بسیاری از علاقه‌مندان به خلق ارزش نو و تازه گمان می‌کنند به  محض ایجاد خدمت و یا محصول مشتری آن را خواهد خرید و جریان درآمدی در کسب و کار برقرار می‌شود. اما واقعیت چیز دیگری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، همه کسانی که کار خود را برای ایجاد ارزشی نو رها میکنند واز ساحل آرامش خود به دریای مواج نوارزش آفرینی میآیند و دل به امواج خروشان ،ناشناخته و گاه بسیار بلند این دریا می سپارند در روزهای اول پر از هیجان هستند.پر از  حس خوب و اعتماد به نفس و پر از داستان های جذاب موفقیت از آدم هایی که روزی شبیه به آنها بودند و موفق شدند.با وجود این حس خوب باید روی دیگر سکه را هم دید.در حقیقت بخش تاریک و ترسناک نوارزش آفرینی .بخش دیگر داستان  فعالیت مستمر و مداوم و شکست ها و تجربیات طولانی در مسیر موفقیت است .در حقیقت این مسیر همواره با خوشی و لذت همراه نیست و گاه باید از بهترین چیزها و دوست داشتنی ترین ها بگذرید . در این نوشته 7 واقعیت در خصوص #نوارزش_آفرینی وراه اندازی یک استارتاپ معرفی شده است .

اول :مدتی طول میکشد تا شما پول دربیاورید

بسیاری از علاقه مندان به خلق ارزش نو و تازه گمان میکنند به  محض ایجاد  خدمت و یا محصول مشتری آن را خواهد خرید و جریان درآمدی در کسب وکار برقرار می‌شود. اما واقعیت چیز دیگری است،در چند سال اول شروع شما باید روی زیر ساخت هایتان هزینه کنید و در واقع بیش از انچه درآمد دارید باید هزینه کنید  و ممکن است برای ماههای طولانی هیچ عایدی نداشته باشید .شما در این مدت باید بتوانید از ذخیره و پس انداز خود به امید روزهای خوب آینده استفاده کنید .

دوم :شرایط خانوادگی شما خراب تر می‌شود

راه اندازی کسب و کار ارزش مدار و استارتاپی دردسر های خانوادگی زیادی به همراه خواهد داشت . شما مجبورید ساعت های طولانی کار کنید و گاهی کار خود را به خانه بکشید .گاهی ممکن است نیمه شب برای حل مشکل کسب و کارتان فرا خوانده شوید و تعطیلات خود را مشغول کار باشید و  همه اینها بر روابط خانوادگی شما با همسر ، فرزند پدر و مادر و دوستان تاثیر منفی میگذارد. بسیاری از این افراد حس و حال شما  را درک نمیکنند و نمیتوانند با شما همراه شوند. این اتفاقات را باید به استرس های مالی اضافه کنید .

سوم :باید بتوانید بر مواردی که هزینه ساز هستند غلبه کنید

در شروع فعالیت یک استارتاپ شما باید بتوانید نقش های مختلف و متعدد مورد نیاز برای کسب و کارتان را به عهده بگیرید وگرنه مجبورید هزینه های گزافی برای این امور بپردازید واز طرف دیگر از نتایج کار راضی نخواهید بود .در شروع شما باید بتوانید نقش مدیر عامل ، مدیری خرید ف مدیری منابع انسانی و حتی نقش آبدارچی را بازی کنید . پس اگر به این امید هستید که با راه اندازی کسب و کارتان به  پشت میز ریاست منتقل میشوید و کافی است دستور بدهید بهتر است از خواب بیدار شوید چون مطمئنا اینطور نیست.

چهارم : در موارد متعددی احساس شما امور را به دست می‌گیرد

در دوره ای که دارید بر روی استارتاپ خود کار میکنید بسیار اتفاق میافتد که احساسات بر شما غلبه میکند. احساسات مانند نا امیدی ، یاس و دلسردی در اینگونه مواقع سعی خواهید کرد تا بر انها غلبه کنید و نیروی آنها را به مسیر درست هدایت کنید اما بسیار سخت خواهد بود که بتوانید برآنها غلبه کنید .باید بدانید که ترس ها و احساسات منفی شما منجر به تصمیم گیری های نادرستی میشود که زمینه ساز شکست های آتی شماست.پس باید مراقب این نوع احساسات خود باشید.

پنجم :اغلب رویدادها آن طوری که شما فکرش را میکردید رخ نمی‌دهد

طرح کسب و کار و یا مدل کسب و کار شما ممکن است که به خوبی جزییات را مشخص کرده باشد اما باید بدانید شما نمیتوانید همه چیز را پیش بینی کنید .و تازه مواردی را هم که پیش بینی میکنید خیلی هایش  دقیقا در جهت عکس رخ میدهد .به عنوان یک نوارزش آفرین  شما باید خودتان را با شرایط جدید وفق بدهید و همراه شوید حتی اگر واقعا دوست ندارید .

ششم :مجبورید تصمیماتی بگیرید که شما را درگیر و پر مشغله می‌کند

به عنوان یک نوارزش آفرین شما مجبورید برای کسب و کارتان تصمیمات متعددی بگیرید . بسیاری از این تصمیمات عواقب طولانی مدت و پیوسته دارند . شما مجبورید با شرکایتان به بحث و مذاکره مداوم مشغول باشید، مجبورید نیروهای جدید را استخدام و یا اخراج کنید ،مسیر شرکت را معلوم کنید ف اهداف راهبردی را اصلاح کنید و تغییر بدهید  همه این موارد شما را از تنهایی و راحتی قبلی بیرون آورده و تبدیل به یک فرد پر مشغله میکند.

هفتم :بسیار محتمل است که  شکست بخورید

این امکان وجود دارد که  شکست بخورید و اگر هم این اتفاق نیفتد ممکن است کسب وکار های دیگری که شما بر اساس آنها و با برنامه ریزی بر محصول و خدمات آنها وارد این عرصه شده اید شکست بخورندو شما از عواقب آن در امان نیستید .این یک بخش مهم و ساده از فرایند استارتاپ هاست  و بسیار هم معمول است  پس باید برایش آماده باشید.توانایی افراد در بازیابی توان بعد از شکست  موجب تفاوت آنها و موفقیت بعدی میشود.

موارد ذکر شده سعی ندارد تا شما را از ورود به دنیای زیبای نوارزش آفرینی دلسرد کند.بلکه سعی ما در این مقاله این بود تا شما را با شرایط اشنا کنیم و بر اساس این موارد شما بتوانید یک برنامه دقیق تر با پیش بینی بهتر از مخاطرات و مشکلات سر راه داشته باشید.

خوشحال خواهیم شد تجربیاتتون رو در مورد این موضوع با ما در میان بگذارید.