در حال حاضر 30 درصد نیاز کشور به واکسن گامبرو  (gumboro) به عنوان یکی از طرح های کلان ملی فناوری، در داخل تامین می‌شود؛ البته توانایی تامین تمام نیاز کشور به این واکسن توسط فناوران و متخصصان ایرانی وجود دارد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بیماری گامبرو یک بیماری حاد و واگیردار ویروسی پرندگان است که باعث تخریب سلول‌های لنفوسیت بورس و همچنین سایر ارگان‌های لنفوئیدی می‌شود. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های طیور در نقاط مختلف دنیا است، اگرچه بیماری تحت بالینی آن در خیلی از موارد تشخیص داده نمی‌شود. جوجه‌های جوان مبتلا به بیماری پاسخ ایمنی ضعیف نسبت به واکسیناسیون نشان می‌دهند و همچنین به عفونت‌های ثانویه بسیار حساس می‌شوند.

این بیماری توسط ویروسی از خانواده بیرنا ویریده ایجاد می‌شود این ویروس بسیار مقاوم است و نسبت به خیلی از ضدعفونی کننده‌های رایج، مقاوم بوده و در سالن پرورش طیور می‌تواند تا 4 ماه زنده بماند و اگر فارمی آلوده به ویروس شود، ممکن است در دوره‌های متوالی علایم بیماری در گله مشاهده شود.

گامبرو (gumboro)، یک بیماری مسری در جوجه‌های جوان است که توسط ویروس گامبرو می‌تواند در هفته‌های ابتدایی رشد ایجاد شود. این بیماری از لحاظ اقتصادی در صنعت طیور به علت تلفات و کاهش مقاومت در برابر سایر بیماری‌ها و کاهش اثرات واکسیناسیون بسیار مهم است.

از همین رو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت از موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و بخش خصوصی و در قالب یک طرح کلان ملی فناوری، تولید واکسن گامبرو در کشور را پیگیری کرد.

واکسن گامبرو تولید داخل از سال 91 وارد بازار شد

محمدمجید ابراهیمی مجری طرح واکسن گامبرو در موسسه رازی، با اشاره به فرآیند کسب دانش فنی و تولید صنعتی این واکسن در کشور، گفت:‌ در سال 88، یک تفاهم‌نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی برای تولید واکسن گامبرو منعقد شد. بر همین اساس انجام این طرح به موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی واگذار و  از زمان واگذاری طرح، یک گروه از پژوهشگران و متخصصین امر برای تولید این واکسن در نظر گرفته شد که در سال 90 پس از اخذ مجوز تولید از مراجع ذی‌صلاح، واکسن به تولید رسید و از سال 91 به بازار آمد.

وی، در خصوص میزان تولید واکسن مذکور  و نیاز کشور در این زمینه، خاطرنشان کرد: مصرف سالانه واکسن گامبرو  به عنوان یکی از مهمترین واکسن ‏های مصرف طیور در کشور بیش از دو میلیارد دز است که تا سال 91، صد درصد آن از کشورهای اروپایی وارد می شد؛ اما هم اکنون موسسه رازی حد اقل 30% نیاز کشور را تولید می‌کند، البته موسسه رازی اعلام کرده که می‌تواند در این زمینه کل نیاز کشور را تولید و عرضه کند.

انحصار تولید واکسن گامبرو از دست امریکا و چند کشور اروپایی خارج شد
ا

براهیمی، با اشاره به وضعیت تولید واکسن گامبرو در دنیا، گفت: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی محققان موسسه توانستند باپشتکار و تلاش فراوان به دانش فنی تولید این محصول استراتژیک که پیش از این در انحصار امریکا و چند کشور اروپایی بود، دست یابند. سال 91، اولین محموله این واکسن با موفقیت وارد بازار مصرف شد و با پیش بینی انجام شده تا پایان امسال، حدود 30 درصد از نیاز کشور توسط موسسه تأمین خواهد شد که به رقم حدود 600 میلیون دز خواهد رسید. با توجه به اینکه سالانه بالغ بر7 میلیون دلار صرف واردات این واکسن شده است تولید آن در کشور کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌کند.

وی، قیمت تمام شده این واکسن در کشور را 50 ریال برای هر دز اعلام کرد و گفت: هم اکنون این واکسن تولید داخل به قیمت هر دز 50 ریال به فروش می‌رسد در صورتیکه متوسط قیمت یک دز خارجی مشابه آن برای خریدار حدود 100 ریال تمام می‌شود.

مجری طرح واکسن گامبرو، در خصوص میزان کمک مالی معاونت علمی اظهار کرد:  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت و تولید واکسن گامبرو در کشور کمک قابل توجهی داشت به گونه‌ای که برای تولید اولیه این واکسن و اجرایی شدن پروژه، حدود ده میلیارد ریال کمک مالی کرد.

واکسن گامبروی تولید داخل به زودی صادر خواهد شد

وی، در پاسخ به این سوال که آیا واکسن گامبروی تولید در کشور شرایط صادرات به دیگر کشورها را دارد یا خیر، گفت: بله. تلاش‌هایی برای صادرات این واکسن و سایر واکسن‌های ویروسی طیور موسسه رازی صورت گرفته که امیدوار هستیم به زودی به نتیجه برسد؛ زیرا واکسن‌های تولیدی ایران قابل رقابت با واکسن‌های تولید شده در دنیا هستند.