حجت الاسلام دکتر محی الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کل کشور گفت: حوزه فیزیک برای ما مسلمانان جدا از مباحث علمی معنا و بار فلسفی دارد و این موضوع اهمیت و جایگاه ابن هیثم را برای مسلمانان دو چندان می کند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان با اشاره به نقش سینما در خدمت رسانی و فرهنگسازی در حوزه علم و فناوری بیان کرد: سینما به عنوان شاخه و گرایشی مهم از هنر می تواند به  امور پژوهشی و پیشرفت علمی و فناوری کشور خدمت کند.

وی جشنواره فیلم رشد را به عنوان مصداقی برای رابطه سینما و علم و فناوری در حوزه دانش آموزی دانسته و ادامه داد: چهل و پنجمین جشنواره رشد مانند مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم از جمله حوزه هایی است که بر آموزش تاکید دارد و با سینما آن را پیوند می دهد.

محمدیان با اشاره به یک ضرورت در فعالیت های علمی و فرهنگی افزود: آموزش حتی می تواند یک مرحله فراتر برود و به علم تبدیل شده و ماندگار شود.

وی پرداختن به علوم بینایی و نور را به عنوان دستاورد ابن هیثم دانشمند مسلمان ایرانی در مسابقه ای به نام او را اقدامی موثر و مهم دانسته و بیان کرد: ابن هیثم یکی از چهره های قابل افتخار در حوزه متون علمی و فیزیک است. ضمن این که حوزه فیزیک برای ما مسلمانان جدا از مباحث علمی معنا و بار روحانی و فلسفی هم دارد و این موضوع اهمیت و جایگاه ابن هیثم را برای مسلمانان دو چندان می کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کل کشور با اعلام حمایت وزارت آموزش و پرورش از مسابقه فیلم نور ابن هیثم تصریح کرد: برای همکاری با مسابقه فیلم نور ابن هیثم از آموزش و پرورش دعوت شده است.  امیدوارم آموزش و پرورش هم بتواند در این همکاری پیشرو باشد و دانش آموزان را به مرزهای دانش و پژوهش سوق بدهد.

«مسابقه نور ابن هیثم» را با موضوع ساخت فیلم‌های علمی و آموزشی یک‌دقیقه‌ای در بین دانش آموزان با هدف فرهنگسازی و ترویج موضوع علم وفناوری در مراکز آموزشی و پژوهشسراها با موضوع نور به عنوان بخش جنبی جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) و به‌منظور ایجاد زمینه رشد علمی جامعه دانش‌آموزی و مشارکت مراکز آموزشی، از یک مهرماه تا دهم آذرماه سال جاری،  برگزار می­کند.

 براساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.

از اعضای بین‌المللی شورای سیاست‌گذاری می‌توان به بانک توسعه اسلامی،آکادمی علوم جهان اسلام، دانشگاه کراچی و دانشگاه مالایا اشاره کرد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزرای علوم و تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امورخارجه، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشکی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، جامعه المصطفی العالمیه نهادهای عالی‌رتبه و موسسات علمی ایرانی عضو شورا هستند.