دبیر کارگروه علوم پزشکی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (بنیاد ملی علم ایران) از حمایت 500 طرح پژوهشی از آغاز کار این کارگروه تا کنون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مروارید کمالی؛ دبیر کارگروه علوم پزشکی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری(بنیاد ملی علم ایران) درباره فعالیت‌های این کارگروه اظهار کرد: در این کارگروه طرح‌های پژوهشی حوزه پزشکی که دارای نوآوری بوده و در مرز دانش قرار دارند بررسی و در صورت تایید مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گفته وی، حمایت از طرح‌های پژوهشی بنیادی و کاربردی پژوهشگران با هدف کمک به پیش برد مرزهای دانش و حل مسائل اساسی کشور است که بر اساس اولویت‌های علمی کشور در شاخه‌های مختلف علوم در چارچوب عرصه‌های اولویت دار صندوق انجام می‌شود.

کمالی گفت: توسعه دانش و فناوری در کشور مستلزم سرمایه گذاری بر روی پژوهش و زیرساخت‌های آن به خصوص زیرساخت‌های انسانی پژوهش است.  در این راستا حمایت از استادیارهای جوان از اولویت‌های این کارگروه است.

وی افزود: تا کنون 500 طرح پژوهشی در این کارگروه مصوب شده که بیشتر شامل طرح‌هایی‌است  که تکنولوژی جدید و تکنیک‌هایی همچون بیولوژی و فناوری نانو را شامل می‌شود همچنین فعالیت‌های این کارگروه به گونه‌ای است که حمایت‎ها تنها تولید مقاله علمی را شامل نشود بلکه این روند در نهایت به ارائه روش تشخیص، تولید محصول، دستگاه و تغییر شیوه‌های درمانی منجر شود.

کمالی درباره اولویت‌های پژوهشی این کارگروه خاطر نشان کرد: تقویت مبانی بنیادین همچون علوم اعصاب، داروسازی نوین، پزشکی سلولی و مولکولی و گیاهان دارویی از اولویت‌های این کارگروه است. همچنین الویت‌های کشوری کارگروه تروما، سرطان، اختلالات روانی و اعتیاد، بیماری‌های متابولیکی، بیماری‌های نوظهور و اخلاق پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه اولویت در این کارگروه حمایت از طرح‌های پایه است گفت: طرحی که WHO درباره مصرف دخانیات و تاثیرات آن بر فشار خون به شبکه قلب سفارش داده بود با حمایت کارگروه  انجام شد و نتیجه آن به صورت قانون کلی درآمد. همچنین در طرحی دیگر داروهای قلبی و عروقی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بسیار مورد استفاده قرار گرفت البته موارد مشابه با طرح‌هایی که ذکر شد بسیار در کارگروه انجام شده است.