مراسم «معرفی برگزیدگان چهارمین دوره جایزه علامه طباطبایی» با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نواوری؛ مراسم معرفی برگزیدگان چهارمین دوره جایزه علامه طباطبایی با حضور دکتر اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور، دکتر محمد فرهادی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان یکشنبه 24 آبان‌ماه در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمود مهرداد شکریه؛ برگزیده چهارمین دوره جایزه علامه طباطبایی و عضو هیأت‌علمی دانشگاه علم و صنعت که علاوه بر موفقیت‌های بسیار در حوزه علم و پژوهش به عنوان یکی از فعالان حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نیز محسوب می‌شود، به بیان چالش‌های پیشروی اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت.

وی با بیان اینکه مفهوم دانش‌بنیان به عنوان یکی از مفاهیم پیشرفته شناخته شده است، گفت: این مفهوم ریشه در اقتصاد غرب دارد و این کشورها بخش بسیاری از پیشرفت و توسعه خود را مرهون نگاه دانش‌بنیان به اقتصاد هستند. با این حال ورود بی‌چون و چرای این مفهوم با تعریف غربی نمی‌تواند دوای درد اقتصاد کشور باشد چراکه زیرساخت‌ها و چالش‌های اقتصادی هر جامعه‌ای مختص همان جامعه است. به همین دلیل بومی‌سازی و همگن ساختن مفهوم دانش‌بنیان با فرهنگ جامعه ایرانی اولین گام حرکت در این مسیر است.

وی افزود: شرکت‌های سنتی مصرف کننده فناوری هستند و نوآوری ندارند به همین دلیل همواره از فناوری روز عقب هستند اما شرکت دانش‌بنیان هم به چرایی پاسخ می‌دهد و هم به چگونگی. توسعه فناوری، ارتقاء کیفیت، صادرات دانش‌فنی، ارزآوری و انتقال فناوری از خارج به داخل البته با چشم باز و نگاه توسعه‌گرانه و همچنین بالا رفتن گردش پایدار مالی کشور تنها بخشی از مزیت‌های رونق شرکت‌های دانش‌بنیان است.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی ادامه داد: شرکت دانش‌بنیان، سرمایه‌بنیان نیست و گردش مالی زیادی ندارد به همین دلیل نیاز مبرمی به حمایت‌های دولتی، حداقل در ابتدای فعالیت خود دارد. در دور جدید معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری حمایت‌های خوبی از این شرکت‌ها داشته است اما در این راه به پشتیبانی همه نهادها و دستگاه‌ها نیاز است. به عنوان نمونه تزریق سرمایه خطرپذیر یکی از ملزومات حوزه دانش‌بنیان برای تبدیل ایده به ثروت و ظهور اندیشه در اقتصاد است.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: امروزه حجم بالایی از دانسته‌ها و داشته‌های علمی در دانشگاه وجود دارد که متاسفانه بدون‌استفاده مانده است. از سویی مدیران صنعتی بخش خصوصی به این دستاوردها اعتنا نمی‌کنند و از سوی دیگر در پروژه‌‌های بزرگ دولتی نیز از آنها استفاده نمی‌شود. الزام دستگاه‌های اجرایی برای سپردن برخی پروژه‌های کلان و ملی به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند یکی از راه‌های رونق شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر نسرین معظمی؛ دیگر برگزیده چهارمین دوره جایزه علامه طباطبایی که بنیانگذار و رئیس کلکسیون میکروارگانیسم‌های صنعتی، به ویژگی‌های جغرافیایی منحصر بفرد ایران در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات جهانی 45% انرژی خورشیدی به خاور میانه می‌تابد. حضور ایران در قلب خاورمیانه پتانسیلی بزرگ و ویژه برای کشور محسوب می‌شود که برخورداری از آن می‌تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه کشور ایفا کند.  

وی افزود: با تبدیل این انرژی می‌توان علاوه بر ظهور انرژی پاک و کاستن از تخریب محیط زیست، حدود 5 هزار فرصت شغلی پایدار ایجاد کرد. زیرساخت‌های استفاده از انرژی خورشید به خوبی در کشور وجود دارد. وجود دو دریای عمان و خلیج‌فارس و همچنین زمین‌های لم‌یزرع بخشی از این زیرساخت‌ها است که می‌توان با استفاده از آن انرژی پاک را به زندگی جامعه ایرانی وارد کرد.

در پایان این مراسم، دکتر لیلا آزادبخت (علوم پزشکی اصفهان)، دکتر حجت‌الاسلام احمد احمدی (دانشگاه تهران و ریاست سازمان انتشارات سمت)، دکتر غلامعلی افروز (دانشگاه تهران)، دکتر هادی اکبر‌زاده (دانشگاه صنعتی اصفهان)، دکتر علی‌اصغر خدادوست (دانشگاه علوم پزشکی شیراز)، دکتر خسرو خواجه (دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر یحیی دولتی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر علیمراد رشیدی (پژوهشگاه صنعت نفت)، دکتر محمد رنجبر (دانشگاه صنعتی شریف)، دکتر هاشم شرقی (دانشگاه شیراز)، دکتر محمدعلی زلفی‌گل (دانشگاه بوعلی‌سینا همدان)، دکتر رحمت ستوده قره‌باغ (دانشگاه تهران)، دکتر محمود مهردادشکریه (دانشگاه علم و صنعت)، دکتر کاظم محمد (دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر حسین محمدی‌شجاع (دانشگاه صنعتی شریف)، دکتر نسرین معظمی (دانشگاه تهران)، دکتر محمدحسین نصر اصفهانی (پژوهشگاه رویان اصفهان)، دکتر علیرضا یلدا (دانشگاه علوم پزشکی تهران) به عنوان برگزیدگان چهارمین جشنواره علامه طباطبایی معرفی و از دستاوردهای علمی-پژوهشی آنان با اهداء لوح و جوایزی تقدیر شد.