در جریان سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به بوداپست پایتخت مجارستان، علاوه بر حضور و سخنرانی در اجلاس جهانی علم (WSF)، امکان افزایش همکاری های علم و فناوری بین دو کشور نیز فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مجارستان کشوری است در قلب اروپا. این عضو اتحادیه اروپا، یکی از کشورهای موفق در حوزه کشاورزی، دامپروری، بذر و فناوری های آن است. حالا به مدد دیپلماسی فناوری جمهوری اسلامی ایران که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طلایه دار آن است، مجارها روی خوش برای همکاری های علمی و فناوری به ویژه در بخش فناوری های کشاورزی نشان داده اند.

 

حضور در داووس علمی
WSF، نامی است که فعالان حوزه علم و فناوری با آن آشنا هستند؛ اجلاسی که موسوم به اجلاس جهانی علم است و همرده اجلاس اقتصادی داووس. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از سوی رییس آکادمی علوم مجارستان به این اجلاس مهم دعوت شد. او در راس هیئتی بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران به این اجلاس رفت تا علاوه بر سخنرانی در آن، گفت وگوهایی نیز با وزراء و مقامات بلندپایه علمی و فناوری بوداپست نشین ها داشته باشد.


پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان که از همراهان ستاری در این سفر بود، در این باره می گوید: « این اجلاس، یکی از بزرگ ترین رویدادهای جهان با محوریت علم و فناوری است که به ابتکار آکادمی علوم مجارستان و با همکاری سازمان های بین المللی از جمله یونسکو، آکادمی علوم جهانی، انجمن های پیشرفت علم و با حضور جمعی از صاحبنظران حوزه های علم و فناوری و سیاست از سال 2003 به صورت دوسالانه برگزار می شود.»

 


مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اضافه می کند: «این اجلاس که با حضور و سخنرانی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و آقای اوربان نخست وزیر مجارستان افتتاح شد، هفته گذشته از 13 تا 15 آبان ماه 1394 برگزار شد و مسوولان و افراد کلیدی حوزه علمی و فناوری کشورهای مختلف نیز در آن، پشت تریبون رفتند و درباره موضوع محوری «قدرت توانمندسازی علم» نکته های قابل توجهی را ایراد کردند. ستاری نیز در سخنرانی اش، علاوه بر معرفی اجمالی از پیشرفت های چشمگیر علمی در کشورمان، توجه حاضران را به «ایجاد منفعت عمومی» در صورت «همکاری جهانی نزدیک در علم و فناوری» جلب کرد.


همچنین در بخشی از سخنرانی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان، آمده است: «همکاری به معنای مشارکت همه کشورها بر پایه درک مشترک برای رسیدن به راه حل مشترک چالش‌های جهانی است. کشورهای در حال توسعه در این موضوع نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند، زیرا به شدت تحت تاثیر این چالش‌ها قرار دارند و مشارکت آن‌ها در حل مسئله غیرقابل اجتناب است. در واقع آنها بخش مهمی از داده‌ها و منابع مورد نیاز را برای حل موثر این مسائل در اختیار دارند. بنابراین شکل‌گیری همکاری جهانی عادلانه و فراگیر برای مواجهه با چالش‌های جهانی ضروری است.»

 

ایجاد یک کمیته مهم
اما به جز سخنرانی مهم و شنیدنی ستاری در این اجلاس، او و همراهانش، چند دیدار مهم نیز با مقامات مجارستانی و در راستای گسترش «دیپلماسی علم و فناوری» داشتند. کرمی می گوید: «در دومین روز حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان در بوداپست، ابتدا دیدار با وزیر کشاورزی مجارستان برنامه ریزی شده بود که مهم ترین خروجی آن، توافق طرفین بر تشکیل «کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری بین ایران و مجارستان» است.»


در همین راستا، ستاری و آقای ساندور فازکاس وزیر کشاورزی مجارستان در دیدارشان، درباره موضوعات مختلفی از جمله فناوری های آبخیزداری و جلوگیری از تبخیر آب چه در پشت سدها و چه در آبیاری کشاورزی، تبادل نظر کردند. همچنین ستاری در این نشست عنوان کرد که ایران می تواند در این حوزه ها، فناوری هایی که کشور مجارستان از آن برخوردار است، سرمایه گذاری کند و زمینه همکاری بخش خصوصی فعال دو کشور در حوزه فناوری را فراهم آورد.


بر همین اساس، این کمیته مشترک در حوزه های مختلف فناوری های کشاورزی، شیلات، آب، محیط زیست، جنگلداری، دامپزشکی، پرورش ماهی، زمینه های لازم را برای همکاری دو کشور در حوزه تبادل فناوری، آموزش عالی و پژوهش های در بخش های مرتبط و با همکاری بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد. پژوهش و ارتقای فناوری در بخش هایی همچون سلول های بنیادی و دستاوردهای مرتبط با سلول های بنیادی گاو در دامپزشکی، اصلاح بذر و تولید بذرهای مقاوم، از جمله موضوعات همکاری های بین دو کشور براساس تشکیل کمیته مشترک علمی و فناوری است.

 

ستاری در دومین روز سفرش به مجارستان، از مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی مجارستان در شهر بوداپست و مرکز نورویک نیز دیدن کرد و دست آخر نیز میهمان معاون نخست وزیر مجارها در حوزه علم و فناوری بود، درباره موضوعات مرتبط به گفت وگو بپردازند. 
در این دیدار، طرفین علاقه خود را برای همکاری های گسترده در حوزه علم و فناوری، پنهان نکرده اند و قرار بر این شده است تا طرفین تجربیات شان در حوزه های مختلف، در اختیار یکدیگر قرار دهند و عرصه سیاسی شان را بر مبنای همکاری های علمی و فناوری، امن کنند.

 

جذب دانشجویان ایرانی برای بورس تحصیلی
کرمی درباره برنامه های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در روز سوم (جمعه 15 آبان ماه) از رخدادهای جالب توجهی خبر می دهد: «صبح جمعه، آکادمی علوم مجارستان میزبان هیئت ایرانی بود. در این نشست توسعه همکاری های علمی، تحقیقاتی و کاربردی در حوزه نوآوری و فناوری و همکاری های بین المللی، از سوی طرفین تاکید شد. همچنین تسهیل ارتباط بین صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشورمان (بنیاد ملی علم ایران) و آکادمی علوم مجارستان، از نکات دیگری بود که در این نشست مطرح شد.»

 

اما موضوع جالب توجهی که کرمی درباره این دیدار عنوان می کند، بازدید از کتابخانه آکادمی ملی علوم مجارستان به دعوت آقای لشنر و مشاهده بخش نسخه های خطی کتب فارسی و گفت وگو با ایران پژوهان و فارسی زبانان مجار در این آکادمی بود؛ «در این بخش آکادمی، نخستین نسخه کتاب ترجمه شده کلیله و دمنه به فارسی نگهداری می شود. علاوه بر آن، کتاب های دیگری به زبان فارسی نگهداری می شود که هر چندماه یک بار، درهای این بخش به روی عموم باز می شود تا مردم از این گنجینه ارزشمند دیدن کنند.» نکته دیگر آنکه؛ در حال حاضر 29 مجارستانی در بوداپست، به تحصیل رشته زبان فارسی اشتغال دارند که توجه و اهمیت مجارها به زبان و کتب فارسی را بیش تر نشان می دهد.

 

پس از آنکه، ستاری در جمع تاثیرگذاران سیاستگذاری در عرصه علم و فناوری کشورها، در آخرین روز اجلاس جهانی علم، سخنرانی را انجام می دهد، وزیر منابع انسانی مجارستان میهمان هیئت ایرانی می شود. دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی درباره مباحث این دیدار می گوید: «با توجه به اینکه کشور مجارستان برنامه ای پیش رو دارد مبنی بر افزایش 3 برابری اعطای بورس به دانشجویان خارجی و از آنجا که اکنون، در این کشور یک هزار دانشجوی ایرانی در رشته های مختلف مشغول تحصیل هستند، یکی از نکات مورد بحث، جذب دانشجویان ایرانی توسط دانشگاه های مجارستانی بود. همچنین با توجه به فضای مثبت به وجود آمده در حوزه همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور، قرار بر این شده است که یکصد بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی برای حضور در مجارستان اختصاص داده شود که تاکید دکتر ستاری بر اختصاص این بورس به مقاطع فوق لیسانس و دکتری و در بخش های ویژه کشور مجارستان بود.»

 

ایجاد صندوق مشترک برای اعطای fund

نکته مهم دیگری که مشاور ستاری درباره این دیدار می گوید، «استقبال از ایجاد صندوق مشترک در زمینه جایزه حمایتی علم و فناوری (fund)» است. ستاری نیز در این دیدار ابراز علاقه کرده است تا با توجه به امکانات و ظرفیت های خوب ایران در حوزه علم و فناوری، سرمایه گذاری هایی برای همکاری های دوجانبه صورت گیرد. همچنین قرار شده است یک صندوق مشترک با برنامه حمایت مالی از پروژه های مشترک تحقیقاتی در حوزه علم و فناوری بین دو کشور تاسیس شود. 
البته انجام همه این موارد، به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با سفر قریب الوقوع آقای اوربان نخست وزیر مجارستان به همراه هیئت بلندپایه سیاسی، علم، اقتصادی و فرهنگی کشورش به ایران، به نتیجه عملی خواهد رسید.

 

فرصت مناسب برای تبادل تجربیات 
اما، کرمی باز هم بر اهمیت برگزاری این اجلاس در جهان و حضور هیئتی از کشورمان در آن، تاکید می کند: «هفتمین دوره اجلاس جهانی علم موسوم به «WSF»، با موضوع «قدرت توانمندسازی علم» و با هدف توجه به نقش علم در گشایش مسیر توسعه زندگی بشر، نوآوری کسب و کار و از روز چهارشنبه 13 آبان ماه سال جاری کار خود را در بوداپست مجارستان آغاز کرد و با توجه به حضور افراد کلیدی حوزه علم و فناوری کشورها و به منظور پیگیری موضوعات از پیش تعیین شده و طرح و معرفی دیدگاه ها و مباحث کشورمان در این حوزه، حضور در این اجلاس فرصت مناسبی برای آشنایی و تبادل تجربیات با سایر کشورها در حوزه سیاست گذاری علم و فناوری بود، خصوصا در زمانی که در پانل تخصصی ستاری پیشرفت های علمی کشور را ثمره استقامت و ایستادگی و تلاش در مقابل تحریم ها اعلام کرد.»


باید این نکته را نیز یادآوری کنیم که برای نخستین بار بود که از جمهوری اسلامی ایران، هیئتی علمی و فناوری عالیرتبه به سرپرستی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در اجلاس جهانی علم حاضر می شد. این سفر در نیز در ادامه سفرهای یک سال اخیر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان به کشورهای مختلف، نتایجی را در حوزه ارتباط و تبادل فناوری با جامعه بین الملل و دیپلماسی فناوری به همراه خواهد داشت که گذر زمان در آینده نزدیک، آن را نمایان خواهد کرد.

 


پایان پیام/