از تجاری‌سازی طرح‌‏های نخبگان و شرکت‏‌های دانش‌بنیان در کلیه حوزه‏‌های تخصصی شهریور ماه سال گذشته راه اندازی شد در این گزارش به فعالیت‌ها و عملکرد این مرکز نگاهی داشته‌ایم.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، خرداد ماه سال 93 ایده شکل‌گیری یک مرکز توسعه کسب و کار مجازی در حوزه فناوری در پارک فناوری پردیس شکل گرفت. مرکز توسعه کسب و کار فناوری در شهریور ماه همان سال با دستور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و در زیر مجموعه پارک فناوری پردیس افتتاح شد. این مرکز با هدف حمایت از تجاری‌سازی طرح‏های نخبگان و شرکت‏های دانش‌بنیان در کلیه حوزه‏های تخصصی راه اندازی شد.


تسریع رشد واحدهای فناور به شرکت‌دانش‌بنیان
مأموریت این مرکز تسریع رشد واحدهای فناور و نوآور برای تبدیل به شرکت‏های دانش‌بنیان یا شرکت‌های تجاری و ارائه مشاوره، حمایت و ارائه خدمات مورد نیاز به اعضا در راستای تبدیل ایده‏های نو به محصولات و تجاری‌سازی، نظارت بر فعالیت واحدهای فناوری در راستای تحقق ایده محوری آنها، توسعه و بهبود عملکرد کارگزاران و کریدورهای خدمات فناوری با استفاده از زیرساخت‌های مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.


مراحل پذیرش طرح در مرکز کسب و کار فناوری
در مرکز توسعه کسب و کار فناوری طرح‏ها در کلیه حوزه‏های تخصصی و بدون محدویت جغرافیایی و تعداد، قابل دریافت هستند تنها محدودیت مورد نظر، عدم عضویت طرح متقاضی در پارک‏های علم و فناوری و مراکز رشد است.
پس از ارسال طرح توسط متقاضی از طریق سایت مرکز (www.techbiz.ir)، ارزیابی اولیه بر روی آن بر اساس معیارهای فناور و نوآور بودن و قابلیت تجاری‌سازی انجام شده سپس در صورت تأیید در کمیته پذیرش طرح مورد نظر به عضویت مرکز در می‏آید.
در گام بعدی برنامه تجاری‌سازی برای طرح‏های عضو متناسب با هر طرح تدوین (نسخه تجاری‌سازی) و بر اساس آن، مشاوره و پشتیبانی خدمات تجاری‌سازی به طرح ارائه می‌شود.
از مزایای این نوع مراکز می­توان به نیاز کمتر به فضای متمرکز برای استقرار، تیم عملیاتی کوچک، استفاده از ظرفیت منتورها در بخش‌های غیر دولتی و غیر متمرکز، ایجاد سرمایه گذاری و مدیریت مناسب، کاهش رفت و آمد و در نتیجه کاهش هزینه در مدت و هزینه اشاره کرد.


ارتباط مجازی با مرکز
در مرکز توسعه کسب و کار فناوری، اعضا به صورت مجازی یا حضوری با مرکز در ارتباط هستند و خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف همچون تجاری‌‌سازی، عقد قراردادها، مالی و حسابداری، دانش بنیان، اخذ مجوزه‌ها و گواهینامه‌ها، ساخت و تولید، نمونه‌سازی، مدیریت را از مرکز و کارگزاران آن دریافت می‌کنند.
همچنین مرکز با معرفی طرح‌های متقاضی برای فروش طرح (معرفی به بورس دارایی‌های فکری) و یا جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همراهی صاحبان طرح‌ها تا زمان توافق دو طرف، در این زمینه طرح‌های متقاضیان عضو را پشتیبانی می‌کند.


5 طرح مرکز بر روی تابلوی بورس دارایی‌های فکری
مرکز مشاوره تاکنون بیش از 40 طرح برای ارائه در بورس دارایی­های فکری معرفی کرده است که از این تعداد 10 طرح مدارک خود را به کارگزاران بورس ارائه و فرایند بررسی آنها آغاز شده که 5 طرح بر روی تابلوی بورس دارایی­های فکری قرار گرفته‌اند.
یکی دیگر از اصلی‌ترین رسالت مراکز رشد مجازی در جهان ترویج و آموزش تجاری‌سازی در حوزه فناوری و نوآوری است. مرکز توسعه کسب و کار فناوری نیز در همین راستا فعالیت‌های زیر را در این زمینه برنامه‌ریزی و اجرا کرده و در حال توسعه کیفی و کمی اینگونه برنامه‌ها است:
-    آموزش مجازی و حضوری در زمینه تجاری‌سازی فناوری.
-    ارائه اطلاعات و راهنمایی‌های لازم در زمینه ایجاد، توسعه و بهبود کسب و کار و تجاری‌سازی در حوزه فناوری و نوآوری.
-    شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مرتبط با نوآوری و فناوری با هدف معرفی فعالیت‌های مرکز، ارائه مشاوره‌های تجاری متقاضیان و شناسایی صاحبان طرح‌های منتخب و کارگزاران خدمات فناوری در این رویدادها. در یک سال گذشته مرکز در 25 نمایشگاه و جشنواره حضور داشته و به بیش از 300 طرح و متقاضی در این نمایشگاه‌ها مشاوره ارائه یا با آنها مذاکره کرده است.


مرکز آموزش مجازی کسب و کار فناوری
 مرکز توسعه کسب و کار فناوری در تیر ماه سال جاری واحد آموزش مجازی این مرکز را راه اندازی کرد. اهداف مرکز آموزش مجازی، توانمند سازی اعضاء مرکز و سایر متقاضیان با استفاده از دوره‌های آموزشی مختلف مرتبط با توسعه کسب و کار است.
برخی از عناوین دوره‌هایی که در اولویت این مرکز قرار دارند، عبارتند از:
·    آشنایی با فرایند دریافت مجوز دانش بنیان
·    آشنایی با اصول حسابداری
·    آشنایی با اصول تهیه و تدوین طرح کسب و کار
·    آشنایی با کلیات قانون تجارت و انواع شرکت ها و ترتیبات ثبت شرکت
·    آشنایی با قوانین مالیاتی
·    آشنایی با اصول بازاریابی
·    آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت
سایر عناوین بر اساس مطالعات در دست انجام به مرور و بر حسب نیاز مخاطبان تولید و در معرض بهره‌برداری و استفاده متقاضیان به خصوص اعضای مرکز توسعه کسب و کار فناوری قرار خواهد گرفت.
ایجاد و توسعه بخش راهنماها و قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کار و تجاری‌سازی فناوری بر روی سایت مرکز برای راهنمایی متقاضیان و شرکت‌های مرتبط و ارائه مقالات و گزارشات آموزشی مربوط با این حوزه بر روی سایت جزء برنامه‌های مرکز است.


گزارش‌های آماری فعالیت یک‌ساله مرکز توسعه کسب و کار فناوری:

تعداد کل طرح های ارزیابی شده برای عضویت در مرکز

581 طرح

تعداد کل طرح های رد شده

498 طرح

تعداد طرح های بررسی شده در کمیته پذیرش برای عضویت در مرکز

83 طرح

تعداد اعضاء پذیرشته شده در مرکز

70 طرح

توزیع کشوری طرح‌های عضو مرکز

توزیع کشوری طرح‌های عضو مرکز