اگر همیشه از کمبود وقت گله‌مند هستید، اگر بعد از برگشتن از سر کار هنوز کلی کار عقب‌مانده دارید که روی هم تلنبار شده‌ و انگار هرگز تمامی ندارند، اگر روزتان را با استرس شروع می‌کنید و آخر شب اصلا از عملکرد روزانه‌تان راضی نیستید، بد نیست همین امروز کلاهتان را قاضی کنید و ببینید که چطور به دزدان زمان اجازه می‌دهید به قول برایان تریسی «ماده خام زندگی» را از شما بربایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اگر تابه‌حال برنامه‌ریزی روزانه نداشته‌اید، باید برای یک بار هم که شده، طعم این کار را بچشید. نوشتن همه کارهایی که باید در طی 24 ساعت آینده انجام دهید، باعث می‌شود کنترل بیشتری روی زندگی خودتان داشته باشید. بد نیست این برنامه را روی در یخچال یا دیوار اتاق کارتان نصب کنید و پس از پایان هرکاری، یک علامت ضربدر کنار آن بزنید. شب‌ها، قبل از این‌که به‌خواب بروید، یک بار دیگر فهرست برنامه روزانه‌تان را مرور کنید. نتیجه کار و تعداد ضربدرهای روی کاغذ که نشان از کارهای انجام‌شده است، حتما شگفت‌زده‌تان می‌کند.

نه بگویید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در تعاملات اجتماعی خود با دیگران در موقعیتی قرار بگیرید که نتوانید به طرف مقابلتان «نه» بگویید، یا شاید جزو آن دسته از آدم‌هایی هستید که اصولا توانایی نه گفتن به خواسته‌ها و نیاز‌های دیگران را ندارند و به‌خاطر این ناتوانی خود یا حتی خانواده‌شان را دچار دردسر می‌کنند. درحالی‌که این مهارت یکی از ابزاهای موثر در حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شناخته می‌شود و مهارتی صددرصد آموختنی است. برای به دست آوردن توانایی نه گفتن، در قدم اول باید بدانید چرا قادر به انجام این کار نیستید. آیا از طرف مقابلتان می‌ترسید؟ با او رودربایستی دارید، یا نمی‌خواهید توجه و علاقه‌اش را از دست بدهید؟ مشخص شدن علت این قضیه به شما کمک می‌کند تا قدم بعدی یعنی افزایش جرئت‌ورزی را محکم‌تر بردارید. چون جرئت‌ورزی که در سایه داشتن اعتماد و عزت نفس به دست می‌آید، مهم‌ترین اصل برای کسب مهارت نه گفتن است. هر روز یک نکته مثبت در وجود خودتان پیدا و آن را در قالب یک جمله مثبت بیان کنید. این جملات را در یک دفترچه یا جدول بنویسید و در هر فرصتی آن را مرور کنید. ارتباط چشمی خود را با دیگران افزایش دهید و تعریف‌ها و تمجید‌هایشان را بپذیرید. شاید حتی بد نباشد کم‌کم خودتان را در موقعیت نه گفتن مجسم کنید، یا این مهارت را در مسائل جدی تمرین کنید تا به‌مرور اعتماد بیشتری به خودتان پیدا کنید. موقع نه گفتن لازم نیست به جزئیات بپردازید، بیش از حد توضیح بدهید، یا برای خلاصی از آن موقعیت دشوار، دروغ‌پردازی کنید. به‌خاطر داشته باشید تا وقتی نتوانید یک «نه» قاطعانه اما توام با احترام متقابل بگویید، کسی حرفتان را جدی نخواهد گرفت و شما را مجبور به انجام کاری خواهد کرد که دوست ندارید.

همه کارها را خودت انجام نده

تا دیر نشده، این طرز تفکر که «اگر می‌خواهی کاری درست و به‌موقع انجام شود، خودت آن را انجام بده» را دور بریزید. اگر می‌خواهید زمانتان را مدیریت کنید و در انجام کارهای خانه، امور شخصی، رسیدگی به درس و مشق بچه‌ها، استراحت، دیدن دوستان و ... سردرگم نشوید، به بقیه هم اجازه مشارکت کردن بدهید. به‌خاطر داشته باشید خانواده شما به یک همسر و پدر یا مادر سرحال و شاداب احتیاج دارد، نه زن یا مرد خسته و فرسوده‌ای که نمی‌داند اول به کدام کارش برسد.

با تلفن وقت تلف نکنید

تلفن یکی از آن دزدهای نابکاری است که می‌تواند تکه بزرگی از روزمان را بدزدد  و دور بریزد. بنابراین مدیریت تماس‌های تلفنی یکی از ارکان مهم مدیریت زمان است. بهتر است قبل از برداشتن گوشی تلفن و گرفتن شماره، روی یک تکه کاغذ اسم کسانی را که می‌خواهید با آن‌ها صحبت کنید و کارتان را بنویسید، تا موقع حرف زدن به‌خاطر پرت شدن حواس و از بین رفتن تمرکز، کار اصلی‌تان فراموش نشود. این‌جوری وقتی گوشی را می‌گذارید، با خودتان نمی‌گویید «آخ یادم رفت...» و مجبور نیستید دوباره به آن شخص زنگ بزنید.

منبع: »ماهنامه سرآمد»