با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی پروژه ساخت "سیستم کاشتنی/پوشیدنی برای ثبت الکتریکی غشایی از مغز" برای نخستین بار در کشور در حال پیگیری است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امیر مسعود سوداگر، مجری پروژه "طراحی و ساخت یک سیستم کاشتنی/پوشیدنی برای ثبت الکتریکی غشایی از مغز" درباره این پروژه اظهار کرد: در این پروژه ساخت سیستم الکتروکرتیکوگرافی (ECOG) برای ثبت سیگنال‌های عصبی از سطح قشر مغز مد نظر است که علاوه بر سیستم بهتر، در این روش نسبت به روش‌های مرسوم گذشته با ثبت واضح سیگنال‌ها اطلاعات بیشتری از مغز بدست می‌آید. در این روش بعد از ساخت سیستم قسمتی از استخوان جمجمه برداشته می‌شود تا سیستم در تماس با سطح مغز قرار گیرد.
وی عنوان کرد: استفاده از تجربه پژوهشگران آزمایشگاه پژوهشی مدارها و سیستم‌های مجتمع در دانشگاه خواجه نصیر طوسی مبنایی برای شروع این پروژه شد و در مدت زمان کمتر از یک سال ساخت نمونه اولیه گسترده سیستم و تست بخش‌های مختلف آن به پایان رسیده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی با بیان اینکه دو مرحله برای تکمیل سیستم باقی مانده است گفت: مرحله نخست اتصال اجزای مختلف است به نحوی که کارکرد مد نظر را یکپارچه از سیستم دریافت کنیم و در مرحله آخر تست بر روی موجودات زنده آزمایشگاهی انجام می‏شود.
سوداگر با بیان اینکه این پروژه نخستین تلاش پژوهشگران کشور برای ساخت این سیستم‌ها است گفت: استفاده از این سیستم تکنولوژی پیشرفته‌ای است که از سال 2006 مورد توجه قرار گرفته است. در واقع از آن زمان پزشکان و جراحان برای درمان بیماری‌ها و دانشمندان علوم اعصاب در زمینه مطالعه این علوم و علوم شناختی به مزایای ثبت سیگنال‌های مغزی پی بردند.
مجری پروژه "طراحی و ساخت یک سیستم کاشتنی/پوشیدنی برای ثبت الکتریکی غشایی از مغز" که با حمایت ستاد علوم شناختی معاونت علمی در حال پیگیری آن است، اظهار کرد: در دو سال اخیر نمونه‌هایی از این سیستم‌ها در همین ابعادی که ما روی آن کار می‌کنیم در مجلات معتبر بین‌المللی منتشر شده و گروه‌های پیش‌گام بین‌المللی در حال ساخت این سیستم‌ها هستند بنابراین این پروژه ارزش پژوهشی بر روی مرزهای دانش دارد، البته سیستم‌های مشابه از نظر کارکرد اما در اندازه‌های رومیزی ساخته و تجاری شده است. 
سوداگر عنوان کرد: خوشبختانه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت خوبی از طرح‌های پژوهشی که بر روی مرز دانش قرار دارند انجام می‌دهد و حمایت از این طرح نیز از همان مرحله ابتدایی آغاز شد.