معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: توجه به نیروی انسانی و ایجاد فضای رقابت در عرصه نوآوری و فناوری، با تکیه و توجه به توانمندی بالای نیروی انسانی تحصیل کرده کشور، می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال، ارزش آفرینی و توسعه کشور شود که تحقق این امر نیازمندفرهنگسازی و اصلاح نگرش‌های پیشین و بازنگری در رویکرد به نیروی انسانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نخستین همایش و نمایشگاه فناوری سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، سرمایه انسانی متخصص، توانمند و جوان را ارزنده‌ترین دارایی کشورمان و رکن اساسی اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: تلاش می‌کنیم این باور را که ارزشمندترین سرمایه کشورمان نیروی انسانی است، ترویج کنیم و تسری ببخشیم؛ چراکه بدون تردید با تکیه بر این سرمایه عظیم است که می توانیم به اقتدار و توانمندی دست یابیم.

ستاری، با اشاره به قرار داشتن توانمندی نیروی انسانی کشورمان در صف پنج کشور اول دنیا گفت: ایران در تربیت دانش آموختگان رشته های فنی و مهندسی، جزو توانمندترین کشورهای دنیاست و تقریبا معادل کشور آمریکا، فارغ التحصیل رشته های مهندسی داریم. توجه به این امر نشان دهنده برخورداری کشورمان از سرمایه با ارزشی است که می‌تواند به کشورمان در دست یابی به قله موفقیت جهانی یاری کند.

وی با اشاره به ضرورت زمینه سازی برای ماندگاری سرمایه انسانی در کشور و جلوگیری از مهاجرت آنان گفت: عدم توانمندی در ماندگاری نیروی انسانی و مهاجرت آنان، ضعفی است که به بی توجهی به این سرمایه ارزشمند بر می گردد؛ حضور بخش عمده ی استعدادهای جوان ما در کشورهایی آمریکا، نشان می دهد که این کشور نیز از چنین ظرفیت ارزنده ای بهره مند نبوده و نظام آموزشی آن، قادر به تربیت چنین ظرفیت عظیمی از نیروی انسانی جوان، مستعد و متخصص نبوده و نیست.

ضرورت تفکیک حمایت از پژوهش های تجاری و مرز دانش

رییس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر توجه به پژوهش های تجاری و پژوهش های مرز دانش بر اساس دو رویکرد جداگانه گفت: معدود افرادی هستند که می توانند در هردوی این حوزه ها فعالیت کنند، لذا برای نتیجه بخش بودن پژوهش ها ضروری است که محیط فعالیت و شکل حمایت از این دو حوزه را تفکیک ببخشیم.

ستاری با اشاره به این که بخش مهمی از شکل گیری و رشد شرکت های دانش‌بنیان در دل دانشگاه‌ها صورت می گیرد، بر نقش سانده دانشگاه‌ها در رشد و تبلور اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و افزود: نطفه های شرکت های دانش بنیان بزرگ در دل دانشگاه ها شکل می‌گیرند و بر همین اساس، دانشگاه هم باید در درآمد این شرکت ها سهیم باشند و با اخذ قراردادهای ارتباط با صنعت و فروش فناوری، وابستگی خود به دولت را کاهش دهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: آینده نه تنها کشور ما بلکه همه کشورهای خواهان برتری و اقتدار در فناوری‌های راهبردی همچون زیست فناوری، سول های بنیادی و علوم شناختی و دیگر حوزه های فناوری‌های راهبردی است. لذا ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی وفناوری، با حمایت از پژوهش‌های مرز دانش، توسعه و پیشرفت این حوزه‌های را دنبال می‌کنند.

حمایت از سرآمدان علمی کشور در فضایی دوجانبه، رقابتی و پرژوژه محور

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، توجه و حمایت از سرآمدان و افراد برجسته علمی و پژوهشی را یکی از  الزامات کم‌تر مورد توجه قرار گرفته در کشورمان دانست و افزود: شناسایی و حایت از اساتید و پژوهشگران سرآمد و افراد شاخص علمی در قالب برنامه حمایت از اساتید سرآمد آغاز شده است و این برنامه در قالب یک فعالیت مشخص، دوجانبه و فرآیند عملیاتی صورت می گیرد.

وی افزود: در این برنامه که در یک محیط رقابتی و با تعریف یک پروژه مشخص و بر اساس مسئولیت های دوجانبه انجا می شود، عملکرد اساتید مورد حمایت به طور مستمر بررسی خواهد شد و بر اساس این ارزیابی، افراد برجسته و با ارائه عملکرد مطلوب حمایت خواهند شد.

ضرورت حضور نگرش جدید در اشتغال و بهره مندی از نیروی انسانی

نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، با بیان این که اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که مبتنی بر نوآوری و خلاقیت جوانان است و رقابت، از پایه‌های اساسی این اقتصاد است، گفت:توجه به نیروی انسانی و ایجاد فضای رقابت در عرصه نوآوری و فناوری، با تکیه و توجه به توانمندی بالای نیروی انسانی تحصیل کرده کشور، می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال، ارزش آفرینی و توسعه کشور شود.

ستاری با بیان این که در اشتغال، بازنگری ظرفیت‌های مغفول چون نیروی انسانی نیازمند فرهنگ‌سازی و ترویج نگرش و رویکرد جدید است اظهار کرد: در این نگرش جدید، کارخانه‌سازی، استخدام دولتی راه‌کار ایجاد اشتغال نبوده و وقتی جوانان توانمندی داریم که می‌توانند در عرصه2های نوی، به ظهور خلاقیت و نوآوری بپردازند، باید با دیدگاه‌ها تازه به ایجاد اشتغال آنان بنگریم.

وی افزود: شکل و شیوه ایجاد اشتغال در دنیا تغییر یافته و باید در دانش، نوآوری و فناوری‌های نوین به دنبال ایجاد اشتغال باشیم چراکه امروزه با رویکردهای پیشین و بدون توجه به علوم و فناوری های نوین، نمی توانیم در ماندگاری و ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان موفق شویم.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ سازی برای ایجاد فضا و شکل دادن زیست بوم کارآفرینی را لازمه تبلور توانمندی نیروی انسانی کشور دانست و گفت:در فرهنگ اقتصادی نفتی به جوانان القا کردیم که به جای کارآفرینی و توجه نوآوریٰ‌جوانان را به اشتغال دولتی ترغیب و تشویق کنیم، در حالیکه در اقتصاد دانش بنیان این فضا به نفع ایجاد فضا و شکل گیری زیست بوم کارآفرینی برای ماندگاری و بروز نوآوری است.

وی افزود: ما همواره نگران بوده ایم که با این حجم عظیم چگونه اشتغال ایجاد کنیم و به واسطه همین دیدگاه نادرست، به جوانان به دید تهدید نگاه می کردیم، در حالی که این اگر زیست بوم مناسب برای آنان فراهم شود، جوانان کشور میتوانند کارآفرینی و تولید ارزش افزوده داشته باشند.

ستاری در پایان با اشاره به آمادگی کامل معاونت علمی و فناوری حمایت از فناوری های راهبردی، ابراز امیدواری کرد که سهم شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در سال آینده افزایش یابد.

رونمایی از یک محصول دانش بنیان بومی در حوزه پزشکی

در ادامه این همایش با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی و رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران، دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلب رونمایی شد. دستگاه تصویربرداری پزشکی هسته‌ای از قلب برای تشخیص گرفتگی عروق قلبی، ارزیابی پارامترهای عملکردی قلب به طور کمی، تصویربرداری پرفیوژن از عضله میوکارد قلب و بررسی VIABILITY عضله قلبی طراحی شده و با حمایت‌های معاونت علمی به مرحله تولید و عرضه رسیده است تا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بتوانند با هزینه کمتری این دستگاه را خریداری کنند.