«رویداد کارآفرینی شریف» در حوزه آب و انرژی اسفند ماه 94 با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و با همکاری انیستیتو آب و انرژی شریف برگزار می‌شود. از اهداف این رویداد کمک به دانشجویان برای آشنایی با چگونگی ایجاد کسب‌وکارهای نوپا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
علی اصغر اعلم الهدی، رئیس کمیته علمی «رویداد پیوند آب و انرژی شریف»، گفت: امسال، سیزدهمین کنفرانس مهندسی برق با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انیستیتو آب و انرژی شریف، تخت عنوان «رویداد پیوند آب و انرژی» برگزار می‌شود.

در این رویداد بر روی دو بحث فنی هوشمندسازی و آبیاری تمرکز وجود دارد. در بحث هوشمندسازی، توجه به استفاده هوشمند در تاسیسات آب و انرژی مد نظر قرار گرفته است و در بخ آبیاری، استفاده از روش‌های الکترونیک کنترل برای کاهش هدررفت آب.

وی بیان کرد: دانشجویان برق دانشگاه شریف امسال در نظر دارند تا سیزدهمین کنفرانس  مهندسی برق را در موضوع آب دنبال کنند. در همین راستا به آنها پیشنهاد دادن تا موضوع خود را به فناوری آب اختصاص دهند. در این راه به دنبال این هستیم تا صنعت فناوری آب در بخش‌هایی که به آب مربوط است بیشتر بررسی شود.
 
ایجاد فضایی نوآورانه بر مبنای نوآوری

مجید دهبیدی پور، مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف، هدف از برگزاری این رویداد را ایجاد یک فضای نوآورانه مبتنی بر نوآوری برای دانشجویان اعلام کرد.

وی با اشاره به این مسئله که در خلال رویداد پیوند آب و انرژی، تریگر آب و انرژی هم برگزار می‌شود، توضیح داد: این کار باعث می‌شد دانشجویان علاوه بر کار تیمی، فضای رقابتی را هم تجربه کنند. ضمن این که چنین فعالیتی شور و نشاط خوبی ایجاد می‌کند.

دهبیدی پور ادامه داد: قصد داریم تا فضایی برای ایده پردازی دانشجویان ایجاد کنیم و در آن مسائلی را به آنها آموزش دهیم که بدانند یک کسب و کار موفق چه ویژگی‌ها و ملزوماتی دارد.

وی اشاره کرد: تقویت حس ایده پردازی و کمک به دانشجویان برای راه اندازی شرکت‌های نوپا هدف چنین رویدادی محسوب می‌شود.

حل بحران آب و انرژی به کمک رویدادی فناورانه

در ادامه، امین نوبختی، رئیس رویداد «رویداد پیوند آب و انرژی» اعلام کرد: این رویداد در اسفند ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد، چرا که بحران آب و انرژی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دنیای امروز است. در سال‌های اخیر توجه پژوهشگران و اندیشمندان این حوزه در سطح جهان، به پیوند آب و انرژی معطوف شده است؛ چرا که از یک سو آب نقش عمده‌ای در تولید نیرو و تبدیل انرژی دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، انرژی مورد نیاز برای تولید، انتقال، تصفیه و بهره‌برداری از آب در مصارف مختلف، قابل ملاحظه است. هدف از برگزاری این رویداد، فراهم کردن بستری مناسب جهت گردآوری و تعامل فی‌مابین مهندسان، مدیران و فعالان محیط زیست به منظور افزایش آگاهی و همچنین اهمیت یافتن این موضوع در جامعه مهندسی و صنعت، و ورود فناوری‌های نوین مهندسی به این حوزه است.

این رویداد شامل بخش مقالات، سخنرانی‌های کلیدی، کارگاه‌ها، نمایشگاه، میزگردها و مسابقه خواهد بود و در محورهای ذکر شده پذیرای مقالات علمی پژوهشگران و صاحب‌نظران در این حوزه است.