معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری صبح امروز، طی ملاقات‌های جداگانه، با وزیر توسعه ظرفیت‌های مجارستان و رییس اداره ملی نوآوری تحقیق و توسعه این کشور دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز با زولتان بالوگ وزیر توسعه ظرفیت‌های مجارستان در محل مجموعه فرهنگی سعدآباد ملاقات کرد، در این دیدار طرفین بر گسترش همکاری‌‌های دو کشور پس از وقفه چند ساله و افزایش سهم همکاری‌های علمی و فناوری از تعاملات دو کشور تأکید کردند.

در این دیدار ستاری با اشاره به اینکه علیرغم سهم بالای کشور ایران در دارا بودن منابع طبیعی، تمرکز بر توسعه سرمایه انسانی در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: تقویت شرکتهای فناور نوپا، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای این سیاست، در دستور کار دولت قرار دارد.

وی با تاکید به ظرفیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و قوانین بالادستی مرتبط با حوزه علم و فناوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای همکاری بخش خصوصی دو کشور در حوزه فناوری‌های جدید را دارد و ایجاد صندوق مالی مشترک برای حمایت مالی از پروژه‌های تعریف شده بخش خصوصی دو کشور در این راستا مدنظر است.

وزیر توسعه ظرفیت‌های مجارستان نیز ضمن تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: زمینه‌های همکاری بین دو کشور بسیار زیاد است و مجارستان این آمادگی را دارد تا در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، تولید غذای سالم و مبارزه با تقلبات غذایی تجارب خود را در اختیار ایران قرار دهد.

بالوگ همچنین به آمادگی مجارستان برای تبادل متخصص و دانشجو اشاره کردند و ابراز امیدواری کردند که تشکیل صندوق مالی مشترک بتواند این فرآیند را تسریع کند.

 

ایجاد صندوق حمایتی مشترک

همچنین در ادامه مذاکرات معاون علمی وفناوری رئیس جمهور با پالینکاش رییس اداره ملی نوآوری تحقیق و توسعه مجارستان که در محل ساختمان معاونت علمی و فناوری برگزار گردید، با توجه به علاقمندی دو کشور برای همکاری‌های علمی و فناوری در زمینه‌های مختلف، مقرر شد کارگروه مشترک علم و فناوری بین دو کشور تشکیل گردد و با توجه به ظرفیت‌ها و نیازهای فناورانه دو کشور، چند طرح به کارگروه پیشنهاد و تصویب شود.

در ادامه این مذاکرات پیشنهاد تشکیل صندوق مالی مشترک برای تأمین بودجه طرح‌های علمی و فناوری میان دو کشور نیز مصوب کارگروه مطرح و به تصویب رسید.
در دیدار دوم دکتر ستاری ضمن معرفی ظرفیت‌های کشور در حوزه فناوری و نقش سرمایه‌های انسانی و شرکت‌های دانش‌بنیان، آمادگی همکاری مشترک با ظرفیت‌های مجارستان را اعلام کرد.

طرف مجاری نیز با اشاره به پروژه‌های ملی مجارستان در حوزه سلامت، علوم مواد، انرژی و غذا و کشاورزی بررسی وضعیت همکاری‌های دو جانبه و تدوین پروژه‌های همکاری مشترک را مورد تأکید قرار داد.

بازدید آقای پالینکاش از پارک فناوری پردیس

رییس اداره ملی نوآوری تحقیق و توسعه مجارستان امروز از پارک فناوری پردیس معاونت علمی نیز بازدید کرد که در این بازدید موضوعات زیر مورد توجه و توافق قرار گرفت؛ ضمن آشنایی پالینکاش با ظرفیت‌های این پارک مقرر شد که شرکتهای مجارستانی فعال در حوزه فناوری‌های جدید با شرکتهای متناظر ایرانی خود همکاری کنند.

مشارکت شرکتهای مجار در نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016)، برگزاری مشترک نشست‌های تبادل فناوری و حضور شرکتهای مجار در پارک فناوری پردیس معاونت علمی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.