اخیرا گزارشی در حوزه نانوزیست فناوری منتشر شده که به بررسی بازار این حوزه تا سال 2024 می‌پردازد. در این گزارش بخش‌های مختلفی نظیر رهاسازی دارو به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ریسرچ اند مارکتز (Research and Markets) اخیرا گزارشی در حوزه نانوزیست‌فناوری منتشر کرده که در آن بازارها و کاربردهای نانوزیست‌فناوری و پیش‌بینی‌ این بازار تا سال۲۰۲۴ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

با توجه به پتانسیل‌های فناوری‌نانو، این حوزه می‌تواند در توسعه داروهای‌ جدید نقش موثری داشته باشد. این فناوری زیرمجموعه‌های متعددی داشته که ارائه فرمول‌‌های جدید برای رهاسازی هدفمند دارو و آزمایش‌های بالینی جزیی از جمله موضوعات این حوزه است. برخی از نانوساختارها مانند فولرن می‌توانند به عنوان دارو به کار گرفته می‌شوند زیرا قابلیت تشکیل پیوند شیمیایی فعال در هر سه‌بعد را دارند. بیشترین کاربرد فناوری‌‌نانو در حوزه‌ دارویی مربوط به دارورسانی است. نانوزیست‌فناوری، علاوه بر رفع مشکل انحلال‌پذیری، امکان انتقال درون‌سلولی را نیز فراهم می‌کند. از دیگر کاربردهای موثر این فناوری می‌توان به استفاده در ژن‌درمانی غیرویروسی و همچنین ساخت دستگاه‌هایی با قابلیت رهاسازی کنترل‌شده‌ی دارو اشاره کرد.

نانوپزشکی که شامل دو بخش تشخیص بیماری‌ها به کمک نانوفناوری و نانودارورسانی می‌شود، امروزه بسیار به واقعیت نزدیک شده‌است، تا جایی که نانوادواتی مانند نانوروبات‌ها می‌توانند مسئولیت تشخیص و درمان بیماری‌ها را با حداقل آسیب به عهده گیرند. در این گزارش نانوزیست‌فناوری، نانوجراحی و جراحی معمولی و همچنین کاربردهای نانوزیست‌فناوری و سایر روش‌های درمانی با یکدیگر مقایسه شده‌اند.
براساس داده‌های ارائه شده در این گزارش، فناوری‌نانو روش‌های فعلی مهندسی بافت و ایمپلنت را تغییر خواهد داد. از میان بیش از ۱۰۰۰ نسخه آزمایشی نانوداروها، تقریبا ۱۰۰ مورد از آنها در درمان‌های اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بقیه آن‌ها در زمان‌های اضطرار مانند رسیدگی به مجروحین در جنگ‌ها قابل استفاده هستند. نانوزیست‌فناوری همچنین در زمینه‌ی تغذیه و بهداشت عمومی مانند تامین آب تصفیه شده نیز کاربرد دارد.

امروزه نگرانی‌هایی درباره امنیت و سلامت نانوذرات وارد شده به بدن انسان و نانوذرات رها شده در محیط‌زیست وجود دارد و تحقیقات بسیاری برای بررسی این موضوع در حال انجام است. تاکنون تأییدیه‌ای از طرف سازمان غذا و دارو (FDA) به‌منظور قانونمندسازی محصولات نانوزیست‌فناوری منتشر نشده‌است، اما از آن جا که محصولات نانوزیست‌فناوری آماده‌ی عرضه به بازار هستند، این نیاز‌ به شدت احساس می‌شود.

بازار‌های نانوفناوری آتی براساس حوزه‌ی کاربرد، همکاری با فناوری‌های نو و میزان توسعه نسبت به بازارهای پیشین، محاسبه می‌شوند. در حال حاضر نشانه‌های بارز رشد کلان در این بازار وجود دارد، اما این روند یکنواخت نیست و نمی‌توان آن را به‌صورت منحنی با رشد ثابت در نظر گرفت. بررسی‌های بازاریابی براساس حوزه‌های کاربرد، فناوری‌ها و توزیع جغرافیایی، از سال ۲۰۱۴ آغاز شده‌است. براساس این بررسی‌ها انتظار می‌رود بیشترین شیب رشد بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ باشد.

منبع : http://finance.yahoo.com/news/research-markets-global-nanobiotechnology-report-110100358.html