یک کودک انگلیسی مبتلا به لوسمی (سرطان خون ) برای نخستین بار با استفاده از روش سلول درمانی و تغییرات ژنتیکی درمان شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پزشکان انگلیسی اعلام کردند یک کودک یک ساله انگلیسی نخستین بیمار مبتلا به لوسمی (سرطان خون) در جهان است که به کمک سلول‏های ایمنی تغییر یافته ژنتیکی درمان شد.

پروفسور پل ویس (Paul Veys) مدیر واحد پیوند مغز استخوان بیمارستان گریت ارموند استریت (Great Ormond Street) لندن که لیلا ریچاردز، کودک یک ساله در این بیمارستان درمان شده است، گفت: « لوسمی این کودک به قدری تهاجمی بود که چنین پاسخی بیشتر شبیه یک معجزه است.»

بر اساس این گزارش، لوسمی حاد لنفوبلاستیک -رایج ترین شکل لوسمی در کودکان- در این کودک تنها در سن 14 هفتگی تشخیص داده شد. این کودک سپس تحت شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان قرار گرفت، اما سرطان او دوباره ظهور پیدا کرد و پزشکان از درمان او قطع امید کرده و به والدین این کودک گفتند تنها می توان از مراقبت تسکینی استفاده کرد. مراقبت تسکینی روشی مختص بیماران خاص است که به درمان پاسخ نمی دهند و تنها به تسکین بیمار و کم کردن نشانه های بیماری می پردازد.

سپس پزشکان به خانواده این کودک یک درمان آزمایشی در حال توسعه را پیشنهاد کردند که در آن، پزشکان گلبول های سفید بیمار را از طریق گلبول های سفید یک اهدا کننده سالم تغییر می دهند تا این گلبول ها بتوانند بر لوسمی مقاوم به دارو غلبه کنند.

وصیم قاسم، استاد درمان سلولی و ژنتیکی و متخصص ایمونولوژی بیمارستان گریت ارموند استریت اظهار کرد : « ما این روش درمانی را فقط بر روی یک دختر کوچولوی بسیار قوی انجام دادیم و باید در گفتن این مطلب که این یک روش درمانی مناسب برای همه کودکان است، محتاط باشیم. اما این نقطه عطفی در استفاده از فناوری های جدید ژنتیک است و اثرات آن برای این کودک قابل توجه بوده است. اگر این روش درمانی در موارد دیگری نیز جواب بدهد، می تواند گام بزرگی در جهان در جهت درمان لوسمی و دیگر انواع سرطان ها باشد.»

اشلی ریچاردز 30 ساله، پدر لیلا خاطر نشان کرد : « پزشکان توضیح دادند هر چند که ما می توانیم این درمان را امتحان کنیم، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که دخترم خوب شود، اما ما دعا کردیم که این درمان جواب بدهد.»

مقدار کمی از سلول های تغییر ژنتیک یافته موسوم به سلول های UCART19 به لیلا تزریق شد و چند هفته بعد، پزشکان به والدین این کودک اعلام کردند که این درمان مؤثر بوده است. پزشکان خاطرنشان کرده اند این تکنیک آزمایشی احتمالا نویدبخش، تنها یک بار به کار رفته است و نتایج آن باید تکرار شود.