معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در جریان سفر به استان خوزستان تاکید کرده است که با احیای فرهنگ کارآفرینی در کشور، فرهنگ حضور نفت در بودجه عمومی باید تغییر یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، در ادامه برنامه سفرهای استانی خود، امروز 5 آذرماه، به استان خوزستان سفر کرد تا علاوه بر بازدید از مراکز علمی، تحقیقاتی و دانش بنیان این استان، از نزدیک، وضعیت پیشرفت برنامه اقتصاد دانش بنیان توسط سرآمدان، فناوران و صنعتگران آن منطقه بررسی کند.

براساس این گزارش، ستاری ابتدا به شهرک های صنعتی شماره 3 و 4 اهواز؛ مرکز استان خوزستان رفت و از شرکت های دانش بنیان و فناور این شهرک ها بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدید، در جمع خبرنگاران حاضر شد و علاوه بر اینکه بر تغییر فرهنگی که پایه آن ورود پول نفت به بودجه عمومی تاکید کرد، گفت که به دنبال احیای فرهنگ کارآفرینی در کشور و توسعه فرهنگ دانش‌بنیان هستیم.

وی بار دیگر به اهمیت قانون مترقی حمایت از شرکت های دانش بنیان و ساختارمند بودن آن اشاره و بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای بازارسازی تاکید کرد. با این حال، به اعتقاد ستاری « بیشتر از همه اینها، ما نیاز به فرهنگ‌سازی در زمینه اقتصاد دانش بنیان داریم».
گسترش کارآفرینی در کشور، نکته دیگری بود که رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، خطاب به خبرنگاران به آن اشاره کرد و ادامه داد که باید به فرزندان خود آموزش دهیم که می‌توانند کارآفرین باشند و توانایی تولید اشتغال را دارند و این‌کار از طریق دانش انجام می‌شود.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور، همچنین گفت که این فرهنگ باید در دانشگاه‌ها، نهادهای دولتی و در تمام جامعه ایجاد شود.

به گفته ستاری؛ مجموعه تحت مدیریت او در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیز به دنبال تحقق این هدف است.

دانشگاه ها در برابر تجاری سازی دانش و اشتغال دانشجویان مسوولند

رییس بنیاد ملی نخبگان، در سفر سومش به استان خوزستان همچون دو سفر قبلی اش در این مقام که سال گذشته صورت گرفته بود، باز هم به میان دانشگاهیان استان رفت و صریح و صمیمی، نقطه نظرات اش را درباره این نهاد مهم بیان کرد. او باز هم به نقش و وظیفه دانشگاه در مقابل فارغ التحصیلان و دانشجویان اشاره و تصریح کرد: «دانشگاه‌ها در برابر تجاری‌سازی دانش و اشتغال دانشجویان خود مسؤولند».

«در یکصد سال گذشته انگیزه و استعدادهای جوانان کشور با پول نفت سرکوب شده است.» این نکته دیگری بود ستاری در راستای دغدغه هایش به عنوان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مطرح کرد.

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی که در دانشگاه شهید چمران اهواز با دانشگاهیان خوزستانی به گفت وگو نشسته بود، در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: «در دو سال گذشته یک تغییر نگرش به آموزش عالی، اشتغال و اقتصاد در کشور در حال اتفاق افتادن است و نگاهی در حال شکل‌گیری است که سرمایه کشور نفت و گاز آن نیست بلکه نیروی انسانی آن است.»

بی ارزش بودن نفت و گاز و منابع زیرزمینی دیگر بدون توجه به نیروی انسانی توانمند، موضوع دیگری بود که ستاری بر آن تاکید داشت. وی در مقابل روش های سنتی قبلی در عرصه های تحصیلی، بیان کرد که پایه اقتصاد دانش بنیان بر ایجاد ارزش افزوده از طریق دانش استوار است بنابراین دانشجویان در حال حاضر باید مولد ارزش افزوده باشد که این امر با مدیریت دانشگاه ها، انجام شدنی است.

ستاری همچنین با اشاره به فعالیت‌های معاونت علمی در حوزه آزمایشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: به ندرت وارد خرید تجهیزات آزمایشگاهی می‌شویم مگر آن‌که موضوع خاصی مطرح باشد؛ فکر می‌کنم آنچه پژوهش را تشکیل می‌دهد نیروی انسانی توانمند است و تجهیزات فرع مسأله است. اشتباهی که در حوزه پژوهش اتفاق افتاد این است که تصور می‌کنیم اگر آزمایشگاه‌های مجهزی داشته باشیم پژوهش هم در آن اتفاق می‌افتد در حالی که اکنون نمونه‌های متعددی از انبارها و سوله‌های آزمایشگاهی در کشور وجود دارد که سال به سال کسی هم از آن‌ها استفاده نمی‌کند و به همین دلیل شبکه آزمایشگاهی را در کشور راه‌اندازی کردیم.

به گفته وی، اخیرا نیز تسهیلاتی برای استفاده از شبکه آزمایشگاهی معاونت در قالب 60 درصد تخفیف برای استعدادهای تحت پوشش بنیاد نخبگان و 50 درصد تخفیف خدمات آزمایشگاهی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده و این شبکه با حدود چهار هزار دستگاه و تجهیز آزمایشگاهی برای استفاده محققان و پژوهشگران در دسترس است.

رییس ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست کشور، اشاره ای هم به معضل ریزگردها در استان خوزستان کرد و از آنجا که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قراردادهایی را با موضوع حل معضل ریزگردها امضا کرده است، وی از آمادگی این معاونت در پروژه های مشترک دیگر در تسریع حل مشکلات استان خبر داد.

با این حال، وی بیان کرد: «معتقدم اگر به این نتیجه برسیم که مشکلات استان فقط در خود استان و با نیروی عقل، تفکر و ایده قابل حل است و این موضوع را در وجود خود درک کنیم، نمی‌گذاریم هیچ پروژه‌ای از استان بیرون برود.»

رونمایی از جایزه علمی پروفسور ترسلی 

در بخش دیگری از سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان خوزستان، با حضور وی جایزه علمی پروفسور ترسلی در اهواز رونمایی شد. 

جایزه علمی پروفسور عباس ترسلی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز شامل پنج بورسیه تحصیلی ویژه دانشجویان، کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا است. 

پروفسور عباس ترسلی متولد 1320 دارای دکتری شیمی آلی و مطالعات اسپکتروسکوپی از انگلستان است؛ وی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران و پایه گذار گروه شیمی این دانشگاه است.

نسبت به حفظ نیروی انسانی استان حساس باشید

از دیگر برنامه هایی که ستاری در سومین سفرش به خوزستان به آن پرداخت، حضور و سخنرانی در بیست و دومین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی بود.

یکی از مهم ترین نکته هایی که رییس بنیاد ملی نخبگان در این نشست سراسری بر آن تاکید داشت، بررسی علاقه مندانی سرآمدان و فارغ التحصیلان استانی به حضور در پایتخت بود که این امر سبب کاهش کیفیت نیروی انسانی در استان ها می شود.

از همین رو، ستاری خطاب به روسای استانی بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد که نسبت به حفظ و ماندگاری فارغ التحصیلان و سرآمدان نخبگان استان هایشان، حساس باشند. منظور وی از این حساسیت نیز، توجه بیش از اندازه به نخبگان نیست بلکه حل مشکلات آنها و تسهیل کارهای مربوط به شغل آنها است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین گفت که استعدادهای تحت پوشش بنیاد سرمایه های ما هستند و تا زمانی که از این سرمایه ها استفاده نشود اتفاق خاصی نمی افتد.

بر همین اساس، وی درباره استقبال از ایده های نخبگان اظهار کرد: هر ایده ای که در بنیاد دارید در استان خود به صورت پایلوت پیاده کنید و آخرین مشکل شما مسائل مالی خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه تاکید کرد: باید از قدرت نیروی انسانی و علمی برای توسعه پایدار استان ها استفاده کرد و این یکی از وظایف بنیاد نخبگان است.

به گفته ستاری، با روش های سنتی و تزریق پول کارهای به جایی نمی رسد بلکه با ایده هایی نو و بومی که خروجی مناسب داشته باشند می توان امیدوار بود که کشور در ریل توسعه و پیشرفت قرار گرفته است.

براساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در راس هیاتی صبح امروز 5 آذرماه وارد شهر اهواز مرکز استان خوزستان شد و مورد استقبال استاندار و مسوولان محلی قرار گرفت.