دانشمندان در حال کار بر روی طراحی یک رایانه بر اساس DNA هستند. این رایانه‌ها که اندازه بسیار کوچکی دارند، دارای ظرفیت حافظه بسیار بالایی بوده و قدرت محاسباتی آنها نیز در مقایسه با موارد مشابه موجود بسیار بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، طراحی و ساخت رایانه بر اساس DNA یک فناوری جدید جذاب می‌باشد. به کمک بیش از 10 تریلیون مولکول DNA که قادر هستند در یک سانتی‌متر مکعب جای گیرند، یک رایانه DNA می‌تواند 10 ترابایت اطلاعات را نگهداری کند و بیش از 10 تریلیون محاسبه هم‌زمان انجام دهد، که بسیار قدرتمندتر از فرآیندهای محاسباتی متعارف امروزی می‌باشد. این فناوری هم‌چنین می‌تواند منافع زیادی نظیر بازده تدارکاتی بالاتر و رمزگشائی سریعتر DNA برای امنیت ملی داشته‌باشد.
دانشمندان که تحت حمایت مالی بخش فناوری‌های زیستی و شیمیایی آژانس کاهش تهدید دفاعی هستند، تلاش خود را برای گسترش قابلیت DNA با ترکیب نوکلئیک اسیدهای آلی، قطعات سازنده DNA، RNA، mRNA، tRNA، با مواد مهندسی‌شده ترکیبی ادامه می‌دهند. با مدیریت دکتر ایلیا الاشویلی و هدایت دکتر استیون بنر از موسسه تکامل مولکولی کاربردی و علوم زیست‌مولکولی و دکتر جوزف پیکیریلی از دانشگاه شیکاگو، دانشمندان با بررسی نوکلوئیک اسیدها در حال تحلیل چگونگی ساخت یک سیستم زیستی مولکولی مصنوعی هستند.
با پیروی از الگوی زیست‌شناسی ترکیبی، هدف پروژه توسعه آرایش قطعات سازنده DNA و RNA از طریق معرفی نوکلئوتیدهای ترکیبی برای گسترش قابلیت و ظرفیت ذخیره اطلاعات ژنتیکی می‌باشد. از این رو این تحقیق اکتشافات زیادی در پشتیبانی از استراتژی‌های دفع تهدید انجام داده‌است. یک اکتشاف بر نخستین ساختارهای بلوری DNA و RNA که از نوکلئوتیدهای ترکیبی ساخته می‌شوند، تاکید می‌کند. نوکلئوتیدهای ترکیبی که P و Z نامیده می‌شوند، به صورت یکپارچه با ساختارهای DNA آلی جفت می‌شوند. اکتشاف دیگر نشان می‌دهد که این سیستم ژنتیکی مصنوعی می‌تواند تکامل پیدا کند تا مولکول‌های کارکردی جدیدی ایجاد نماید.
دانشمندان 6 قطعه سازنده نوکلئوتید را مهندسی کردند، که دو مورد بیش از آن چیزی است که در DNAهای طبیعی دیده می‌شود، این کار باعث افزایش قابلیت و ظرفیت ذخیره اطلاعات نوکلئوتیدها می‌شود. اگر درک تیم از DNAهای طبیعی صحیح باشد، باید بتواند سیستم‌های شیمیایی مصنوعی بسازد که می‌توانند تکرار شوند، تکامل پیدا کنند و سازگار باشند.

منبع : https://www.dvidshub.net/news/179348/supercomputers-artificial-dna-new-genetic-advances-aim-protect-warfighters#.ViykIbVUOM8