محققان دانشگاه صنعتی شریف به منظور بهبود حرکتی بیماران پا پرانتزی پس از اعمال جراحی، اخیرا دستگاهی برای شکل‌دهی پلاک استئوتومی عرضه کردند که امکان تولید پلاک اختصاصی برای هر بیمار را در اتاق‌های عمل فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بهنام گماری از محققان این طرح تحقیقاتی با اشاره به برخی مشکلات استخوانی پا، گفت: برخی از افراد با مشکلاتی در زمینه پرانتزی (ژنو واروم) و یا ضربدری پا مواجه هستند که پزشکان برای رفع این مشکل از روش جراحی استئوتومی استفاده می‌کنند.

وی استئوتومی را روش برش استخوان دانست و افزود: در این عمل جراحی، جراح برشی را در ناحیه فمور استخوان پای بیمار ایجاد می‌کند و عمل اصلاحی بر روی آن انجام می‌شود ولی پس از انجام این عمل بیمار قادر به ایستادن بر روی پای خود نیست از این رو نیاز به پلاک است که عامه مردم از آن به عنوان «پلاتین» یاد می‌کنند.

گماری با تاکید بر این که با استفاده از پلاک بیمار قادر به راه رفتن است، خاطرنشان کرد: این پلاک از طریق پیچ به استخوان بیمار متصل می‌شود و از این طریق بیمار قادر به راه رفتن خواهد بود.

وی با تاکید بر این که تاکنون این پلاک‌ها در اتاق‌های عمل شکل دهی می‌شد، یادآور شد: این امر خطای زیادی را ایجاد می‌کرد که در این راستا اقدام به طراحی و ساخت دستگاه «شکل دهی پلاک استئوتومی» کردیم.

این محقق هدف از طراحی و ساخت این دستگاه را شکل‌دهی اختصاصی پلاک برای هر بیمار و کاهش خطاهای موجود در پلاک‌ها ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا دستگاهی را طراحی کردیم که قادر به شکل دهی قالب‌های انعطاف‌پذیر است.

وی به نحوه عملکرد این دستگاه اشاره کرد و توضیح داد: پس از مدل‌سازی سه بعدی استخوان پای بیمار، فرم استخوان با استفاده از پرینترهای سه بعدی پرینت گرفته می‌شود و دستگاه شکل دهی پلاک استئوتومی بر اساس این پرینت سه بعدی استخوان اقدام به شکل دهی پلاک‌ها خواهد کرد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، یادآور شد: محصول نهایی این دستگاه در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد تا پس از اصلاح استخوان، از آن برای بهبود وضعیت حرکتی بیمار استفاده کنند.