عبارت  entrepreneurship در ایران به کارآفرینی ترجمه شده است .ترجمه  ای که هم از روح این مفهوم دور است و هم موجب آثار مخربی در برنامه ها و اهداف و جهت گیری ها نسبت به این مقوله با ارزش شده است. بعد از برگردان این واژه به فارسی استفاده از آن در جامعه ایرانی و حتی در بین فرهیختگان هم مصطلح شد و نتیجه آن  این بود که بسیاری این مفهوم را مساوی با اشتغال  زایی و ایجاد کار برای افراد بیکار در نظر گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،این مقاله به بررسی ریشه های  لغت entrepreneurship در مفهوم پرداخته و به دور از ترجمه تحت الفظی این لغت  سعی دارد تا مفاهیم پایه ای برای ارائه یک لغت جایگزین را آماده کند .

ریشه واژه entrepreneurship  از کلمه فرانسوی Entreprendre ، اصطلاحا به معنای واسطه یا دلال ، و فرد متعهد مشتق شده است این واژه در طول زمان همراه با تحول شیوه های تولید و ارزشهای اجتماعی دچار دگرگونی و افزایش مفاهیم در بر گیرنده شده است . بنابر تعریف واژه نامه وبستر entrepreneur کسی است که متعهد می شود یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل نماید. این تعاریف در حقیقت تعاریف لغوی بوده است که در بخشی اصلا به معنای ترجمه شده  “کارآفرین ” نیست و در بخش دیگر شاید در نهایت امر بتوان آن فرد را خویش فرما دانست  نه یک entrepreneur .

Entrepreneur در ایران کارگشا نیز ترجمه شده است و بعضی از منابع فارسی هم عبارت ارزش آفرینی را استفاده کرده اند .(1) اما باز هم این عبارات در حقیقت اصل مفهوم را ادا نمیکند چرا که entrepreneurship   یک فرایند است که زمینه و مقدماتی دارد  تا بروز و ظهور یابد و فردی که این فرایند را انجام میدهد  میتواند در حوزه های مختلف فعال باشد و الزاما لازم نیست فعالیت اقتصادی انجام بدهد .

اساتیدی که در ابتدا قصد معرفی این مفهوم را بصورت کتب و مطالب علمی داشتند برای اینکه این بحث در ایران جا بیفتد و مسئولین از آن حمایت کنند ترجمه کارآفرینی را برگزیدند و از آنجا که بیکاری مشکل ایران است شاید از این منظر توجه و حمایت مسئولین و دولت را جذب کند.البته این استراتژی موفق هم بود و باعث حمایتها و گسترش زیاد این مفهوم در ایران شد و نمونه آن طرح کاراد در تمام دانشگاههای ایران و ایجاد مراکز کارآفرینی در تمام دانشگاهها و ایجاد رشته و دانشکده کارآفرینی و همچنین جذب حمایت ۲ میلیارد تومانی از وزارت کار برای تاسیس دانشکده کارآفرینی بود.

 اکنون که از دوره جذب حمایت ها و توجه به این حوزه گذشته ایم لازم است برای تنویر افکار مردم و جلوگیری از گمراهی ایشان در این موضوع واژه ای مناسب را برای این کلمه پیشنهاد شود.

Entrepreneur کیست و entrepreneurship چیست؟

برای شروع  باید بدانیم که فرایند entrepreneurship  از یک تصور  و تخیل قوی در فرد شروع میشود که بروز این تصور و تخیل به  عوامل متعددی بستگی دارد که در مقالات دیگری به آن خواهم پرداخت . این تخیلات در صورتی که بوسیله فرد یا گروه به راهکاری برای پاسخ به مشکلی در نظر گرفته شود تبدیل به خلاقیت میشود در حقیقت فرد باید بتواند موضوعات مختلف را تصور کند و با هم همراه و ترکیب کند .

بعد از مرحله خلاقیت و خلق رابطه بین تصور و یک کاربرد در صورتی که فرد به صورت انفرادی و یا گروهی بتواند تصور مرتبط شده به یک کاربرد را تبدیل به یک راه حل عملی برای یک مسئله نماید نوآوری رخ داده است .

در مرحله آخر و برای تکمیل مفهوم entrepreneurship  فرد یا گروه Entrepreneur   نو آوری  حاصل از مراحل قبل را تبدیل به یک ارزش برای مشتری میکنند که حاضر است  آن رامبادله کند که الزاما این مبادله پولی نیست .

پس Entrepreneur کسی است که برای ارائه ارزش مبتنی بر نوآوری به جامعه اش ریسک میکند و پیشقدم میشود  و مسئولیت این امر را میپذیرد “.

بنابر این :

کسی یا گروهی که کاری و ارزش را کپی برداری و اجرا  میکند Entrepreneur  نیست .

کسی  یا گروهی که نوآوری بر مبنای خلاقیت  ندارد  Entrepreneur  نیست .

کسی  یا گروهی که ارزشی بر مبنای نوآوری ارائه نمیکند   Entrepreneur  نیست .

شاید بتوان Entrepreneur را “نو ارزش آفرین” ترجمه کرد .که هم مفهوم نوآوری هم مفهوم ارزش و هم مفهوم خلق و آفرینندگی را به همراه دارد .