سمینار برنامه "پزشک پژوهشگر" با حضور وزرای علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهور و تعدادی از متخصصان و مستعدان برتر علم پزشکی صبح امروز در محل سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، در این مراسم دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم حمایت از بخش پژوهش خاص در علوم پزشکی به برنامه‏‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری معاونت علمی و فناوری و وزارت بهداشت اشاره کرد وافزود: معاونت علمی و فناوری از هر گونه طرح برای پشتیبانی و تربیت پزشک محقق حمایت می‌کند.

ستاری، عدم سرمایه‌گذاری مناسب روی مستعدان برتر را بزرگ‌ترین ضعف حوزه پژوهشی کشور عنوان کرد و گفت: سالانه بودجه زیادی وارد دانشگاه‌های کشور می‌شود که این اعتبار واریز شده بین دانشجویان و اعضای هیئت علمی به طور یکسان سهم بندی شده است، این در حالی است که برای رسیدن به نقطه مطلوب حمایت خاص از افراد خاص یک ضرورت است.

وی تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان همین اصل را سر لوحه فعالیت‌های خود قرار داده است و تلاش می‌کند  با حمایت ویژه از مستعدان برتر زمینه را برای حضور موفق‌تر آنها در حوزه پژوهش فراهم کند که این حمایت‌ها در سال بعد چه در بعد معنوی و چه در بعد اعتباری افزایش خواهد یافت.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: در کشورهای پیشرفته نیز همین روند اعمال می‌شود، حمایت ویژه از دانشگاه‌های برتر، اساتید برتر و مستعدان برتر بیش از نیاز به ایجاد بروکراسی اداری نیازمند الزامات فرهنگی است.

وی، با بیان اینکه به آینده علوم پزشکی در تربیت پزشک محقق امیدوار است برگزاری برنامه‌هایی مانند سمینار برنامه پزشک پژوهشگر را مثبت ارزیابی کرد.
در بخشی از این مراسم دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز با بیان اینکه کشور کارنامه مثبتی در پژوهش پزشکی ندارد، گفت: قالب مشکلات موجود در این حوزه مشکلات ساختاری است که می‌توان در دراز مدت با حاکمیت خرد و دانش و استفاده از تجربیات انسانی آنها را تقلیل داد.

وی، کافی نبودن بودجه پژوهشی کشور را یکی از چالش‌های مهم پژوهشگران و محققان دانست.

در ادامه دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری برنامه پزشک پژوهشگر را از ملزومات جامعه پزشکی دانست و گفت: پزشکی امروز جمعی از پزشکی سنتی و صنعتی است که بسیاری از مسائل آن با دخالت متخصصان علوم دیگر مانند ریاضی و ژنتیک قابل حل است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت متخصصان دیگر رشته‌ها و همچنین پژوهشگران علوم بین رشته‌ای در سایه تعامل دانشگاه‌های برتر هر دو وزارت خانه علوم و بهداشت میسر می شود.

گفتنی است، تعداد زیادی از مستعدان برتر حوزه پزشکی، نظرات پیشنهادات و نیازهای خود را با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در میان گذاشتند.