دانش‌آموختگان برترِ گروه علوم پزشکی می‌توانند بر اساس تفاهم‌نامة همکاری بنیاد ملّی نخبگان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از تسهیلات جذب در مؤسسه‌های پژوهشی وابسته به وزارت بهداشت بهره‌مند شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهم‌ترین اهداف این برنامة مشترک عبارتند از:

الف. هدایت دانش‌آموختگان برتر در حوزه‌های تخصصی فعالیت‌های مؤسسه‌های وزارت بهداشت

ب. ایجاد فرصت فعالیت برای صاحبان استعدادهای برتر در زمینة پژوهش‌های سلامت، بهداشت و پزشکی

ج. توسعة علوم و فنّاوری‌های مربوط به حوزة پزشکی، سلامت و بهداشت مطابق اولویت‌های کشور

د. کمک به جذب منابع انسانی کارآمد در مؤسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی و جلوگیری از مهاجرت آنان

شرایط دانش‌آموختگان

الف. شرایط لازم

1-  متقاضی باید دانش‌­آموختۀ دورۀ دکتری حرفه­‌ای از یکی از مراکزآموزشی عالی کشور و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

2-  از زمان دانش‌آموختگی متقاضی بیش از سه سال  نگذشته باشد.

3- میانگین کلِ دورة دکتری حرفه­‌ای متقاضی باید 17 یا بیش از آن باشد.

تبصره: پروند دانش­‌آموختگان دانشگاه­‌های علوم‌پزشکی تهران، شهیدبهشتی، ایران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرمان و اهواز با میانگین کل 16 یا بیش از آن نیز مورد بررسی قرار می­‌گیرد.

4- دست کم یک مقالۀ منتشر شده در مجلات علمی نمایه شده در پایگاه‌های  ISI:Web of Science  یا MEDLINE به عنوان «نویسندة اول» یا «مسؤول» و یا دو مقالۀ منتشر شده در مجلات علمی نمایه شده در پایگاه‌های  مذکور (بدون شرط نفر اول یا نویسنده مسئوول) داشته باشد.

ب. شرط کافی

 متقاضی باید حائز بیشترین امتیاز از فعالیت­‌های نخبگانی (شامل فعالیت­‌های فنّاورانه، پژوهشی و آموزشی) بر اساس معیارهای بنیاد در میان سایر متقاضیان باشد.

تبصره: سهمیة سالانة این برنامه حداکثر 30 پزشک عمومی زن و حداکثر 70 دندانپزشک عمومی (زن/ مرد) یا داروساز عمومی (زن / مرد) است. 

یادآوری مهم: بررسی پروندۀ دانش­‌آموختگان منوط به ثبت کامل اطلاعات متقاضی در سامانۀ اطلاعاتی بنیاد ملّی نخبگان(soraya.bmn.ir )  است و هیچ یک از مدارک به طور دستی تحویل نمی­‌شود.

تسهیلات

دانش‌آموختگان برگزیده از طریق وزارت بهداشت در یکی از مراکز تحقیقاتی جذب می‌شوند و برای مدت یک سال مورد حمایت مشترک بنیاد و وزارت بهداشت قرار می‌گیرند. در صورت رضایت مؤسسه از عملکرد دانش‌آموخته، این زمان برای حداکثر یک سال دیگر قابل تمدید است.

دانش‌آموختگان متقاضی برای استفاده از تسهیلات این برنامه می‌توانند با مراجعه به وبگاه برنامة دستیار پژوهشی در وزارت بهداشت (http://rap.hbi.ir) از جزئیات آن مطلع شوند.