برای نخستین بار نمونه ایرانی دستگاه تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب فراجمجه‌ای با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فرزاد توحیدخواه مجری پروژه "طراحی، ساخت و کارآزمایی کاربری بالینی نمونه آزمایشگاهی دستگاه تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب فراجمجمه‌ای قابل برنامه‌ریزی توسط کامپیوتر" که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است درباره این پروژه اظهار کرد: این دستگاه با تولید جریان ضعیف و عبور این جریان از جمجمه تحریک الکتریکی مغز را انجام می‌دهد که جریان تولیدی در کلینیک‌ها 2 و در پروژه‌های تحقیقاتی4.5 میلی آمپر است.

وی در ادامه با بیان اینکه ساخت این دستگاه به پایان رسیده و در مرحله تست نهایی هستیم گفت: استفاده از این روش غیر تهاجمی و از نظر هزینه ارزان‌تر از سایر روش‌ها است که استفاده از این روش در درمان بیماری‌هایی همچون افسردگی کاربرد داشته همچنین استفاده از آن اثرات مثبتی را بر روی حافظه می‌گذارد و در حال حاضر محققان برای درمان پارکینسون از آن در حال تحقیق هستند.

توحیدخواه عنوان کرد: این دستگاه در دو نمونه تحقیقاتی و نمونه ساده‌تر برای کلینیک‌ها ساخته شد، نمونه تحقیقاتی خارجی و مشابه این دستگاه 60 میلیون تومان به فروش می‌رسد اما نمونه‌ساخته شده توسط محققان ایرانی با مبلغی به مراتب کمتر و بین 10 تا 20  میلیون تومان عرضه می‌شود، تولید 10 نمونه تحقیقاتی این دستگاه ماه آینده به پایان می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: نمونه کلینیکی دستگاه خارجی نیز 12 میلیون تومان قیمت دارد که دستگاه مشابه ایرانی با همان کیفیت بعد از تجاریسازی و تولید انبوه نصف این مبلغ عرضه می‌شود. طراحی این دستگاه‌ها کاملا توسط پژوهشگران و مهندسان ایرانی انجام شده که قدمی برای ایجاد خودباوری در بین جوانان کشور است البته این نمونه کوچکی از نمایش پتانسیل علمی بین جوانان است.

وی اظهار کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از این پروژه ساخت دستگاه را تسهیل کردند و اقدامی مناسب در توسعه و بومی‌سازی دانش فنی این رشته را انجام می‌دهند در واقع ترویج فناوری و نقشی که ستاد در این زمینه دارد مثبت است.