نرخ سبدهای رها شده در تجارت الکترونیک یکی از شاخص های مهم است. این شاخص نشان میدهد که چه تعداداز خریدها به مرحله نهایی نرسیدهاند. با بررسی تجربه مشتری میتوان این نرخ را کاهش داد و فروش وبسایت های تجارت الکترونیک را بالا برد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به وبسایت خود به عنوان یک فروشگاه مجازی نگاه کنید، چه چیزی باعث میشود که مشتریان به سایت شما مراجعه کنند؟ در مورد نیازهای کسبوکار خود فکر کنید. آیا سیاستهایی برای بازگرداندن مشتریان دارید؟ آیا سایت شما از لحاظ طراحی عالی به نظر میرسد؟ آیا محصولات شما عاقلانه است؟ همهچیز را در داخل سایت خودتان چک کنید و از افراد دیگر همچون همکاران، اعضای خانواده و دوستان بپرسید.
هر یک از موارد زیر را با دقت بررسی کنید:
آیا دکمههایی که باید انتخاب شوند به راحتی قابل دسترس هستند؟، پیامهای خطا: در صورتی که خطایی صورت گرفت، مواردی مانند رنگ، اندازه تغییر میکند؟، دکمه پرداخت نهایی برجسته است؟، هیچ مرحله غیرضروری در فرآیند پرداخت وجود نداشته باشد، پیامهای تائید واضح باشند تا مشتریان نگران وبسایت ما را رها نکنند.
با استفاده از این موارد بزرگترین مشکلات شما شناسایی میشوند و یا همهچیز تائید خواهد شد.
ساده بودن
داشتن فیلدهای زیاد برای فرم و حرکت بیش از اندازه عناصر در صفحه به احتمال زیاد باعث خواهد شد که مشتریان شما خرید خود را رها کنند. بنابراین:
از تکمیل خودکار استفاده کنید- دوبار نپرسید. به عنوان مثال در فرمهای صورتحساب و حملونقل نباید فیلدهای یکسانی برای پر کردن وجود داشته باشد.
اطلاعات بهطور کامل از بین نرود! از مشتری نخواهید که در صورت اشتباه بودن یک مورد، کل صفحه را دوباره از اول پر کنند.
سریع بودن
مصرفکنندگان امروزی به شدت محافظ اطلاعات خودشان میباشند. در حالی که ممکن است برای جمعآوری اطلاعات اضافی برای فروش و اهداف آینده وسوسه شوید، اما اگر این کار را بیش از حد انجام دهید احتمالا هیچ اطلاعاتی دریافت نکنید. اطلاعاتی مثل تاریخ تولد، چگونه با این سایت آشنا شدید و … را نپرسید، فقط آنچه را که برای تکمیل معامله نیاز دارید بپرسید. پس از اینکه اولین معامله را انجام دادید اولویتهای مشتری و سایر دادهها را جمعآوری کنید.
بهینهسازی برای موبایل
آیا میدانید که 80 درصد از صاحبان تلفن همراه از آن برای خرید استفاده میکنند، براساس گزارش Nielsen در سال 2013 این نتیجه به دست آمده و از سوی دیگر هم استفاده از تلفن همراه همچنان رو به رشد است. با این حال دستگاههای تلفن همراه با صفحه نمایش کوچک عواملی که منجر به رها شدن سبد خرید میشوند را تشدید میکنند. اما راههایی برای جلوگیری از آن وجود دارد:
استفاده از یک طراحی ریسپانسیو برای تلفنهای همراه- در حالت ایدهآل شما میتوانید سایت خود را متناسب با اندازه صفحه نمایش تنظیم کنید.
استفاده از فونتها و دکمههای بزرگتر که برای استفاده با انگشت راحتتر باشد.
مینیمم اطلاعات ورودی را درخواست کنید. براساس آزمونهای انجام شده گزینه “پرداخت با پیپال” تبدیلات تلفن همراه را تا 34 درصد افزایش میدهد.
اطلاعات محصول
اطلاعات خرید را قابل مشاهده نگه دارید. به عنوان مثال وقتی که مشتری آیتمی را به سبد خرید خود اضافه کرد، جزئیات مربوطه مانند(قیمت، توضیحات، مالیات و حملونقل) برای او قابل مشاهده باشد.
به مشتری نقشه انجام کار را نمایش دهید. مشتریان میخواهند بدانند که در روند پرداخت در چه جایگاهی ایستادهاند. به عنوان مثال فهرست تعداد گامها و مراحل کمک میکند تا سبدهای خرید رها شده کاهش پیدا کند، از آنجا که مشتریان میتوانند روند پیشرفت خود را ببینند.
تجربه پرداخت برند: لوگو و رنگ خود را به هر صفحه از روند پرداخت برای افزایش اعتماد به نفس اضافه کنید.
گزینههای پرداخت آسان
مشتریان اغلب قبل از شروع خرید گزینههای پرداخت را چک میکنند. لوگوی پیپال یکی از این گزینهها است. داشتن یک گزینه پرداخت پیپال به احتمال زیاد در افزایش تکمیل فروش شما تاثیر بهسزایی خواهد داشت. براساس مطالعات انجام شده توسط نیلسن معاملات پیپال نرخ تبدیلات را تا 70 درصد بالا میبرد.
به یاد داشته باشید که یک مشتری که به سایت شما رسیده است، تجربه مشتری و کاربردپذیری تاثیر زیادی بر تکمیل فروش خواهد داشت. ایجاد یک روند پرداخت که سریع، شهودی و براساس شش قانون بالا باشد تعداد سبدهای خرید رها شده را کاهش داده و به افزایش فروش شما کمک خواهد کرد.