رئیس مرکز نقشه برداری مغز ایران گفت: علم نقشه برداری مغز ، علمی با عمر ۲۰ تا ۲۵ سال است که ما در کشور به همین اندازه عقب هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مجتبی زارعی امروز در حاشیه برگزاری دومین کنگره نقشه برداری مغز گفت: علم نقشه برداری مغز شامل تکنولوژی هایی می شود که به وسیله آن می توان ساختار و عملکرد مغز را مورد مطالعه قرار داد.

وی با بیان اینکه این تکنولوژی ها می تواند به ما کمک کند که در تشخیص و درک بیماری ها و دربرخی موارد درمان، بتوانیم به مردم خدماتی ارائه کنیم، خاطرنشان کرد: تکنولوژی نقشه برداری مغز، برای ما و محققان این امکان را فراهم می کند که تحقیقات مفصلی روی مغز انجام بدهیم.

به گفته وی، البته حجم تحقیقات در زمینه نقشه برداری مغز خیلی بیشتر از خدمات ارائه شده در سطح بالینی است، اظهار داشت: این علم ۲۰ تا ۲۵ سال بیشتر عمر ندارد ولی ما در مقایسه با کشورهای غربی به همین اندازه از آن عقب هستیم. در واقع ایران در مرحله جنینی این علم است.

زارعی با اشاره به اهمیت علم نقشه برداری مغز گفت: مغز پیچیده است و برای موشکافی یک عنصر پیچیده باید ابتدا بدانیم که هر چیزی در مغز کجاست و چه کاری انجام می دهد. نقشه برداری مغز از ساختار و عملکرد مغز اطلاعاتی می دهد که بتوانیم به تشخیص بیماریها بپردازیم، یا حتی در حوزه درمان نیز گام برداریم.

رئیس مرکز نقشه برداری مغز ایران با تاکید بر ضرورت تعامل با کشور های دیگر در راستای توسعه علم نقشه برداری مغز گفت: در علم، عدم وابستگی، مفهومی ندارد و باید محققان همانند یک شبکه با یکدیگر کار کنند تا به نتیجه برسند. علم، احتیاج به تعامل دارد و بدون این تعامل نمی توان کاری کرد.

زارعی با بیان مثالی گفت: در نقشه برداری مغز دستگاههای پیچیده ای مورد نیاز است و ساخت این دستگاهها در کشور توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل ما این دستگاهها را از کشور های دیگر تهیه می کنیم تا بتوانیم به تحقیقات خود ادامه دهیم. از این رو تعاملات با کشور های دیگر ضروری است.