ایجاد شبکه توسعه فناوری توربین انبساطی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری شرکت ملی گاز ایران سازماندهی می­‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی درباره ایجاد شبکه توسعه فناوری توربین انبساطی اظهار کرد:در راستای سازماندهی ایجاد این شبکه، تفاهم نامه همکاری میان ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش­بنیان هوایی وهوانوردی معاونت علمی و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران امضا شد.

وی افزود: این تفاهم نامه به منظور توسعه فناوری توربین انبساطی و کاربردهای صنعتی آن از طریق ایجاد شبکه­های تخصصی توسط معاونت علمی و شرکت ملی گاز ایران منعقد شده است.

اهمیت موضوع

سبوحی درباره جزییات این تفاهم نامه بیان کرد:با توجه به اهمیت موضوع توسعه و کاربرد توربین انبساطی باید شبکه­های تخصصی متشکل از صنعت، شرکت های خدمات انرژی، شرکت های دانش­بنیان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها سازماندهی شود به همین دلیل همکاری ستادهای توسعه فناوری و صنایع دانش­بنیان هوایی و هوانوردی، بهینه­سازی انرژی و محیط زیست و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در تاریخ پانزدهم شهریور 1394 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی همچنین گفت:پس از انجام بررسی موضوع همکاری معاونت علمی و شرکت ملی گاز،این  تفاهم­نامه به منظور تعیین اهداف، تعهدات و چارچوب همکاری بین ستادهای توسعه فناوری و صنایع دانش­بنیان هوایی و هوانوردی، بهینه­سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران به­منظور ظرفیت­سازی برای توسعه فناوری توربین انبساطی و کاربردهای صنعتی آن تنظیم شد.

محورهای تفاهم نامه

سبوحی درباره محورهای مطرح شده در این تفاهم نامه همکاری گفت:تدوین نقشه­راه توسعه فناوری،توسعه شبکه تخصصی فناوری با مشارکت صنعت، شرکتهای دانش­بنیان، مراکز تحقیقاتی، دانشگاههاو شرکتهای خدمات انرژی،توسعه سیستم فناوری پایلوت برای دستیابی به دانش فنی سیستم با بالاترین استاندارد کیفیت و کمترین هزینه ساخت از طریق شبکه تخصصی ورفع موانع گسترش کاربرد فناوری و فعالیت شرکتهای خصوصی دانش­بنیان وخدمات انرژی در این حوزه از جمله محورهای اصلی مطرح شده در این تفاهم نامه است.

وی درباره  نحوه اجرای این تفاهم نامه  تصریح کرد: کمیته راهبری طرح پایلوت فناوری با مشارکت نمایندگان ستادهای هوانوردی، بهینه­سازی، شرکت ملی گاز ایران، وزارت نیرو و وزارت نفت تشکیل می­شودو شرح وظایف این کمیته مشخص شده است.

تدوین نقشه راه

سبوحی ادامه داد:تعریف طرح توسعه فناوری به عنوان یک طرح کلان و ارایه آن به معاونت، تدوین نقشه­راه توسعه فناوری،تدوین برنامه برای ایجاد شبکه تخصصی فناوری وتدوینبرنامهاجرایطرحپایلوت از جمله وظایف تعریف شده برای کمیته راهبری طرح پایلوت فناوری است.

دبیر ستاد توسعه بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی همچنین ابراز کرد:انتخاب مسئول ایجاد شبکه تخصصی فناوری،انتخاب مدیر فنی برای اجرای طرح پایلوت،نظارت عالی بر فعالیت شبکه تخصصی فناوری و اجرای طرح پایلوت و ارائه گزارش پیشرفت به جلسه مشترک ستادهای هوانوردی، بهینه­سازی و شرکت ملی گاز ایران جهت تصویب و ارایه آن به معاونت از دیگر وظایف تعریف شده برای این کمیته راهبری است.

سبوحی با اشاره به ایجاد دبیرخانه کمیته راهبری در بهینه­سازی نیز گفت:پیگیری امور مربوط به مصوبات کمیته راهبری،مستندسازی فرآیند ایجاد شبکه تخصصی فناوری،مستندسازی اجرای طرح پایلوت،تشکیل کارگروههای تخصصی برای تدوین استاندارد و مقررات فنی طراحی، ساخت و بهره­برداری فناوری،تدوین گزارشهای پیشرفت کار و ارایه آن به کمیته راهبری و معاونت و پیگیری امور اجرایی تفاهم­نامه حاضراز جمله وظایف تعریف شده برای دبیرخانه کمیته راهبری است.

تشریح جزییات

وی همچنین به تشریح جزییاتی درباره توربین­های انبساطی پرداخت و اظهار کرد: این توربین ها یکی از تجهیزات پرکاربرد در صنایع بوده و شبکه­سازی برای توسعه فناوری آن در کشور علاوه بر امکان تامین تقاضاهای داخلی و حضور در بازارهای جهانی و منطقه­ای، سرریز تکنولوژی آن می­تواند به ارتقا و خلق ثروت از طریق فناوری کمک قابل توجهی کند.

دبیر ستاد توسعه بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی افزود:یکی از زمینه­های کاربرد توربین­های گازی به کارگیری آن در ایستگاه­های تقلیل فشار و تولید برق و ایجاد سرمایش به­وسیله آن است که در این زمینه فعالیت­هایی نیز در شرکت ملی گاز ایران صورت گرفته است.

پیش بینی میزان تولید

سبوحی در پایان گفت: ظرفیت تولید برق در ایستگاه­های تقلیل فشار گاز تا 500 مگاوات پیش­بینی می­شود، ضمن اینکه محاسبات اقتصادی صورت گرفته در این زمینه نشان می­دهد که با به کارگیری توربین­های انبساطی مناسب تولید برق و فروش آن به شبکه سراسری از نظر فنی و اقتصادی کاملاً توجیه­پذیر استو این امر می‌تواند محرک اصلی توسعه فناوری مذکور در کشور شود.

براساس این گزارش، تفاهم‌نامه ایجاد شبکه توسعه فناوری توربین انبساطی فیمابین ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش­بنیان هوایی و هوانوردی به نمایندگی منوچهر منطقی، ستاد بهینه­سازی انرژی و محیط‌زیست به نمایندگی یدالله سبوحی، و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران به نمایندگی سعید پاک­سرشت امضا شده است.