دبیر ستاد توسعه علوم و فناروی های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه اندازی پژوهش سراهای کشت سلول در مدارس خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی در دومین نشست کارگروه علوم اعصاب درباره راه اندازی این پژوهش سراها اظهار کرد: با توجه به رایزنی های انجام شده با مسوولان آموزش و پرورش و در راستای فرهنگسازی درپژوهش سراهای کشت سلول در مدارس راه اندازی می شوند.

وی در ادامه ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری سمینار یک روزه برای علوم اعصاب گفت: راه اندازی کمیته اجرایی برای برنامه ریزی در این زمینه ضروری است و باید در کنار این سمینار یک روزه یک کارگاه آموزشی نیز برگزار شود.

دبیر ستاد سلول های بنیادی معاونت علمی از تصویب برنامه جامع راهبردی ستاد سلول های بنیادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبردادو افزود: دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دکتر دزفولی، دبیر شواری عالی انقلاب فرهنگی موافقت خود را جهت مستقل شدن بودجه ستاد اعلام کردند.

حمیدیه همچنین ضمن تأکید بر کار تیمی در این حوزه بیان کرد: پژوهشگران حوزه سلول های بنیادی به علم و دانش این حوزه دست یافته اند و در صورتی که اعضای کارگروه ها فعالیت جدی از خود نشان دهند مقامات بالا نیز تمایل به حمایت بیشتر از فعالیت های این کارگروه ها خواهند داشت.

وی همچنین به بحث برگزاری سمینار های یک روزه حوزه سلول های بنیادی برای بیماری مختلف پرداخت و گفت: هدف از برگزای این سمینارها ترویج و فرهنگ سازی این حیطه در کشور است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. البته یکی از هدف های برگزاری این سمینارها آغاز فعالیت رزیدنت ها و فلوشیپ های حوزه های مختلف علوم پزشکی در کنار علوم پایه است.

 دبیر ستاد سلول های بنیادی معاونت علمی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع اخلاق پزشکی، در نظر گرفتن بحث اخلاق پزشکی برای این حوزه امتیاز باز آموزی سمینار را بالا خواهد برد.

همچنین حمیدیه خواستار تشکیل کمیته اجرایی این سمینار در بیمارستان طبی کودکان شد و گفت: بعد از تشکیل کمیته اجرایی باید هیئت علمی و اجرایی مشخص گردد.

در ادامه این نشست، محمد تقی جغتایی دبیر کارگروه علوم اعصاب این ستاد از راه اندازی شبکه سلول های بنیادی و علوم اعصاب خبر داد و گفت: برنامه ریزی های صورت گرفته برای راه اندازی این شبکه در جلسه آینده این کارگروه ارایه می شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از استقبال اعضای کارگروه علوم اعصاب از این حوزه گفت: انجام فعالیت های گروهی در این کارگروه باعث هموار شدن مسیرها برای پیشرفت این حوزه خواهد شد.

جغتایی با اشاره به کارهای تیمی این حوزه که مورد استقبال گروه بالینی قرار گرفته افزود: فعالیت های گروه علوم پایه و بالینی در این حوزه افزایش چشمگیری داشته است. هدف کارگروه علوم اعصاب آشنایی دستیاران گروه های هدف این حیطه به ویژه نورولوژی، روانپزشکی و جراحی مغز و اعصاب با کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری های عصبی است تا زمینه برای فعالیت این افراد فراهم شود.