یک آزمایشگاه دولتی در آمریکا با همکاری شرکت دی-ویو قصد دارد رایانه‌های کوانتومی را برای استفاده در منازل و به عنوان جایگزینی برای سرورهای کنونی توسعه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،زمایشگاه ملی لوس آلموس (Los Alamos National Laboratory) – یک آزمایشگاه مشهور در حوزه تسلیحات هسته‌ای – در حال توسعه نوع جدیدی از رایانه‌ها است و به نظر می‌رسد آن‌ها می‌خواهند جایگزین مناسبی برای رایانه‌های مرسوم بیابند. نام رایانه کوانتومی این آزمایشگاه دی-ویو 2ایکس (D-Wave 2X) است. آن‌ها این سیستم را از شرکت سیستم‌های دی-ویو (D-Wave Systems) با قیمت نامشخصی خریداری نموده‌اند.

جان سارو، دستیار مدیر یکی از بخش‌های آزمایشگاه ملی لوس آلموس می‌گوید: «خرید رایانه کوانتومی دی-ویو متناسب با اهداف آزمایشگاه، برای فهم نسل جدید محاسبات و چگونگی کاربرد آن‌ها در برنامه‌های مختلف بوده‌است.»


آزمایشگاه ملی لوس آلموس همچنین توانسته است به تراشه‌های نئومورفیک با الهام از مغز انسان دست یابد. سارو می‌گوید: «پیش‌بینی این که سیستم‌های مبتنی بر نئومورفیک چه زمانی درک و محقق می‌شوند دشوار است، اما برای پیش‌برد آن‌ها باید کار کرد.»

تجهیز دی-ویو توسط محققان آزمایشگاه ملی لوس آلموس برای فهم محاسبات کوانتومی و کاربردهای نرم‌افزاری مورد استفاده قرار گرفت. محققان پیش از این تنها بر روی دو نوع رایانه کوانتومی دی-ویو (نصب‌شده در سایت‌های کاربران) کار کرده ‌بودند.


برای ساخت رایانه‌های کوانتومی کاملا کارکردی باید کارهای زیادی انجام داد. سیستم دی-ویو باید برای کارهای مشخصی برنامه‌نویسی شود.


رایانه‌های امروزی داده‌ها را به صورت صفر و یک ذخیره می‌کنند، در حالی که رایانه‌های کوانتومی بر مبنای کوانتوم بیت (یا کیوبیت) فعالیت می‌کنند و می‌توانند داده‌ها را به صورت صفر، یک و یا در هر دو حالت ذخیره نمایند. به عبارت دیگر، رایانه‌های کوانتومی توانایی محاسبات هم‌زمان بیشتری دارند.


مشکل کیوبیت، ناپایداری آن است. محققان در دانشگاه‌ها و شرکت‌هایی نظیر آی‌بی‌اِم(IBM) بر روی مواد، طراحی تراشه و تصحیح خطای کیوبیت‌ها فعالیت می‌کنند. آزمایشگاه ملی لوس آلموس نیز می‌خواهد از طریق سیستم دی-ویو در این تحقیقات شریک شود. سارو اعتقاد دارد این رایانه‌های جدید تحقیقات فیزیک جدید و مواد پیشرفته را ارتقا داده و به توسعه ابرمحاسبات کمک می‌کنند – که برای اقتصاد، امنیت و برنامه‌های علمی و زیست‌محیطی ملی لازم است.


سارو در ادامه می‌گوید: «هم اکنون آزمایشگاه لوس آلموس برای تحقیقات علمی مهم خود به ابررایانه‌های حجیم متکی است، اما تحقیقات برای رایانه‌های جدید را بسیار مهم می‌داند. تلاش برای بهبود عملکرد، همراه با کاهش مصرف توان و هزینه سیستم، به هم گره خورده است.»


رابرت اوالد ، رییس دی-ویو می‌گوید: «سیستم‌های مذکور برای مسائل پیچیده مناسب هستند و می‌توانند در مسائل مالی، یادگیری ماشین، علم منطق، شناسایی الگو و تعیین قواعد غیرعادی به کار روند.»


دی-ویو در حال حاضر بر روی بهبود محاسبات کوانتومی کار می‌کند تا مدل 2ایکس با بیش از هزار کیوبیت را به نتیجه برساند.

اِوالد می‌گوید: «ما انتظار داریم در بهره‌وری از کیوبیت‌های بیشتر، بهبود توپولوژی شبکه و کاهش خطا و نویز پیشرفت کنیم.»

منبع : http://www.pcworld.com/article/3004459/hardware/us-government-lab-dabbles-in-new-computer-designs.html