محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محلول دور کننده آفات شدند که با استفاده از آن، آفات و حشرات بدون مقاومت در زمان های طولانی از بین می روند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مریم غفاری، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: در این شرکت موفق شدیم محلول دورکننده ای را تولید کنیم تا علاوه بر آفات، حیواناتی همچون گرگ، شغال و خرگوش و .... که می تواند به محصولات یک باغ ضربه وارد کند را از محصول دور کند.

وی با بیان اینکه پایه این محلول دور کننده آفات، یک گیاه بومی استان کرمان است، عنوان کرد: بعد از استخراج ماده سمی از این گیاه و فرموله شدن، محلول دور کننده را تولید کرده و سپس در شیشه هایی با در پوش پارچه ای قرار می دهیم.

غفاری با بیان اینکه با تبخیر محلول و انتشار بوی سمی از این شیشه ها، آفات و حشرات از محصول یک باغ دور می شوند، گفت: در این شیشه ها مقدار ۵ سی سی از محلول دورکننده آفات قرار می گیرد و در قسمت میانی درخت آویزان می شود. تاثیر این محلول به اندازه ای است که ۴ درخت از هر ۴ طرف درختی که مجهز به این محلول هست را پوشش داده و حشرات مضر را از محصول دور می کند.

وی با تاکید بر اینکه اثر گذاری این محلول تا شعاع ۱۰ متر است، گفت:  همچنین این محلول می تواند ۱۳ درخت را تحت پوشش قرار دهد تا آفات آسیبی به محصولات یک باغ وارد نکند. 

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این محلول، فقط حشرات مضر را از بین می برد و آسیبی به حشرات مفید همچون زنبور عسل، کفش دوزک و ... نمی رساند، اظهار داشت: مدت ماندگاری محلول تا ۱۳ روز است و بعد از تبخیر می توان مجددا شیشه را از این محلول پر کرد.

وی با بیان اینکه این گیاهی که محلول دورکننده را از آن تولید می کنیم به صورت خام، از کشور خارج می شود، گفت: تا کنون هیچ فراوری بر روی این گیاه انجام نگرفته بود که ما می توانیم با تولید محلول دور کننده آفت و حشرات از این گیاه بهره ببریم.

به گفته غفاری، آفت ها  معمولا در مقابل سم ها مقاوم می شوند که در این محلول این موضوع صدق نمی کند و جزء محصولات ارگانیک به شمار می رود.

وی با بیان اینکه معمولا سموم شیمیایی در آب و خاک یک باغ، نفوذ می کند و در جریان آب های زیرزمینی وارد آب شرب منطقه می شود، گفت: با توجه به اینکه پایه این محلول گیاهی است و مانند سموم شیمیایی ماندگاری در خاک و گیاه ندارد به همین دلیل استفاده از این گیاه مفید است.

وی تاکید داشت: کاربرد این محلول برای انسان هیچ ضرری ندارد و تنها بر روی حشرات و آفات تاثیرگذار است.