معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست رسانه‌ای دومین کمیسیون عالی همکاری‌های مشترک فناوری ایران و روسیه گفت: برای نخستین بار در تاریخ روابط دو کشور،‌ فناوری ستون اصلی این روابط قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران، در نشست رسانه‌ای دومین کمیسیون عالی همکاری‌های مشترک فناوری ایران و روسیه، با حضور دکتر دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه، با اشاره به شکل‌گیری فصل جدیدی از همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور اظهار کرد: کشورهای ایران و روسیه دارای ظرفیت بسیار بالایی علمی، فناوری و نیروی انسانی متخصص هستند که این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های دو جانبه باشد؛ برای نخستین بار، دانش و فن‌آوری ستون اصلی روابط میان دو کشور قرار گرفته است

ستاری، هدف از سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به کشورمان را گسترش روابط و پیگیری اهداف کمیسیون عالی همکاری های فناوری دو کشور خواند و گفت: این کمیسیون عالی دارای 10 کمیته و زیر کمیته تخصصی است که کمیته فناوری‌های هوایی و فضایی، نانو، زیست فناوری و پزشکی، علوم و فناوری‌های شناختی، انرژی و ICT بخشی از محورهای این کمیته‌ها هستند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با ابراز خرسندی از تعامل صورت گرفته بین متخصصان کمیته‌های هماری ابراز کرد: خوشبختانه در نشست‌های متعدد با معاون نخست وزیر روسیه و همچنین کمیته‌های مشترک همکاری، بحث و گفت‌وگوها نتایج خوبی در بر داشته است. ده زیر کمیته‌ی تعریف شده در این کمیسیون، پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و با زمینه‌سازی مناسب، همکاری‌های فناورانه دو کشور در سطحی وسیع تحقق خواهد یافت.

ستاری با اشاره به سفر پیش روی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری فدرال روسیه به ایران، نقش تعامل‌های فناورانه در گسترش روابط دو کشور سازنده برشمرد و گفت: بخش قابل توجهی از این موضوعات همکاری‌ها در کمیته‌های مشترک نهایی شده و یا در مرحله نهایی قرار دارد. 
وی ادامه داد: کارگروه‌های هوایی و فضایی نسبت به سایر کارگروه ها پیشرفت‌ و دستاوردهای بیش‌تری داشته است به‌طوری‌که در برخی موارد به مرحله انعقاد قرارداد نیز رسیده‌اند و امیدواریم در سایه کمیته ها نیز هر چه زودتر به مرحله قرارداد برسیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران آینده فناوری دو کشور ایران و روسیه را بر مبنای این فصل‌ از همکاری‌ها، روشن و مثبت ارزیابی و و ابراز امیدواری کرد، با حضور افراد متخصص در این کمیسیون، همکاری‌های فناوری با شتاب و پویایی آغاز شده ادامه پیدا کند.
گسترش همکاری‌های دانشگاه‌های ایران و روسیه
رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور،‌ همکاری‌های منطقه‌ای و دانشگاهی را بخشی دیگر از تعامل های دو جانبه فناوری میان ایران و روسیه برشمرد و افزود: ارتباطات بین دانشگاه‌ها در حال گسترش است و نشست‌های فشرده بین دانشگاه‌های دو کشور، زمینه‌ی تبادل دستاوردهای علمی، تبادل دانشجو و انتقال دانش و فناوری را فراهم خواهد کرد.

راگوزین: ایران پس از انقلاب در زمینه های علمی و صنعتی به پیشرفت های قابل توجهی رسید
معاون نخست وزیر روسیه نیز در این نشست خبری مشترک، با اشاره به روابط متقابل ایران و روسیه، گفت: فرم همکاری هایی که با ایران خواهیم داشت یک فرم فوق العاده است و ایران و روسیه مدت های مدیدی است که تفاهمنامه های زیادی در قالب کمیسیون های اقتصادی مشترک دارند که در حال حاضر نیاز بود یک کمیسیون جدید با عنوان کمیسیون عالی همکاری های فناوری بین دو کشور شکل بگیرد.


وی افزود: کمیسیون جدید در قالب همکاری های فناورانه مانند های تک و علوم تشکیل شده است و فعالیت های این حوزه های علمی را پوشش می دهد.
به گفته راگوزین، در مقطع تاریخی فعلی نیاز بود که روابط دو کشور به صورت نزدیکتر و دوستانه تری دربیاید و به عنوان دو همکار و شریک با یکدیگر ارتباط داشته باشیم که قطع این ارتباط جدید بر آینده دو کشور نیز تاثیر خواهد داشت.


وی تصریح کرد: تاکنون این تصور وجود داشت که اگر نیاز به های تک داریم باید به سراغ کشورهای دورتر برویم و از کشورهای خود و همسایه غافل بودیم و این در حالی است که توانمندی همسایگانمان بسیار زیاد است.
معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به سابقه بالای خودکفایی روسیه، گفت: روسیه همیشه سیاست خودکفایی را پیش گرفته است و در حوزه علمی و صنعتی نیز پتانسیل های بالایی دارد و صاحب مکاتب علمی فوق العاده ای است به گونه ای که در حوزه صنعتی و فناوری به پیشرفت هایی رسیده که می تواند آینده کشور را تامین کند.
وی خاطرنشان کرد: سیاست جدید روسیه سرعت بخشیدن به این پیشرفت های علمی است تا جبران عقب افتادگی های دهه 90 را بکند و با برداشتن موانع پیش رو اقتصاد کشور خود را تقویت کند.
راگوزین بیان کرد: کشور روسیه در زمینه فضایی، هواپیماسازی، صنعتی، علمی، نانو و دیگر تکنولوژی های دیگر به پیشرفت هایی رسیده است و به این داشته های خود افتخار می کنیم و توانایی صادر کردن این توانمندی های به دیگر کشورها را نیز داریم.


وی افزود: از سال 2014 که تحریم غرب علیه کشور روسیه آغاز شد دانشمندان و صنعتگران روسی به این نتیجه رسیدند که باید روی پای خود بیاستند و خودکفا شوند که همین موضوع باعث شکوفا شدن استعدادهای کشور و توانمندی های جوانان روسی شد.
معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به دستور رییس جمهور روسیه در شرایط تحریم، گفت: رییس جمهور روسیه دستور ملی با هدف جایگزینی واردات صادر کرد تا در حوزه های مختلف علمی، آموزشی و صنعتی به این موضوع توجه شود.
وی در خصوص تحریم علیه ایران نیز گفت: پس از پیروزی انقلاب، غرب تحریم علیه ایران را نیز آغاز کرد که ایران به پشتوانه متخصصین و جوانان خود خودکفایی را پیش گرفت و در زمینه های علمی و صنعتی به پیشرفت های قابل توجهی رسید.
راگوزین با اشاره به سفر خود به ایران، گفت: من به دعوت دکتر ستاری به ایران آمدم و از کارخانه هواپیماسازی اصفهان بازدید کردم و از سطح بالای توانمندی های ایران شگفت زده شدم و برای این توانایی های موجود در ایران احترام قایل هستم.
معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به تجارت های بزرگ و بالای ایران و روسیه، بیان کرد: با توجه به شرایط تحریمی که برای دو کشور وجود دارد، در عرصه های بین المللی نیز مواضع مشترک زیادی داریم و از این به بعد در حوزه علوم و فناوری نیز به اشتراکات زیادی خواهیم رسید.


وی تصریح کرد: هیات های عالی رتبه زیادی از روسیه از بخشهای اقتصادی، شرکت و وزارتخانه های به ایران می آیند تا شرایط را برای حضور رییس جمهوری روسیه به تهران فراهم کنند که سفر پوتین به ایران هفته آینده صورت خواهد گرفت.
راگوزین با اشاره به تشکیل فدرال جدید روسیه، گفت: کشور روسیه بر روی موضوع فدرال روسیه کار می کند و تا هفته آینده برنامه ملی فدرال جدید روسیه به اتمام رسیده و به دولت ارائه می شود.
وی تصریح کرد: در قالب این فدرال، دو موضوع بسیار مهم توسعه سفینه های سرنشین دار برای ارسال به ایستگاه های بین المللی و ایجاد یک مجموعه از ماهواره های سنجش از راه دور مورد توجه قرار گرفته است.
معاون نخست وزیر روسیه افزود: در حال حاضر 40 درصد بازار جهانی در زمینه موشک های ماهواره بر و پرتاب گر در اختیار روسیه است و اخیرا نیز « ماهواره بر آنگارا » کلاس سبک نیز در مدار قرار گرفت و بر روی موضوع ماهواره برها کارهای تحقیقاتی زیادی انجام می دهیم.
وی خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که بسیار علاقه مند به توسعه علوم فضایی و هوایی است و در این زمینه با روسیه همکاری های مشترک زیادی خواهد داشت و ما به توانمندی های ایران در این زمینه اعتقاد داریم.
راگوزین در پایان بیان کرد: ایران پیشرفت های خیلی خوبی در زمینه هوایی و تولید هواپیماهای غیر نظامی داشته است که روسیه نیز فرمول خوبی در این زمینه داشته و می توانند با یکدیگر همکاری های خوبی داشته باشند.

دومین نشست کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه با حضور دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در سفر هیئت بلندپایه روسی، 10 کمیته تخصصی همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های هوایی، فضایی، نانو، بیو، علوم شناختی و انرژی ذیل کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه تشکیل می شود.