دومین مدرسه بین‌المللی نقشه‌برداری مغزی انسانی در ایران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مهرماه سال 95 برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، خردادماه گذشته نخستین مدرسه بین‌المللی نقشه برداری مغزی انسانی در کشور با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و با کمک سازمان تحقیقات بین المللی مغز (IBRO)، همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده علوم شناختی، دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز ایران برگزار و پذیرای حضور دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از منطقه آسیا-اقیانوسیه و علاقمند به حوزه نقشه برداری کارکردی مغز انسان بود.

سازمان بین‌المللی تحقیقات مغز به منظور برگزاری مدارس در مناطق مختلف دنیا روال مشخصی دارد به صورتی که هر کشور در مراحل اولیه متقاضیان برگزاری مدارس تنها می‌تواند برگزار کننده سخنرانی‌های مرتبط با این حوزه در مدارس وابسته و کوتاه مدت باشد. در صورتی که پس از برگزاری این دوره، دانشجویان شرکت کننده در مدرسه از برگزاری آن ابراز رضایت کرده و عملکرد مثبتی داشته باشند این مدارس وابسته در سال بعد تبدیل به مدارس عملی (School) خواهد شد. برای این منظور برگزار کننده مدرسه قادر خواهد بود در دو بخش عملی و تئوری کارگاه و سخنرانی برگزار کند.

خرداد ماه گذشته نخستین مدرسه در حوزه نقشه برداری عملکردی مغز در کشور با حضور اساتید برتر حوزه از داخل و خارج از کشور برگزار شد و هم اکنون ستاد با همکاری آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز و با توافق سازمان بین المللی تحقیقات مغز در نظر دارد دومین دوره آن را با عنوان مدرسه عملی (1st Iranian IBRO/APRC School of Cognitive Neuroscience on Human Brain Mapping)  را در مهر ماه سال 95 برگزار کند.

محوریت موضوعات مورد بحث در این مدرسه حول نقشه‌برداری مغز انسان با تمرکز بر سه بخش تصمیم‌گیری، کارکردهای ‌اجرایی و پردازش‌های بینایی تعیین شده است. این مدرسه در طی 12 روز برنامه‌ریزی شده است که 2 روز آن با ارائه 12 سخنرانی و دیگر روزها با فراهم کردن فرصت مشارکت در پروژه‌های آزمایشگاهی زمان‌بندی شده است.

با حمایت‌انجمن بین‌المللی تحقیقات مغز و ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعدادی از دانشجویان ایرانی می‌توانند به رایگان در این مدرسه ثبت‌نام و شرکت کنند.