با تکمیل مراحل ساخت ربات بازرسی صنعتی «ربین» با برد هزار متر توسط فناوران ایرانی، این ربات در آینده نزدیک در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمدرضا قهرمانی مدیرعامل شرکت فناوری هوشمند ربین درباره ساخت این ربات ها اظهار کرد: این شرکت در ابتدای امر، فعالیت خود را با هدف بومی سازی ساخت روبات های بازرسی و رفع وابستگی کشور به واردات این محصولات، شروع کرد و پس از دستیابی به اهداف اولیه و تامین بخشی از نیاز صنایع داخلی از جمله شرکت های تابعه وزارت نیرو، در گام بعد با تکیه بر دانش و تجارب کارشناسان خود اقدام به طراحی و ساخت محصولاتی جدید از جمله ربات " ربین 1000 " کرد.

وی در رابطه با مشخصات این ربات گفت: در حال حاضر برد عملیاتی ربات های بازرسی در محصولات شناخته شده بین المللی به صورت میانگین 150 متر است، اما درساخت این ربات فناوری های جدیدی به کار گرفته شده  که برد عملیاتی آن را به هزار متر افزایش داده است و این امر موجب افزایش سرعت انجام عملیات بازرسی و در نتیجه کاهش چشمگیر هزینه های انجام این عملیات می شود.

قهرمانی خاطر نشان کرد: ثبت پتنت بین المللی این ربات به عنوان محصولی کاملا ایرانی انجام شده و با توجه به استقبال بازارهای جهانی از این محصول در رویدادها و نمایشگاه های بین المللی، مقدمات تولید صنعتی و صادرات این محصولات به بازارهای جهانی با همکاری و حمایت ستاد فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در دست اقدام است.

همچنین وی درباره دستاوردهای علمی این ربات افزود: این ربات به دلیل بکارگیری تکنولوژی های روز دنیا و نوآوری هایی منحصربه فرد در طراحی و ساخت آن، برنده جوایز معتبر بین المللی از جمله کسب مقام نخست بخش مهندسی مسابقات جهانی نوآوری ها و دستاوردهای جدید صنعتی 2012INPEX  ایالات متحده شده است.


ضرورت تولید ربات های بازرس

این فعال فناور با اشاره به مشکلات و هزینه های زیاد روش های قدیمی که برای شناسایی و بازسازی صدمات  تاسیسات صنعتی استفاده می­شود تصریح کرد: با به کارگیری ربات های بازرسی انجام این عملیات کاملا هدفمند و با دقت و سرعت به مراتب بالاتر انجام می­گیرد، به همین دلیل امروزه استفاده از این ربات ها به عنوان یکی از نیازهای ضروری صنایع شناخته شده و مورد تاکید استانداردهای بهره برداری خصوصا در خطوط لوله و تاسیسات آب و فاضلاب است.

قهرمانی درباره مزایای استفاده از ربات های بازرسی یادآور شد: اصولا ربات ها برای به حداقل رساندن نیاز به انجام کارهای پر دردسر و تکراری ساخته می­شوند و در این حوزه از صنعت نیز  شرکت های بهره بردار ملزم به انجام پایش مستمر خطوط لوله و تاسیسات صنعتی هستند تا نقاطی را که در معرض آسیب بوده پیش از حادثه شناسایی کرده و به موقع اقدام به رفع مشکل کنند. گاهی هم بازرسی رباتیک، بخشی از علاج بعد از حادثه است و برای شناسایی محل  و میزان صدمات تاسیسات صورت می پذیرد.

ربات «ربین» در مسیر تجاری سازی

مدیرعامل این شرکت فناور درباره تجاری سازی ربات های بازرس اظهار کرد: طی سال های گذشته تجاری سازی و ارائه محصولات شرکت به بخش های کوچکی از بازارهای هدف انجام گرفته است و با حمایت ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی، قصد داریم ظرف سه سال آینده بازار محصولات خود را به کشورهای منطقه و همچنین سایر صنایع نیازمند بازرسی رباتیک گسترش دهیم.

صرفه جوی ارزی و ریالی چشمگیر به کارگیری ربات های بازرس در کشور

قهرمانی درباره صرفه جویی ارزی و ریالی تولید این ربات ها در کشور گفت: در حال حاضر با تولید این محصول در داخل کشور و عدم نیاز به خرید محصولات خارجی، سالیانه بیش از یک میلیون دلار  صرفه جویی ارزی اتفاق می افتدکه این امر فقط بخش کوچکی از دستاوردهای اجرای این طرح است.

وی در ادامه افزود : توجیه اقتصادی اصلی به کارگیری این ربات ها کاهش چشمگیر هزینه های نگهداری تاسیسات صنعتی است به عنوان مثال فقط هزینه نگهداری تاسیسات آب و فاضلاب استان تهران سالیانه 300 میلیارد تومان برآورد شده که با به کارگیری ربات های بازرسی کاهش قابل توجه ای در این هزینه ها ایجاد خواهد شد، لذا با یک تخمین  بدبینانه حداقل صرفه جویی ریالی حاصل از به کارگیری ربات های بازرسی در صنعت آب و فاضلاب کشور سالیانه بیش از دو هزار میلیارد ریال برآورد میشود و اگر به این عدد، آمار سایر صنایع از جمله صنایع نفت و گاز ، نیروگاه ها، کارخانجات و مراکز صنعتی دیگر نیزکه نیاز به بازرسی تاسیسات و تجهیزات خود دارند اضافه شود، ضرورت تولید و بکارگیری گسترده ربات های بازرسی در صنایع کشور بیش از پیش احساس می شود.