به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران روحیه نقد و انتقاد پذیری در بین ما ایرانیان بسیار ضعیف است.اما نکته مهم این است که پیشرفت در زمینه‌های مختلف مخصوصا حوزه کسب و کار  نیز با شک کردن، نقد کردن و سپس تغییر اصول یا روش ها ممکن می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نقد به معنی جدا کردن سره از ناسره و در ادبیات، ظاهر ساختن عیوب یا محاسن کلام و در اصطلاح اجتماعی، بررسی رفتارهای انسانی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت افراد یا جامعه با هدف برطرف کردن ضعف ها و توسعه قوت ها است.انتقاد یکی از مشکلات فرهنگی ما در ایران است. به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران روحیه نقد و انتقاد پذیری در بین ما ایرانیان بسیار ضعیف است.اما نکته مهم این است که پیشرفت در زمینه‌های مختلف مخصوصا حوزه کسب و کار  نیز با شک کردن، نقد کردن و سپس تغییر اصول یا روش ها ممکن می شود. کـارشناسان علـوم مدیریتی معتقدند از آسـیب های رایجی که می تواند هر مجموعه را تهدیـد کند ، کم توجهی و بی اعتنایی به نظریات عمومی و در یک کـلام بستن فضای انتقاد است. یکی از خصوصیت مدیران موفق گـرایش به مشـارکت طلبی اسـت.

200px-Channel_5_logo_2011.svg

بنابر این یکی از محور های اساسی برای مدیران جوان و یامدیران تیم های نوپا به خصوص استارتاپ ها ایجاد فرهنگ نقد و انتقاد پذیری است . هر نقدی دو طرف دارد  یک طرف نقد کننده و دیگیری نقد شونده بنابر این لازم است تا فرهنگ نقد در هر دو سو وجود داشته باشد تا به هدف اصلی که همان پیشرفت است برسیم .در این  نوشته 5 نکته برای تاثیر گذاری بیشتر انتقاد را معرفی میکنیم .

1- زمان مناسب

برای نقد کردن زمان عنصر بسیار مهمی است .در بعضی ساعات روز بر حسب نوع و میزان کار و تنش های موجود در محیط ظرفیت پذیرش نقد پایین تر است  به عنوان مثال وقتی که زمان تحویل یک پروزه نزدیک شده است  و یا فکر افراد درگیر مسائل کاری و یا غیر کاری است،در چنین شرایطی بهتر است که بیان انتقادات خود را به زمان دیگری موکول کنید چرا که حتی سازنده ترین انتقادات هم احتمالا با واکنش شدیدی مواجه می‏شوند.

2- روراست باشید

یکی از معضلات فرهنگی ما در کشور و البته در بین تیم های کاری این است که از مراجعه مستقیم به افرادی که به آنها نقد داریم دوری میکنیم و در عوض با استفاده از واسطه ها و افراد دیگر سعی داریم تا نقد خود را مطرح کنیم و به گوش او برسانیم . در تیم های کاری بهتر است انتقاد از هر فرد را تنها با خود او در میان بگذارید تا منظورتان بدون کم و کاست و یا بدون نظرات دیگران به او منتقل شود .

3- منطقی باشید

ممکن است دیدگاه ما به عنوان عضوی از یک تیم کسب و کار با دیدگاه فرد دیگر متفاوت باشد اما همیشه این را به خاطر داشته باشید که دلایل ما برای او مشخص نیست و ما هم دلایل او را نمیدانیم بنابر این بهتر است قبل از مطرح کردن نقد دلایل و منابع هود برای نقد را اماده کنید و حرف خود را با دلیل و برهان ارائه کنید . حرف منطقی همیشه خریدار دارد حتی اگر به ظاهر اینطور نباشد .

4- خلاقیت داشته باشید

افراد در برخورد با دیگران میتوانند خیلی خشک و رسمی باشند و نقد خود را مستقیما و بدون هیچگونه خلاقیتی مطرح کنند اما روش بهتر برای این امر ان است که در سه مرحله و به کمک نمونه های عینی و یا تجربیات و خاطرات مشترک که به موضوع مرتبط باشند فرد مقابل را با خود از نظر ذهنی همراه کنید و بعد به صورت دوستانه موضوع را مطرح کنید .

5- زیاده روی نکنید  

نقد یکی از مواردی است که افراد  تحمل شنیدن ان به مدت طولانی را ندارند بنابر این برای اینکه نقد موثری داشته باشید کوتاه و خلاصه صحبت کنید . لازم نیست تمام موارد جزیی را مطرح کنید . خصوصیت نقد این است که با بیان موضوع اصلی و کلیات شنونده را به فکر میبرد و موارد جزیی خود به خود بررسی میشوند.پس زیاده روی نکنید و سریع مطلب را مطرح کنید .

نظر شما چیست ؟