نشست خبری هفتمین جشنواره سراسری کار آفرینی و توسعه کسب و کار شریف با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نشست خبری هفتمین جشنواره سراسری کار آفرینی و توسعه کسب و کار شریف با حضور مجید دهبیدی‌پور مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف و محمد ریاحی رئیس کمیته برگزاری جشنواره در سالن شیخ بهایی دانشگاه شریف برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دهبیدی‌پور ضمن ارائه توضیحاتی درباره مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف، بیان کرد: در حال حاضر 150 شرکت دانش‌بنیان پیرامون دانشگاه صنعتی شریف مستقر هستند، هدف ما این است تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی که توسط اساتید یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه اداره می‌شوند در فضای اطراف دانشگاه افزایش یابد.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در دانشگاه‌ها با آن روبرو هستیم عدم تطابق مهارت‌های سخت و نرم دانشجویان است، دانشجویان همواره مهارت‌ها و توانمندی‌های خوبی را دارا هستند اما ضعف در مهارت‌هایی همچون طراحی کسب و کار، اصول و فنون مذاکره و مدیریت یک شرکت دانش‌بنیان در آنها دیده می‌شود بنابراین وظیفه نهادی همچون مرکز رشد وکار آفرینی ارتقای این مهارت‌ها است.


رشد 60 درصدی هفتمین دوره جشنواره توسعه کسب و کار شریف
مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف گفت: ماموریت جشنواره سراسری توسعه کسب و کار شریف نیز همین مسئله است تا از این طریق به اهدافی همچون ایجاد فضای رقابتی با شور و نشاط، کمک به بهبود توانمندی افراد شرکت‌کننده در جشنواره و افزایش کیفیت طرح‌های ورودی مرکز رشد برسیم.
دهبیدی‌پور، اثرگذاری در فرهنگ‌سازی و افزایش توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان از وظایف این جشنواره دانست و گفت: در این دوره از برگزاری جشنواره 211 طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که رشد 60 درصدی نسبت به دوره گذشته داشتیم، یکی از ویژگی‌های این دوره برگزاری سراسری جشنواره است.
وی بیان کرد: در طی مراحل این جشنواره، شرکت‌کنندگان ضمن آشنایی با مفاهیم و اصول کسب وکار و تمرین عملی آن‌ها بر مبنای ایده‌ی محوری و فناورانه خود، در یک محیط رقابتی نسبت به آماده‌سازی طرح خود جهت ارائه به نهادها و اشخاص سرمایه‌گذار اقدام می‌کنند. خروجی نهایی این جشنواره، طرح‌‌های برتری است که ضمن برخورداری از خدمات حمایتی مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف و سایر نهادهای حامی، امکان سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری شریف و سایر سرمایه‌‌گذاران به منظور تجاری شدن طرح و تولید محصول مربوطه را خواهند داشت.
در بخش بعدی محمد ریاحی توضیحاتی را درباره روند کلی برگزاری جشنواره ارائه داد و بیان کرد: به علت استقبالی که در این دوره از جشنواره شد ما مجبور به تمدید مهلت دریافت طرح‌ها تا 20 مهر ماه شدیم، که از تعداد 211 طرح ارسال شده 122 طرح بعد از ارزیابی به مرحله اولیه داوری ارسال شد که این طرح‌ها در دو بخش ایده‌های نو و کسب و کار نو پا دسته‌بندی می‌شوند.
وی عنوان کرد: در نهایت 60 طرح به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند که بعد از ارزیابی 6 طرح ایده نو و 6 طرح کسب و کار نو پا انتخاب شده و به مرحله پایانی می‌روند . در روز اختتامیه این طرح‌ها در حضور داوران و سرمایه‌گذاران توضیحات خود را ارائه می‌دهند تا در نهایت 3 طرح ایده نو و 3 طرح کسب و کار نو پا به عنوان برگزیده انتخاب شوند.
وی با بیان اینکه همکاری با سازمان فرابورس یکی از اتفاقات این دوره از جشنواره است، گفت: طرح‌های برگزیده این دوره از جشنواره در بازار دارایی‌های فکری بر روی تابلو قرار می‌گیرند تا توسط سرمایه‌گذاران جذب شوند.
ریاحی اظهار کرد: در این دوره همانند دوره‌های گذشته کارگاه‌های آموزشی متعدد برگزار می‌شود که تا امروز 4 کارگاه از 10 کارگاه برگزار شده است که تعدادی از این کارگاه‌ها کاملا تخصصی و برای تیم‌های راه یافته به مرحله پایانی است.
رئیس کمیته برگزاری جشنواره سراسری کارآفرینی و توسعه کسب و کار شریف عنوان کرد: همچنین برای 12 طرح برگزیده برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای داریم تا این تیم‌ها در روز اختتامیه به خوبی طرح خود را پرزنت و معرفی کنند تا سرمایه‌گذاران با میل بیشتری بر روی طرح مورد نظر سرمایه‌گذاری کنند.
ریاحی با بیان اینکه 450 نفر در این دوره در جشنواره شرکت کردند، خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی محصولات از اهداف اصلی جشنواره است تا ارتباط مناسبی بین کارآفرین و سرمایه‌گذار ایجاد شود.
وی عنوان کرد: همچنین رویدادهای آشنا، پشتیبان و کافه کارآفرینی از برنامه‌های مهم برای دورهمی افراد صاحب ایده و صنعت و آشنایی با بحث‌های کارآفرینی بود.
گفتنی است، ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از حامیان برگزاری هفتمین جشنواره سراسری کار آفرینی و توسعه کسب و کار شریف است این جشنواره 24 آذر ماه با حضور داوران، دانشجویان و صاحبان طرح‌های برگزیده به پایان می‌رسد.